- 350 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Anonim Türküler
Bilmeyenler de olabilir ama büyük çoğunluk anonim türkülerin ne demek olduğunu bilir.
Peki anonim türkü nedir? Anonim türkü sahibi belli olmayan bir eserdir. Aslında hepsinin bir sahibi var ama türküler eski olduğu için sahipleri kaybolmuş. Eskiler yani eski insanlar böyleymiş gittiği yerde söylermiş, eski insanlar dediğim geçmiş yüzyıllarda yaşamış insanlardır.
Anonim türkülerin söz ve müziklerin telif hakları yoktur, bunları isteyen istediği şekilde okuma hakkına sahiptir.
Mesela bazı şarkılarda türkülerde kaynak falan kişi, derleyen falan kişi yazar; bu şarkılar türküler de anonimdir. Kaynak, derleyen yazdı diye sakın sahipli sanmayın. Hatta okuduğunuz zaman eserin altına söz ve müzik : Anonim, yazın; anonim türküye kaynak ve derleyen ismi yazılmaz.
Ha şu olabilir : anonim eserin söz ve müzik kısmında düzenleme yaparsan o kısım sana ait olur, o kısmı bir başkası kullanmak istediğinde senden telif ödeyerek izin alır. Düzenleme demek değişiklik yapmak demektir.
Anonim eserlere kaynak kişi ve derleyen yazarak yasal olarak kimse hak talep edemez. Anonim eserler kimsenin malı değildir, herkes istediği şekilde kullanabilir.
14 Temmuz 2020 Salı 23:02:11
YAKUPHAN KILINÇ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.