- 599 Okunma
- 0 Yorum
- 2 Beğeni
paraleller kuramı
Kusurları her ne olursa olsun elemanları okuyunca kitabın yazımındaki beceriye hayranlık duymamak mümkün değildir.
Öklidin elemanlarında en önemli ifade beşinci postulattır.Araplar bu postulatın yerine başka bir şey koymayı denemiştir. Bu postulatı diğerlerinden çıkarmak mümkün müdür ?
Bu postulat hakkında binden fazla kitap yazıldı. İspata yönelik çabaların birçoğu muhteşemdi.
“Sapere aude!”
Kendi aklını kullanma cesaretini göster!”
Aydınlanmanın desturu budur diye yazmıştı
Alman filozof Kant.
Herkes 5.postulatın doğru olduğunu kabul ediyordu , ama ispatı kimse becerememişti.
5.postulatın sakladığı gizemi sonunda Gauss ortaya çıkardı.Gauss beşinci postulatın geçerli olmayacağı geometrilerin var olduğunu hissetti.Bir yüzeyin eğriliğini ölçtü, bu ölçüm sadece yüzeyde kalarak hesaplanabiliyordu(Intrinsic özellik)
Yüzeydeki üçgenlerin alanları ile ortalama eğrilik arasında bir ilişki olduğunu buldu.
Gauss 5.postulata ilişkin sonuçları yayınlarsa bir sansasyon yaratcağını biliyordu ve bu şöhreti istemiyordu.
Son olarak bir babanın oğluna nasihatı ile bitirelim.
“Rica ederim paralleller kuramını (5.postulat) çözme uğraşına girme yoksa tüm vaktini ona harcarsın…ben hayatın her neşesini oraya gömmü bir adamım.Tanrı aşkına yalvarırım vazgeç,en az tensel tutkulardan korktuğun kadar kork ondan , çünkü o da tüm zamanını çalıp seni sağlığından huzurundan ve mutluluğundan eder.
“
Kaynak:
Poincare sanısı
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.