- 648 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
BENİMLE TARTIŞMA !
Tartışma sözcüğü Türkçemizin en güzel sözcüklerinden biri sanırım. Tart-ma fiilinden türemiş. İki insan karşılıklı birbirlerinin fikirlerini tararsa tartışmış olurlar. Fikir tartmak da elbette macazdır. Bir düşünce duyduğunuzda onun ne kadar mantıklı, ne kadar doğru olduğunu anlamaya çalışmaktır tartmak.
İyi de bizde tartışmanın kazandığı anlam bu mu? Neredeyse dövüşme anlamana gelmeye başlamış. Bir çeşit sözle saldırı.
Bunun sanıyorum Arapçada münakaşa karşılığı var. O da aynı kapıya çıkıyor aslında.
Dinen tartışmanın yerine bakarsanız orada da kabul görmediğini görmek mümkün. Peygamberimizin bir hadisinde: “ Bırakın tartışmayı! Sizden öncekiler sırf bunun yüzünden helak oldu. Tartışmanın faydası yoktur, tartışma zararlıdır. Mümin münakaşa etmez. Münakaşa edene şefaat etmem.) [Taberani] buyuruyor.
Siz hiç tartışmaya başlayan iki insanın birinde karşısındakine:” Evet sana hak veriyorum, ben yanlış düşünmüşüm, beni aydınlattığın için teşekkür ederim.” gibi bir ifade duydunuz mu? Duyamazsınız, çünkü başta ne diyorsa sonda da aynısını söyler. Bir de yanında kalp kırma, düşmanlık, can sıkıntısı kalır. Hatta fiziki saldırıların bile olduğunu görmüşsünüzdür.
Bu yazıyı durup dururken yazmadım dostlar. Hayatım boyunca bu tartışmanın olumsuzluklarını o kadar yaşadım ki, artık bırakın tartışmayı, birileri tartışıyorsa onlara bile “aman yapmayın” demek geliyor içimden.
İşin bir tarafı da, birbirimizi dinlemememiz her halde. Tartışmaya bir ön yargı ile girmişsek, tartıştığımız insanı (bilelim bilmeyelim) yaftalamışsak, hiç dinlemiyoruz. Ağzından çıkacak her söz bizim için yanlış, yalan. Cümlenin sonuna kadar sözü dinlesek, anlamaya çalışsak aslında tartışmanın büyük bir bölümünü çözmüş olacağız ama nafile…
Benim üzerinde durduğum şeyi tarafı olmadığınız bir tartışmayı dinlerseniz çok rahat anlarsınız. Belki de aynı şeyi söylediklerine karşın tartışmanın uzadıkça uzadığını görürsünüz.
Yine Peygamberimiz diyor ki:” Münakaşada ısrar edeni Allahü teâlâ sevmez. [Buhari]
Bilmiyorum belki de genç olmak da tartışmada bir ateşleyici. Sanıyor ki genç, tartışırsam karşımdakini ikna ederim. O da benim gibi düşünür.
Düşünmez kardeşim, ben şu yaşıma geldim böyle bir şey görmedim, sen de göremezsin, sinirlendiğin yanına kalır, kalp kırdığın yanına kalır.
YORUMLAR
din merkeze alınıp yetiştirilmeyen veya kendini yetiştiren gençler, bu millet bizi haketmiyor demede..
gençlere ve hayata din gözlüğü dışında bakmak lazım..
çünkü din tartışma kabul etmez, ne diyorsam o der kestirir atar, kabul etmeyen zaten düşmandır.
bu bağlamda hocam, din kültürünün yaygın olduğu her yerde tartışma, kavgaya ve düşmanlığa dönüşür isteseniz de istemeseniz de..
bilemiyorum hocam, yanlış mıyım??
saygılarımla..
Aytekin Hocam!
İnsanların tartışa bilmesi için, okuması, okuduğunu anlaması, değişik kaynaklardan, heybesindeki nevaleyi zenginleştirmesi gerekir.
Bizi bizden çok düşünenler, format üstüne format atıyor. Daha bebek ana kucağındayken
onun beyni yıkanıyor.
Beyinler yıkanınca, fikir alış verişi yerini sizinde altını çizdiğiniz, anlamsız inatlaşma sürüp
gidiyor.
Sen haklısın diyebilmek için insanların önce konuşma kültürüyle yoğrulması gerekir.
Atalarımız "İnsanlar konuşa konuşa, hayvanlar koklaşarak anlaşır" derken aslında, form-atlanmamış gerçek insanın münakaşasız tartışabileceğinin altını çizmiş diye değerlendirmek isterim.
İşlediğiniz konu üzerinde düşünülmesi gereken anlamlı, değerli fikir.
Kutlarım.
Selamlar
Demokrasinin gelişmediği toplumlarda tartışmak isyandır
Oysa ki farklı fikirlerin düellosu birilerini ikna etmek de değil
Mutlak doğruyu aramak
Bir ütopya gibi gelebilir ama bu eğitimle eğitilmekle mümkün olabilir.
Hatta büyüklerimiz bu konuda ne demişler
Aman cahille tartışma zararlı çıkarsın
Bununla ilgili fabl hikayeler de var .
Neyse çok konuştum
Güzel bir yazıyı okudum.
İyi çalışmalar