- 464 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KORE SAVAŞI VE TÜRK ASKERİ.
KORE SAVAŞI VE TÜRK ASKERİ.
Kore Savaşı Kuzey ve Güney Kore arasında 1950-1953 yılları arasında gerçekleşmiştir. Türkiye de bu savaşa katılmıştır. Kore Savaşı II. Dünya Savaşı’ndan sonra başlayan Soğuk Savaş döneminin ilk sıcak çatışmalarından birisidir. Sovyetler Birliği’nin Kuzey Kore’yi, ABD’nin ise Güney Kore’yi desteklemesi ile savaş uluslararası bir mahiyet kazanmıştır.
KISACA ÖZET
Kore Savaşı neden çıktı?
2. Dünya Savaşı sonrasında Kore yarımadasında kuzeyde Sovyetler Birliği’nin etkisinde, güneyde ise Amerika Birleşik Devletlerinin etkisinde iki rakip devlet oluşmuştu. Savaş Kuzey Kore’nin Güney Kore’ye saldırması ile başladı.
Savaşın tarafları kimlerdir? Türkiye hangi taraftaydı?
Savaşın bir tarafını Kuzey Kore, Çin Halk Cumhuriyeti ve Sovyetler Birliği oluşturuyordu. Karşı cephede ise Güney Kore, Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Kanada, Filipinler, Fransa, Avustralya, Yunanistan, Hollanda, Güney Afrika, Tayland gibi ülkelerden oluşan Birleşmiş Milletler Gücü vardı. Türkiye Kore Savaşı’na Amerika Birleşik Devletlerinin başını çektiği Birleşmiş Milletler Gücü tarafında katılmıştır.
Türkiye Kore Savaşı’na neden katıldı?
Türkiye 2. Dünya Savaşı sonrasında Sovyetler Birliği’nin tehdidi nedeniyle Amerika Birleşik Devletlerine yakın bir dış politika sürdürüyordu. Güvenliği için NATO’ya katılmak istiyordu. Ancak NATO’daki bazı devletler Türkiye’nin katılmasına karşıydı. Türkiye’nin Kore Savaşı’na katılmasının temel sebebi NATO’ya girme konusundaki engelleri kaldırmaktı.
Kore Savaşı: Sebepler
Kore Savaşı’nın sebeplerinin başında Sovyetler Birliği ile ABD arasındaki güç ve nüfuz çatışması gelir. II. Dünya Savaşı öncesinde Kore Japonya’nın egemenliğinin altındaydı. 1905’de gerçekleşen Japon-Rus Savaşı sonrasında Japonya Kore topraklarında hakimiyet kurmuşlardı. II. Dünya Savaşı’na kadar süren bu hakimiyet, Japonya’nın savaşı kaybetmesiyle son buldu.
II. Dünya Savaşı’nda Almanya ve Japonya’ya karşı birlikte savaşan Sovyetler Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri savaş sonrasında Kore’nin ortak vesayetleri altında bağımsız bir devlet olması konusunda anlaşmıştı. Bu anlaşmayla 38. enlem çizgisinin kuzeyi Sovyetler Birliği’nin, güneyi ise ABD’nin harekât alan olarak belirlendi. Japonya’nın Kore’den çekilmesinden sonra bu bölgeler ABD ve Sovyet orduları tarafından 1945’de işgal edildi.
Savaşta müttefik olan ABD ve Sovyetler Birliği, 1945 sonrasında hızla rakip devletler haline geldiler. Kore’nin birleşik ve bağımsız bir devlet olması yönündeki çabalar sonuç vermedi. 1948 yılında 38. enlemin kuzeyindeki topraklarda Sovyetler Birliği yanlısı, güneyindeki topraklarda ise ABD yanlısı iki farklı devlet kuruldu. İki devlet birbirini tanımadı ve meşru Kore devletinin kendilerinin olduğunu iddia ettiler. Kuzey ve Güney arasında sınır çatışmaları çıktı ama bunlar 1950’ye kadar büyük bir savaşa dönüşmedi.
Kore Savaşı öncesinde Kuzey Kore, Sovyetler Birliği’nin desteğiyle Güney’e göre daha güçlü bir ordu kurdu. 1949’da Çin’deki iç savaşı komünistlerin kazanması ve yönetimi ele geçirmeleriyle bölgede Sovyetler Birliği’nin etkisi artmıştı. Kuzey Kore lideri Kim İl-song ve Sovyetler Birliği lideri Stalin, güçlü bir saldırıyla, ABD’nin müdahalesine fırsat tanınmadan güneyi hızlı bir biçimde ele geçirerek, tüm ülkede hakimiyet kurmayı planlıyordu.
Savaşın Başlaması
Kuzey Kore orduları 25 Haziran 1950’de 38. enlemi aşarak güçlü ve ani bir saldırı başlattı. Böylece Kore Savaşı başladı. Kuzey hem asker sayısı hem de silah gücü açısından Güney’den oldukça üstündü. Güney Kore orduları saldırılara karşı koyamadı ve geri çekildi. Ama yine de Kuzey Kore, Güney’i kısa sürede teslim alma ve tüm topraklarda hakimiyet sağlama hedefine ulaşamadı. Yarımadanın ucunda küçük bir bölge Güney ordularının elinde kaldı.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.