- 458 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KIRK ADEMİN SEMİZOTU SEVMESİ
KIRK ADEMİN SEMİZOTU SEVMESİ
Allah-ü Teala, güzel rızıklarla bezediği yeryüzünü durulacak yer ve yedi kat man gökyüzü ile ikisi arasındaki boşluğu kullarının en hayırlı şekilde değerlendir mesi için yaratmış. Akli melekesini kullanan insan, bu nimetlere erişmeyi başarı yor. Bu nimetlerden birisi de bahçede, bostanda doğal olarak kendince toprakta yetişen Semizotu (Töymeken) sebzesidir. Esasen semizotu organik bir bitki. Di ğer yeşil yapraklı sebzelere göre kalp için yararlı olan “Omega 3 yağ asidi içeri yor. Doymamış yağ asidi içermesinden dolayı da, kalp damar sağlığını koruduğu tıp müellifleri ve diyetisyenlerce bildirilir.
Kırk Adem’in köyünde Semizotu, “Töymeken” olarak ifade edilir. Biraz ekşim si olduğu için bu ismi aldığı sanılır. Köy kültüründe semizotu diye bir sebze bilin mez. Varsa, yoksa Töymeken. Yokluğun ve yoksulluğun iliklerde hissedildiği de virlerde Töymeken, diğer doğal sebzeler gibi mutfağın baş tacı olur. Fakirin kar nını doyurur. Yemeği, böreği ve salatası her öğün sofraları süsler. Kırk Adem’de, töymekenle yapılan her yemekte çok seçici davranır. İsteyerek ve damağını çat latarak yediği olmaz. Aç kalmamak ve öğün savmak için mecburen tüketip şükre der.
Kırk Adem askerlik görevini yapmak için köyünden ayrılır. Şehirde asker oca ğına teslim olmadan önce asker arkadaşıyla akşam yemeği için bir lokantaya gi der. Garson yemek listesini sayınca önce fiyatını sorarlar. Askerin parasal eko nomisi bellidir. Garson en ucuz yemeğin Semizotu olduğunu söyler. Kırk Adem’ de hem ucuz olsun hem de köyde yediklerinden farklı olsun düşüncesiyle semiz otu yemeği siparişi verir.
Garson ekmek ve çatal kaşık servisi yaptıktan sonra bir tabakta hafif salçalı se mizotu yemeğin porselen tabakta Kırk Ademin önüne bırakır. Yemeği gören Kırk Adem çok şaşırır. Köyünün töymekeni şehirde Semizotu olmuş.
Kırk adem, yemeğe kaşık batırmadan garsona;
“-Hemşerim, kırk yıllık kani, olur mu? Yani”. Köyümüzün töymeken sebzesini Semizotu olarak servis ediyorsun. Her nesnenin aslın gizlememek, doğal haliyle sunum yapılmalı. Sen bana bulgur pilavı ve yanında da soğanın cücüğünden getir. Ağız tadıyla karnımızı doyuralım.”
Garson, “-Asker abi, yemeği mi beğenmedin? Niye yemiyor sun?”
Kırk Adem “-Şefim, kursağımız töymeken dolu. Adının değiştiğini bilseydim, ön celikle bildiğim ve tat aldığım yemeği isterdim. Nimeti beğenmemek olmaz.”
Kırk Ademin asker arkadaşı salçalı Semizotu yemeğine ekmeği bandıra bandıra yer ve Rab’bine, verdiği nimetler için şükreder.
Süleyman YILDIZ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.