Yazdıklarımıza Yapıcı Olunması Üzerine
Eğer sadaka ya da zekat verecekseniz, bu yardımınız verdiğiniz kişi ile aranızda kalmalı ve Allah’tan başka kimse de bunu bilmemeli… İşin doğrusu bu ama eğer hayrı yapan kişi davul zurnayla herkese duyurursa, kendi gücünün varlığını gösterir gibi gösteriye dönüştürürse bu yaptığı değer katan yardımın kişiye ne faydası olur ki, rezil rüsva olmaktan başka… Mesele Allah rızası, kulun bunu bilmesine gerek de yok ve zaten bunu Allah’ta biliyor sonuçta.
İsmi önemli değil paylaştığım ve günün şiiri olmuş bir şiirimin kusurları olduğunu, genişçe yazarak eleştirilmiş, üstelik bunu da başkasının yorumunun altında yapılarak, başka şairler rahatsız edilmiştir. Anlamadığım husus şudur, eğer yapıcı olunacaksa neden özelime yazmadı bu kişi, neden başkalarını rahatsız ederek o kişilerin benden özür dilemesine neden olduğu yorumlarını okumak zorunda kaldım, onlara bu durumdan dolayı özür diledim ki… Günün şiirini ben seçmiyorum ki!!! Bu kadar şiirden anlayan kişilerin olduğu bir yerde, ben sizden daha iyi anlıyorum mantığı neyin nesidir. Eğer bu kişilerin bu işten anlamadığını düşünüyorsa, kendisi otursun o baş köşeye!!! Ya da burada bulunmasın, yazmasın, çizmesin, eleştirmesin de...
Şiirimi kimse benim istediğim için günün şiiri yapmıyor. Bana gelen bu eleştiri aslında şairlere hizmet eden bu kişilere yapılan ne acı durumdur. Yazdığımız sitelerde bedava verilen hizmet ve paylaşımlara katkımız bile yokken, bu gibi yaklaşımları yapmak kime fayda verir ki… Bu gibi siteler, insanların doyumsuzluğunu ve egosunu yaşatmak için bu hizmeti vermiyorlar. Toplumsal ihtiyaçları, acıları ve karşılaştığımız duygusal sorunlara deva için varlar. Bu gibi eserleri okuyanlar, belki intihardan vaz geçecekler, teselliyi sarhoş edici içecekler yerine bunlarda bulacaklar, aynı sorunları yaşadıkları için yalnız olmadıklarını hissedeceklerdir. İnsan bu yüzden bu gibi sitelerde ruhsal yönden hasta olmuyor ve rahatlıyor da.
Şiir yazanlar içinde, neymiş ayak diretmesi, neymiş eleştirmek dayak atar gibi… neymiş bir şiiri ezberlemeye zorlamak, neymiş ünlü birisini kıyas göstererek, gelişen çağda her şeyin değiştiği bir toplumda aynı normlar içinde bu gibi diretmelere devam etmek. Şiir paylaşımlarında bu yüzden serbest şiirlere rastlamak o kadar çoğaldı ki… Değişen toplumun dinamiklerine bakmayıp, geçmişte yaşarsak, nasıl huzurlu bir toplumu sağlayabiliriz, nasıl aşk ile başı dönmüş okuyucular bulabiliriz. Biz geçmişi değil bu çağı yaşıyoruz. Şiirlere bakılırken, duygular ön plana çıkmalı, niyetler yapıcı ve güzel olmalı…
Şiir ilham gelmedikçe yazılması mümkün olmayan bir uğraş alanıdır. Ben şiir yazacağım diye kağıt kalem alsak elimize, yazdığımız ne kadar tekniği ve hece uygunluğu olsa da kimsenin okumadığı, anlamakta zorlandığı ve çölde susuz kalıp yanmaya benzeyen duygulara iter. Leyla aşkından Mecnunun çöle düşmesine gerek yoktur. Neden aşkını yaşanmasın insanlar, buna engel olmak neyin nesidir.
