- 484 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Ya Hayır Söyle Ya Sus
İnsan yapabileceği şeyleri söylemeli, söylediği şeyleri de yapmalıdır. Ancak bu durumda çevremizdeki kimselere güven vermiş oluruz. Sözümüz senet sayılır. Bu az şey midir? Aksi halde bir toplumda güven ortamı oluşmaz. Herkes birbirinden şüphe eder hale gelir. Herkes birbirini yalancı, sahtekar olarak görmeye başlarsa iyilikler azalır, kötülükler yayılır.
Konuştuğumuz sözlerin de içi boş olmamalıdır. Mesela şöyle diyen bir kimse haksız mıdır? “ Bir insan yuva kurduktan sonra bakabileceği kadar çocuk sahibi olmalıdır.” Bu düşünceye itiraz edenlerin makul bir gerekçeleri bulunmuyor.Nişan almadan ateş etmek gibi rastgele bir şeye itiraz veya kabul etmemelidir.Mesela askari ücretle çalışan bir vatandaş 4, 5 çocuk sahibi olmayı tercih etmiş olsun. Bu çocuklar büyüdüler diyelim. Yaşamak için hırsızlık gibi kanun dışı yollara baş vurmaz mı? Hırsızlık gibi kanun dışı işler toplumu rahatsız, devleti de meşgul edecektir.
Tarih boyunca başarılı işler yapmış, tanınmış komutan, siyasetçi vb. isimlerin çoğunluğu iyi hatip, yani etkili konuşmayı da bilen insanlardır. Hz. Muhammed, Napolyon,Chircil,,Tarık.b. Ziyad, Mustafa. Kemal,Cengiz Han, Örnekler çoğaltılabilir. Buradan varacağımız sonuç,kitleleri peşinden sürükleyebilenlerin aynı zamanda hitabet yeteneğine sahip cesur kişilikler olduklarıdır.
Özdeyiş veya atasözlerini az sözle çok şeyler anlattıkları için severiz :”Baki kalan bu kubbede hoş bir sedadır. ” Sadi Şirazi’ye aittir. “Çok mal haramsız, çok laf yalansız olmaz. “ “Çok yemek, çok uyumak ve çok konuşmak kalbi karartır.” Bunlar da üzerinde düşünülmesi faydalı olabilecek hususlardır.
Demek ki konuştuğumuz her sözün doğruluğu gibi tutarlı olması elzemdir. Bunlara ilave olarak sözün faydalı olması da gereklidir. “Ya faydalı, hayırlı söz söyle, ya da sus” hadisi bize kılavuzluk etmelidir. Yerine göre söz bir sanat veya namus ya da güç olur.
YORUMLAR
“Bir memlekette, namuslular, namussuzlar kadar cesur olmadıkça, o memlekette kurtuluş yoktur” demiş ya hani Milli Şef ve daha güzelini söylemiş ya peygamber "Haksızlık karşısında susan dilsiz şeytandır " sanırım hayırlı söz söylemek de yetmeyecek. Haykırmalı, hayra uman kim kaldıysa uykuları kaçırmalı... Selam ve muhabbetle