- 568 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
MİLLİ MÜCADELE KAHRAMANLARI
Nice canlar vardı, ecelle yatıp kalkarak,vatan uğrunda savaştan savaşa koşan. Seher kuşlarının hürriyete kanat çırptığı Milli Mücadele’de istiklali kuşanmışlardı. Ne parkaları vardı, ne de postalları. Kızgın güneş indiğinde dağlara ve ovalara , bayrağın gölgesinde dimdik duruyordu onlar. Harb’i Umumi’de ve Çanakkale’de bilinmez siperlerde vatan uğruna bir damla göz yaşı ile düş çiçekleri yeşerten onlardı.Onlar Cumhuriyetin ’Kahramanları’ ydı.
İşte bu kahramanlardan bir kaçının şanlı hikayesi:
İPSİZ RECEP
Rizeli İpsiz Recep İstanbul-Sakarya arasında Yunan ve İngiliz birliklerine aman vermeyenlerdendi. Çeteleri ve ajan teşkilatını dağıttı. Ona da Milli Mücadele’den sonra Milis Yüzbaşı rütbesiyle madalya ve maaş verildi. Bağlanan 250 liralık gazilik maaşını Tayyare Cemiyeti’ne bağışlayarak Sakarya Karasu’da sade bir hayat sürdü. İstiklal Madalyası en büyük gurur kaynağı oldu. Hep göğsünde taşıdı...O yıllarda Atatürk tarafından da Ankara’da kabul edildi. Milli Mücadele’nin kahraman ’Emice’sini 11 Haziran 1928 günü Sakarya Karasu’da 68 yaşında kaybettik.
YÖRÜK ALİ EFE
Yörük Ali Efe, 16 Haziran 1919 günü Yunan birliklerine ilk baskını yaptı. Girdiği 300 büyük çatışmadan yara almadan çıktı. Aydın bölgesinin komutanıydı. Milli ordunun emrinde hareket etti. 24 yaşında öne atılan kahraman, Yunan ordusunun Ankara kapılarına dayanmasını 15 ay geciktirdi. Zaferden sonra Milis Albay rütbesiyle madalyasını göğsüne taktı. Verilen 300 lira maaşı ise hayır cemiyetine ve okul yapımına bağışladı. İzmir’de hediye edilen çiftliği de okul yapmak için verdi. 1928 yılında bir kazada iki ayağını da diz kapağından kaybetti. Sonra memleketi Yenipazar’a gelerek sade bir hayat sürdü. Torunu Kayhan Kavas okudu yıllar sonra vali oldu. Halen görevdedir.
CAMBAZ MEHMET
İstanbul’daki Mim Mim Grubu’nun meşhur ismi Topkapılı Cambaz Mehmet’in de nice kahramanlıkları filmlere, kitaplara konu olmuştur. İngiliz İşgal Orduları Komutanı Harrington’un makam arabasını kaçırarak Mustafa Kemal’e göndermesi meşhurdur. Erkanı-ı Harbiye-i Umumiye Riyaseti tarafından 10 Mart 1922 tarihinde Takdirname ile ödüllendirilen Topkapılı Mehmet Bey’e TBMM, 24 Haziran 1924 tarihli oturumunda ’’Hidemat-ı Vataniye’’ tertibinden 1500 lira maaş bağlanmasını kararlaştırdı. Ancak Mehmet Bey; ’’Ben bir şey yapmadım. Vatanım için Mustafa Kemal Paşam için üzerime düşen görevi yerine getirmeye çalıştım. Hizmetleri gerçekleştiren arkadaşlardır’’ diyerek, bu maaşı Hilal-i Ahmer Cemiyeti’ne bağışladı.
TELGRAFÇI HAMDİ BEY
Milli Mücadele yıllarının telgrafçısı Manastırlı Hamdi Bey, 16 Mart 1920 günü İstanbul’un işgalini, en zor şartlarda Ankara’da Mustafa Kemal Paşa’ya ilk bildiren kişidir. O da isimsiz kahramanlardan birisiydi. Onu da, kızı Emel Çardak anlatsın: ’’Babam hiçbir zaman yaptıklarıyla övünmedi. Atatürk’e, devrimlerine hayrandı. Onunla dostluğu 1938’e, yani ölünceye kadar sürdü. Mütevazi bir insandı. Kendisini tanımayan ya da ilk kez tanışanlar ’’Savaşta ne yaptınız’’ diye sorduklarında, sadece ’’görevimi’’ cevabını verirdi.’’
ŞERİFE BACI
Şerife Bacı, İnebolu-Ankara-Afyon hattında cephane taşıyan 30 bin kahraman Türk kadınından biriydi. Milletin malıdır diye taşıdığı top mermilerinin üzerine, çocuğunun üstüne örttüğü battaniyeyi alıp da örten kadın! Kastamonu kışlasına az bir mesafe kala 21 Şubat 1921 gecesi donup şehitler kervanına katıldı.
Say say bitmez. Daha nice isimli isimsiz kahramanlar! Gurur duyduklarımız...Yıkıntıların içinden modern bir devlet kuran eli öpülesi kahramanlar...Nazım’ın ’’ayağa kalkın!’’ dediği Kuvayı Milliyeciler...Gerçek kahramanlar’ Anıları önünde saygıyla eğiliyorum.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.