Eğer kişi, iyi niyetli ise, yaz özeline anlat neyse öngörülerini… Bunun dışında yaptığınız her şey sanki herkesin görmesi marifetmiş gibi, neyi amaçladığınızın belli olmadığı art niyetli bir eleştiri olur. Nerdeyse yarım gün bu kişiyle yazıştım anlattım anlamadı… kişiliğime yöneldi… Bunu herkesin okuyacağı yerde yaptı. Özele girdim anlattım anlamadı, bu yaptığımda haklıyım dedi. En sonunda engelledim bu kişiyi. İnanın şiirimin günün şiiri olmasına sevemedim bile…
Bu kişinin şiiri bimediğini iddia etmiyorum, sadece yaptığının yanlış olduğunu anlattım. Ben eğitilmek için kişilerden istekte bulunurum. Bunun dışında bana kim eğitim vermek için bu hakkı kendinde bulur ki? Eğer yazdıklarım size uymuyorsa, yorum yazmasınız olur biter, günün şiiri de yapmazsınız… Ama illaki bir hata görüyorsanız ve benim bilmemi istiyorsanız özelime yazın lütfen hayatta öğreneceğimiz çok şey var ve bir başkasının tecrübe ve nasihatına değer veririm, daima. Ben acizane olarak, Allah rızası için yazıyorum. Her duamda Allah’a ilmimi artırsın diye dua da ediyorum. Allah yar ve yardımcımdır, çok şükür…
Bu gibi eleştireleri yaşayan her şair ve yazar okusun diye bunu yazdım. Lütfen yapıcı olalım, siz en iyi olsanız ne olur ki, eğer kalp kırıyorsanız. Biz yazılarımızda, şiirlerimizde bile kardeşliği bulamıyorsak, bu toplumun nasıl iki yakası bir araya gelir ki?
Yazımı okuduğunuz için hakkınızı helal ediniz. Selam ve dua ile.
Saffet Kuramaz
YORUMLAR
Sevgili kardeşim
Bahsi geçende yorumun ne olduğunu bizlerinde okuyup değerlendirmemiz için o kişinin engelini
kaldırmanızı sizden rica ettim. Bunu istememin nedeni basit bir hukuk kuralı olan:
“İDDİA SAHİBİ İDDİASINI ISPATLAMAK ZORUNDADIR” Gerçeğiydi. Siz bundan kaçındınız.
Bende sözü edilen o yorumun sahibine ulaştım. Gelen cevabı sizin ve bu konuya müdahil olan
okurların takdirine bırakıyorum. Okuyan her insanın anlayabileceği açıklıktaki o cevap aşağıda.
O yorum bırakın kişiliğinize hakareti teşekkür edilmesi gereken bir yorum.
Her şey doğru anlatım ve Edebiyat adına…
Selamlarımla.
Abi bak şimdi o şiire yazdığım yorumun hemen hemen aynısını sana yazacağım. Belki kelimelerin yeri değişik olabilir ama eleştirim nokta kadar farklı olmayacak. Ben bunu paylaştıktan sonra engelimi kaldırırsa ve eğer okuyucuları yanıltacak bir farklılık görürseniz bu siteyi terk edeceğim.
AYNEN BU;
Muhtemelen şiirin içeriği güne geldi.
İlk mısra harf düşürmek yerine "Gözümü açtım ki gelmiş ecelim" şeklinde yazılabilirdi.
"Ne muradım ne de yoktur mecalim" mısrası hatalı. Ne diye başladığınızda fiilin olumlu olması gerekir. Yani "Ne muradım ne de vardır mecalim" şeklinde olmalıydı.
Şiir 6+5 formatında yazılmış ama "Desem de hala şer lokma yutarım" mısrası 5+6 şeklinde olmuş.
Bir de şiirin ayaklarında kullandığınız "durdum" redifi yerine bir isme hitap etseniz bence daha iyi olurdu.
Örneğin;
Gözüm açtığımda gelmiş ecelim
Beyhude emelle dolandım Leylam
Ne muradım ne de yoktur mecalim
Olmayan hayale dayandım Leylam
Gibi...
Yine de tebrik ediyorum.
......
İşte kıyametin kopma nedeni bu yorum abi
Ve işte bu nedenle engeli kaldıramıyor.
Bu yorumda birini engellemeyi gerektirecek ne var ?
Gördüğünüz gibi ne hakaret ne de aşağılama var. Ama sitenin doğasında olan yorum yapma hakkımı kullanıyorum. Bir yorumcu hariç gerisi "aman ne güzel, şahane, harika, güne yakışmış" gibi tebriklerden ibaret. Tebrik etmek yorum yapmak değildir !
saf şiir
Arkadaşlar uyarayım, içinizdeki sıkıntıları ve alışkanlıklarınızı değiştirecek bir psikolog değilim. Sizleri gevşetemem.... Ne siz beni değiştirebilirsiniz ne de ben sizi... Ben haklıyım ve bu nedenle yazdım bu yazıyı... Edebiyat ve şiir kimsenin tekelinde değil....Olmamalı da... Kişilerin yazdıklarına bakıp sen hatalısın sen kusurlusun deyip de bunu yapıcı maskesinde aşağılamak değildir eleştiri... saygıyla.
