- 791 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
HAY DİLİNİZİ EŞEK ARISI SOKSUN
Büyüklerimiz düzgün konuşamayanlar için kullanırdı bu deyimi . Bazen de yeni konuşmaya başlayan düzgün konuşamayan çocukların konuşmalarındaki sevimlilikleri üzerine söylerlerdi.
Ama ben bunların hiç biri için söylemiyorum.Güzel Türkçemizin kasıtlı veya moda haline getirilerek bozuk konuşulması üzerine söylüyorum.Türkçesi varken sanki benim gibi Türkçe sevdalılarını delirtmek istercesine yabancı terimleri kullananlar için söylüyorum.
Ne üzücüdür ki bu salgın hızla yayılmakta dizi filmlerde oynayan sözde oyunculardan tutunda televizyon sunucularına , sanatçı olarak bilinen kişilere kadar herkesimden bu modaya uyanlar hızla çoğalmakta . Maalesef buna bir dur diyen de yok .İçim acıyarak seyretmekteyim. Bazen bu durum karşısında sinirlenmemek için kanal değiştiriyorum.
Beni çok rahatsız eden bu yanlışlıklardan birisi gençler arasında bilhassa genç kızlar arasında yaygınlaşan genizden Amerikan aksanıyla konuşlan dil. Ne söylediğini anlamak için tekrar sormanız gerekiyor çünkü harflerin bir çoğu konuşan şahıs tarafından ağızda kaybolup gidiyor. İşin garibi bunların arasında öğretmenler bile var .
Bir diğeri de yukarıda belirttiğim gibi Türkçesi varken sanki daha kültürlü daha bilgili olduğunu göstermek çabasıyla yabancı terim ve kelimeleri kullananlar . Oysa halkın gönlüne girmek için halktan olanı halkın anladığını kullanmanın gerekliliğinin farkında olunması lazım. Sözde sanatçı hanımefendi veya beyefendi bir olay anlatıyor ya da kendinden bahsediyor ; Arka plan diyeceğine bekraund diyor. Hele şu salgın hastalık çıkalı , halkın önünde halka önder olacak olan insanlara ne demeli , yok pandemi yok entube al eline bir sözlük kardeşim anlamıyorsan bana ne der gibi . siz bunları hastahanelerde veya bilimsel toplantılarda kullanın halkın karşısında değil. Ne diyeyim hay dilinizi eşek arısı soksun .
Celâl ÜNAL
16.05.2020 04:57
YORUMLAR
Çok var dilimize böyle anlamsız kelimeler kullanarak zarar vermeye çalışanlar hele de gençler arasında... Kimliğini ve kişiliğini kaybediyorlar bir zaman sonra... Ağzını yayarak konuşma çok moda, lafı geveliyorlar aslında... Çok yazık, bir iki nesil sonra dil çok ağır yaralar alır, kimselerde bir şey anlamaz konuşulanlardan...