- 481 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
pavlov eğitim doktrini, ard-öyk. 87-2020
hayvanlar evreni ve hayatı gördükleriyle yaşıyor.
canlılar ve enerjikler.
insanlar; bizler canlıyız.
canlılık... horasan kültüründe roma ve grek’te olmayan şekilde zirveleştirilmiştir.
can... roma ve grek’te, yahudi dahil... erkek ismidir.
"john".
can; insanlaşmanın ve varoluşun evrim safhaların her birinde varolan enerjidir.
hayvanları can’ın ehemmiyetli aşaması gören pavlovizm ve buna bağlı eğitim ekolleri, bilindiği üzre amerikan eğitim doktirini: yapılandırmacıkla al aşağı edilmiştir. modern zamanlar ve türkiye dahli.
herkesin hoşuna gitmedi değil: amerikan yapılandırmacılığı. özgürlükler sunuyordu; öğrenciye ve öğretmene. sonra teknikler ve yöntemler teklif ediyordu kişiye... zihin haritası, key word, kavram haritası...
bunlar eklemlenmesi zaruri eğitimbilim aparatları olarak müşterek geleneksel eğitim tarihi unsurlarıydı esasında.
bizim enderun dahil kavramsal belleme, idrak etme inşaai ıstılahlar eski mısır’da kadim uygarlıklar’da, hint ve çin dahlinde; tüm antikite’nin varidatı modernizm tarafından reddedilmiş mirastı.
eski medeniyetlerden kalmış bu teknikleri: biz küçüktük... terminal bir kavşaktı yaşadığımı şehir... dört yön, yedi iklim bidayetten şeyleri gözlerdik. parmak hesabıyla çarpım çetveli sonucuna ulaşmak, bilmece- bulmaca tekniği, oyunlar: avrupa birliği erasmus eğitim proğramlarını uyguladığı ve katılımcıya anakronik çocuk eğitimi ile oyaladığı teknikler: kadimden eğitime yakın olgusal mirasdır.
pavlovizm dahil hayvanların gözlenerek insana müteallik seviye tesbit etmek ve ahlak tasarlamak ekollerin tümüne davranışcılık dendiğini biliyoruz.
hayvanları esas almak sade pavlovizmin dikkat ettiği şey değildir ki.
insan kültürü ve uygarlıkların tümü, hayvanları mihenk noktasına almıştır.
dinler, ahlak sistemleri, uygarlık projeleri.
hayvana benzememek... antropolojizm temel söylemidir.
hayvanların üzerinden deney yaparak ilaç temini.
hayvanların zekalarını kullanamaması ve onlarla aynı olmamak.
onların aç ve korunaksız olmalarına benzememek.
hayvanların örnek alınması: kuşların uçması, balığın yüzmesi, ceylanın koşması.
dünya lisanları kelimeleri hayvan ve hayvansal olarak çoktur.
ahlak sistemleri, hayvanların iyi yahut kötürümcül taraflarına binaen davranışları nitelendirilmektedir.
hünkar hacı bektaş veli’nin kucağında aslan ile geyiğin birlikte olması misal.
düşündüm ki modern referanslar için; araştırma yapmalıyım. onlardan okumalıyım.
bu yazıyı bendetmeğe lüzum eder miydi?
yabancı ve modern kaynakların... hayvan olgusuna işaret etmeleri doğrudur.
batı uygarlığı: darwinizm ve pavlovizm ile vurgu yapmıştır.
beydaba, mevlana’nın hayvan üzere vurguları zamanüstüdür.
modernizmin hele ki amerikan toplumunda hayvana ve hayvana bakım yapanın yek diğerine yaptıkları eziyet...
darwinizm’in, pavlovizm’in ve beydaba, mevlana, hacı bektaş veli’nin evrensel hayvan olgusuna çektikleri dikkatte aykırılık olmadığı kanaati hasıl olmaktadır biz de.
"hayvan" okumaları modernizmin, eğitim ve ahlak öğretilerin kadim zihniyetlere uzak çok ırak olduğu, söylemeliyiz.
hayvan’ı... aristo insanı:
"insan ya hayvandır ya ilahtır!" söyleminde ki gibi görmüştür.
biz hayvanı... derekesine inmekten korktuğumuzdan... oradan ayrılmakla onurlandığımızı bilmekteyizdir: medeniyetlerin; eskiden beri söylediğini bilhassa!
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.