Başkasının yanında verilen öğüt, öğüt değil hakarettir. - Hz Ali
Eleştirmek iyidir insanı geliştirir ama eleştiri ve bir insanı bir işi yermenin ayrımını yapamıyor malesef bazı arkadaşlar.
saf şiir
Hakaret söz konusu değilse ve ideolojik kaygılarla yazılmamışsa eğer, bir şiir ya da yazı eklemişseniz gelecek olumsuz yorumlara da katlanmak durumundasınız. İnsan kendi eksiğini kolay kolay göremez. Eleştiri bu yönüyle bakıldığında bir fırsattır.
Şiir ekleyen kişi yapılacak pohpohlamaları kabullendiği gibi eleştirileri de kabullenmek durumundadır.
Özelden eleştiri yapmakla kimse uğraşmaz.
Bence yanlış yapmışsınız.
Saygılarımla.
saf şiir
Bu paylaşım bugüne kadar gördüğü en gereksiz paylaşımlardan birisi.
Eğer her olumsuz yorum alan bir başlık altında sitem edecekse edebiyat adına paylaşımlara sıra gelmez.
Sayın Saf Şiir Deniz'e demişsiniz ki her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır. Hayır efendim öyle değil.
Ana sayfaya gidin ve sol üst köşedeki sekmelere bir göz atın. Orada nasıl yoğurt yiyeceğinizin tarifi var. Özel olarak şiir eleştirileri için bir bölüm dahi mevcut. Eğer sizin arzu ettiğiniz gibi olsaydı oraya özelden eleştirilen şiirler diye bir bölüm açarlardı.
Siz gördüğüm kadarıyla bol bol dini içerikli paylaşım yapıyorsunuz. Bir kişiyi engelleyip ithamda ve su-i zanda bulunmak bir Müslümana ne kadar yakışır ?
Bedri beyin dediği gibi kaldırın engelini herkes görsün nasıl bir yorummuş. Size inanmak zorunda mıyız ? Kendi gözlerimizle görüp karar versek ve de eğer haklıysanız size arka çıksak daha iyi olmaz mı ?
Hem övgülere açıksanız eleştiriye de açık olmak zorundasınız.
Bence siz o engeli kaldıramazsınız. Çünkü kaldırdığınızda mahçup olacaksınız. Ben yorumu görmedim ama görenlerin söylediğine göre hiç de sizin abarttığınız gibi bir durum yok.
Kendinizi geliştirmek adına bu tür eleştirilere açık olmanızı tavsiye ederim.
Saygılarımla.
saf şiir
Özel mesaj yolu ile iki kişiyi ilgilendirecek konular konuşulur. Şiir ve yazı yorumları bunlardan biri değildir. Kusura bakmayın bu nedenle olumsuz eleştirimi size mesaj yolu ile göndermeyeceğim. Buradan herkesle birlikte okuyunuz.
Bir yazıya veya şiire yorum yazının altına yapılır. ''Yorum olumlu ise beni herkesin göreceği şekilde alkışlayın ama eğer ki yazdığım şeyi olumsuz eleştirecekseniz bunu özel mesajla iletin.'' demek kadar saçma bir talep olamaz. O zaman kitap eleştirmenleri, editörler falan hep hadsizlik ediyorlar bu durumda.
Bakın meseleyi tam bilmiyorum ama bana yazının en saçma gelen kısmı bu idi. Yazı veya şiiri okusunlar diye özel mesajla göndermiyorsanız aynı yolla cevabın geleceğini bileceksiniz. Eğer ki eleştiri kaldıramıyorsanız herkesin okuyabileceği ortamlarda paylaşım yapmayacaksınız. Yapılan paylaşım artık herkesin huzuruna çıkmıştır ve siz nasıl özgürce paylaştı iseniz okuyucu da aynı şekilde eleştiri hakkına sahiptir.
