- 749 Okunma
- 8 Yorum
- 1 Beğeni
Cumhuriyet 29 Ekim 1923 Tarihinde Yani 96 Yıl Önce Bu Gün İlan Edilmiştir NOKTA
29 Ekim 1923 tarihinde o zamanki TBMM tarafından Cumhuriyet ilan edilmiştir.
Cumhuriyet neden 29 Ekim’de ilan edilmiştir?
Neden 28 Ekim veya 30 Ekim’de değil? Bu konunun, yeni nesillere tekrar tekrar anlatılmasında fayda vardır..!
Mondros Mütarekesi, Limni Adası’nın Mondros Limanı’nda 30 Ekim 1918 tarihinde imzalandı. Mütareke, Osmanlı Devleti’nin yıkılışını öngörmekte; İtilaf devletlerine, güvenliklerini tehdit edecek bir durum sebebi ile Osmanlı İmparatorluğu’nun herhangi bir bölgesini işgal hakkını tanımaktaydı. Sevr Antlaşmasını da sık sık okumakta yarar var.
Atatürk, milli mücadele sonucunda, 29 Ekim 1923 günü Cumhuriyeti ilan ederken, düşmana, ’Biz sizden bir gün önce davrandık, fakat sizin haberiniz bile yoktu’ mesajını verdi. Bu sembolik ve anlamlı bir mesajdı. Atatürk hatıralarında bunu açıkça belirtmiştir.
Peki 29 Ekim 1923 tarihinde TBMM’de yapılan oylamada Cumhuriyet % kaç ile kabul edilmiştir diye sorulabilir.
Kırk yıl düşünsem aklıma gelmezdi.
Sözüm meclisten dışarı. Merak eden var.
Şöyle olmuştur.
Şöyle şöyle olduğu da söylenmektedir. Böyle böyle de olmuş olabilir.
% Kaç..???
SANA NE. DİYELİM Kİ % 1, CUMHURİYETİ İPTAL Mİ EDECEKSİN. NEDEN İNSANLARIN KAFASINI KARIŞTIRIYORSUN? NEDEN SAĞ GÖSTERİP SOL VURUYORSUN?
DEĞİŞMEZ GERÇEK ŞU:
Ne demiş “Efendiler yarın cumhuriyeti ilan edeceğiz” !!!
Var mı itirazı olan. Yok.
Cumhuriyet 29 Ekim 1923 tarihinde yani bundan tam 96 yıl önce bu gün ilan edilmiştir. NOKTA..
Var mı ötesi..!! Yok.
Ve sonsuza kadar yaşayacaktır.
Hepimizin Cumhuriyet Bayramı kutlu olsun.
Suat Zobu
.
YORUMLAR
Suat Zobu
Teşekkür ederim.
Sağolun, var olun Deniz Hanım..
Cumhuriyet bayramımız kutlu olsun..
Selam ve saygılarımı gönderiyorum..
Kutların özgün yazınızın hen içeriğini hem de anlatım güzelliğini. Yazınızın her cümlesinin altına imzamı atarım.
Halk olarak yetesiye aydınlanma yaşasaydık, aydınlanmamızın önüne set çekmeseydi iç ve dış güçler şimdilerde inanıyorum cumhuriyeti çağdaş demokrasiyle taçlandırabilirdik.
Dilerim cumhuriyeti 10. yıl kutlamaları coşkusunda kutlamak bizlere ulusumuza nasip olur yakında.
Yazınız bu anlamda da güzeldi.
Emeğe ve sanata saygımla esen kalın.
Suat Zobu
Teşekkür ederim.
Sağolun, var olun İbrahim Bey..
Cumhuriyet bayramımız kutlu olsun..
Selam ve saygılarımı gönderiyorum..
Suat Bey,
Yazının başlığındaki son sözcük çok şey söylüyor. Aslında bu yazı meramını da çok net anlatıyor, her yorum onun yanın da zayıf kalacaktır ama yine de birkaç cümleyle düşüncelerimi paylaşmak istiyorum.
Sizin milli değerlerimize bağlılığınız ve bu konudaki bilgi birikiminiz, paylaşımlara yaptığınız yorumlarda kendini ortaya koyuyor.
Günün anlamına uygun bu yazınız da bu anlamda çok değerli Suat Bey.
Cumhuriyetin kuruluş tarihinin saptanması bir matematiktir. Kurtuluş mücadelesini de yaptığı matematikle kazandırdı. O sadece günü değil, yüzyıllar sonrasını düşünerek adım atan, kararlar alan EN BÜYÜK LİDERİMİZ.
29 Ekim hafta olan kutlandığı için 96 yıldır Mondros’u kutsallaştırmak isteyenlerin heveslerini kursağında bıraktı. Hep de öyle olacak!..
Yazınızı ve yüreğinizi kutlarım.
Sonsuza kadar yaşayacak olan CUMHURİYETİMİZ VE BAYRAMIMIZ kutlu olsun.
Saygılarımla.
Suat Zobu
Teşekkür ederim.
Sağolun, var olun Serap Hocam..
Cumhuriyet bayramımız kutlu olsun..
Selam ve saygılarımı gönderiyorum..
