- 379 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
resim... şaheser/sentez... ard-öyk... 110-2020
şahesere başyapıt diyoruz.
şaheser mana itibariyle sentez-terkiptir.
ülkemizde resim eğitimi sentetik olarak yapılmamaktaydı.
nurullah berk, 1940’ların akademi müdürüydü ve bunu zikretmişti.
ziyadesiyle resmin "teknik" olarak eğitim ve öğretimi yapılıyordu.
amerikalı sanat eğitimcileri 1960’larda compound resim eğitimi teorisini ortaya attılar.
tüm dünya ferahlamıştı.
resmin bir "teknik" öğrenimle sanat eğitimi olmadığını insanlara göstermiştiler.
dört ayaklı bir formülasyondu bu.
1- resim tatbikatı eğitimi ve tekniği
2- resim ve sanat tarihi eğitimi
3- tüm estetik-güzellik teorileri
4- plastik sanatların yasa ve teorileri.
şayet resmi, tekniği ile sürgit tatbik ederseniz. resimci yetiştirirsiniz.
resimeseri üreten ressam-sanatçı yetiştiremezsiniz.
resim tekniği öğrenmek ve öğretmek çeşitli vasıtalarla hal edilirdir.
popülarizm ayrıca bu yolu izleyenlere yardım etmektedir: resimci olmak.
tüm dünya da resim tekniği öğrenmek; resimeseri bilmemek gibi yanlış bilinç bilmeyi ortaya çıkartmıştır.
buradan picasso, nurullah berk, b.r.eyüpoğlu, kandinsky’ e varılamazlık açıktır.
teknik tatbik etmek resimeseri yaratmakta bir umdedir.
diğerleri: estetik ve felsefeye referansların olmasıdır. üçüncüsü; usluplar tarihini bilmekten beri kişisel ifade tarzını netleştirilmesidir. soncusu’sa: resimeserin amacıdır.
resimeseri bağlamı eğitim ve öğretimde tedris edilmedikçe...
resim tekniği ile izale etmekten öte şey değildir.
netice: ressam sanatçılar, yeni çallılar, berkler, devrim erbiller çıkartamayacağımızdır.
artwork: şaheser, resimeseri, sentez yapamayan öğrenciler, tekniğe ve popülarizmin pohpohlamasıyla resimeserini belki ömrü boyunca bilemeyeceği gibi ressam- sanatçı olamayacaktır; resimci olarak resim estetiğinden real payını alamayacaktır.
resim tekniğini bilmek,
resim yasa ve teorilerini bilmek,
resminin amacını bilmek,
resminin sembollerini kendince ifade tarzına büründürmüş olmak.
dört unsurun sentezlenmesi, terkip olduğu kadar şaheserdir-artwork’tür.
yalçıner yılmaz
960toki
çanakkale
26-06-2020
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.