Sevgilerimle...
saf şiir
Den(iz)
Ben sadece özel mesaj talebinin mantıksızlığı üzerinde durdum. Aslında hepimiz kendi tarzımızla edebiyatı seviyoruz ve bir türlü uzak duramıyoruz. Size samimi tavsiyem, olumlu eleştirilerle mutlu olun pek tabi ama olumsuz eleştirileri lütfen hiddetle karşılamayın. Öyle yapıyorsunuz demiyorum! Olumsuz eleştiriler dediğiniz gibi yapıcı olduğu sürece gerçekten yazım şeklimizde göremediğimiz pek çok hatayı bize gösteriyor. Ben kendimden biliyorum. Olumsuz eleştiriler sayesinde pek çok şey öğrendim. Ayrıca aldığınız olumsuz eleştirilere ağır başlı yaklaşımda bulunmamız bizim gelişime ne kadar açık biri olduğumuzu gösterir. Bırakın herkes hem eleştiriyi hem de cevabınızı okusun. Bence bu size bir şey kaybettirmez.
Bunu bir düşünün yine de :)
İyi günler...
saf şiir
Sevgili Kardeşim.
İki üç gündür Side'de bir tartışma. Karşılıklı yazılar.
Bir yorumdan,bir engellemeden söz ediliyor.
Ne dendi? Engellemenizi gerektirecek ne yorum yapıldı?
Kaldırın engelini. Bizlerde görelim ne yazdığını.
Benim gibi bir çok kişi de merak ediyordur.
Çözülsün artık şu muamma...
Selamlarımla
saf şiir
saf şiir
Hece şiiri zordur gerçekten hem duyguyu yakalamak hem de hece sayısını tutturmak ki aslında bizim milli veznimizdir hece vezni.. Hatalar da olabilir yazılan şiirde bunu kimse yadsıyamaz tabi ki eleştirinin dozunu da iyi ayarlamak lazım. Hakaret etmeden, üste çıkmaya çalışmadan, özelden yapılırsa daha olumlu olacaktır eleştiriler... ''Of nasıl madara ettim güne gelmiş şairin şiirini.'' düşüncesi olmamalıdır insanda. Hepimiz arkadaşız, kardeşiz burada sevgi ve saygı ile yapalım paylaşımlarımızı ve eleştirilerimizi... Manidardı kutlarım Saffet Kardeş selam ve dua ile...
saf şiir
Saffet kardesim oncelikle selam eder o yuregine saygilarimi sunarim
Burada şair kisvesi altında insanlara hakaret etmek aşağılamak ve yermek için insanların şiirine gelen yorum yapan egolarını tatmin etmek için karşısındaki insanı olumsuzca eleştiren elestirirkende karşıdaki insanın psikolojisini göz ardı eden
Şiirde kullandığın karaktere bile laf etmeye çalışan balık hafızalı edebini kaybetmiş kendini şair sanan insanlar var
Önce şunu sormak lazım
Şiirler ve yazılar neden eleştirilir
Daha iyi ve doğru şeyler yazmak adına
Degil mi peki arkadaşlarımın bile yorumunun altına gelip hakaret vari eleştiri yapmanın olumlu yani nedir
Ikincisi sen şair arkadaşım
Eleştirmek için gerekli backraunt sahipmisin
Kaç kitabın basıldı yada kaç eğitim aldin kaç sertifikan var
Benim duygu ve düşüncelerimi eleştirmeye hiç kimsenin hakkı hukuku yok olamazda
Insanların sırf gidiyim şu gözüme çok battı eleştiriyim diyerek seni merdiven olarak gördüğü ve prim derdinde olduğu buram buram kokan bu yorumlar insan gozunde çokmu beğeniliyor hayir
O yüzden böyle saygısız seviyesiz uslupsuz insanlara tek cevabınız EBEPLI EDEBIYAT YAP KARDESIM olsun kutluyorum
Harika bir yazı idi
Olumlu yapılan her eleştiri kabuldür
Bunda hem fikiriz üç beş kişi var bu güzel ortamı batıran onlarida hep birlikte aramızda yok edicez en azından beyinlerindeki algıyı
Mavii KeLeBeK tarafından 2/9/2020 5:00:35 PM zamanında düzenlenmiştir.
saf şiir
Doğru tepitlerle örülü nicemize de ses olan yazınızı kutluyorum değerli ağabeyim.
Nicelerine İnşallah.
Yazmak bir coşku ve ruhu dinlendiren elbette kendimizi tanımamıza vasıta bir sayaç adeta ve şükürler olsun.
Selam ve dua ile ağabeyim