Sevgili kardeşim senin yazını günde görmesek de başımızın tacı olacaktır.
Atatürk kendisini halife ilan edebilir miydi ? Edebilirdi...
Padişah ilan edebilir miydi ? Edebilirdi...
Tek adam olarak astığı astık kestiği kestik olabilir miydi ? Olabilirdi...
Ama ne yaptı ? Ülkenin de lehine olan, insan onuruna yakışır bir sistemi yine milletin meclisinin onayına sundu ve kabul edildi. Gelmeyenler gelseymiş...
Bu ülke tek adam rejimine tam olarak geçmeden önce gece yarılarında diğer parti milletvekilleri yokken baskın oylamalarla yasalar geçirmedi mi meclisten ? Eskiden böyle yapılıyordu ama şimdi ona da gerek duymuyorlar. Bir adam imzalıyor ve olay bitiyor.
Bir gün kutlanıyor. Hem de çok özel bir gün. Ama bazı Fesli familyasıgillerden olanlar sırf bu güne gölge düşürmek adına osuruktan bahanelerle saldırıyor ve güne gelebiliyor !
Genetiğine marabalık sindirilmiş yunan artıkları çatlasalar da patlasalar da dünyaya efendi ruhlu olarak gelmiş Türk milletine en çok yakışan rejim olan Cumhuriyetimiz ilelebet payidar kalacaktır.
Sevgiler saygılar kardeşim...
Suat Zobu
İyi ki varsın. Şurada yanımızda olman ne büyük onur, ne büyük guru sağol.
Cumhuriyet bayramımız kutlu olsun..
Selam ve saygılarımı gönderiyorum..
Suat Zobu
Teşekkür ederim.
Sağolun, var olun..
Cumhuriyet bayramımız kutlu olsun..
Selam ve saygılarımı gönderiyorum..
Gördüğüm kadarıyla, benim de kabullenmediğim ve bir türlü gerekçeye dayandıramadığım bazı yazılara sende denk gelmişsin ve noktayı koymuşsun abim. Teşekkürler...
Ama bu konudaki düşüncelerimi belirtmeden de duramayacağım müsaadenle.
Cumhuriyetin nasıl, % kaçla, kimlerin oyuyla kabul edilmesini dillendirip, gündem yapmanın anlamı ve gerekliliği nedir?..
Burada cumhuriyet mi sorgulanıyor, yoksa günümüzdeki yapılan siyasi pisliklerin, buna atıf yapılarak haklı gösterme gayreti mi sergileniyor diye düşünmeden de edemiyor insan.
1923 yılında tüm dünyayla olan silahlı mücadelenin ardından, içerideki saray (bağlı olarak ecnebi) yalakası soysuzlarla ayrı,
her gün bir taraftan patlak veren hain hareketlerle ayrı,
dışarıda sevr de aldıklarını kaybetmenin hırsıyla çıldırmış durumdaki düşmanla ayrı uğraşarak, cumhuriyet gibi bir mucizeyi gerçekleştirmenin zorluğunu, imkansızlığını kavrayamayan zihinler, bu mucizenin kazanımlarıyla bu gün cumhuriyeti sorgulamaya kalkışıyor.
Bir devlet kurarken tabiidir ki katı ve radikal kararların alınmasını gerektirir. Daha ortada devletin yönetim şekli belirlenmemişken, cumhuriyet rejimi ilan edilmemişken, alınan bu kararların ve yapılan uygulamanın cumhuriyete ve demokrasiye aykırı olduğunu savunacak kadar izan dışı söylemler atılıyor ortaya. Ve insanların bunu iyi niyetli bir eleştiri olarak kabullenmesi bekleniyor.
"Efendim biz cumhuriyeti değil, kuruluş şeklini sorguluyoruz" diyerek, bu durumu haklı göstermeye çalışıyor olmaları düşüncemin yerindeliğini destekliyor adeta.
Dünyada hangi ülke vardır ki; kurucusuna hakaretler ederek, kuruluşunu her fırsatta sorgulamaya, karalamaya kalkışan bir millete sahip olsun. Neredeyse, bu günün bütün büyük ülkeleri ( Amerika, Almanya, Fransa, İngiltere, Çin, Rusya vs.) katliamlar, soykırımlar, diktatörlükler, baskı ve zorlamayla kurulmuş ve ya bu günkü medeniyetlerine ulaşmıştır. Hiç birinin vatandaşlarının bunu sorguladığını görmek bir yana, her biri bunu bir kahramanlık olarak kabullenmiş ve kabullendirme gayretinde olmuşlardır.
...Ve maalesef ki ülkemizdeki insanlar, rahmetli İsmet İNÖNÜ'yü daima haklı çıkarmışlardır.
Neyse... yorum diye başladım fazla uzattım affola. Saygımla abim.
Suat Zobu
Hep onur verdin, hep gurur verdin sağol.
Güzel yorumun çok büyük değer kattı. Ayrıca teşekkür ederim.
Cumhuriyet bayramımız kutlu olsun..
Selam ve saygılarımı gönderiyorum..
Suat Zobu
Teşekkür ederim.
Sağolun, var olun..
Cumhuriyet bayramımız kutlu olsun..
Selam ve saygılarımı gönderiyorum..