ANAMIN DİLİYLE AMCAMA KIZ İSTEME
ANAMIN DİLİYLE AMCAMA KIZ İSTEME
Anam bu yeni yetme gençler bi başga. Hepsinin elinden telefon düşmiyir. Tesbi gibi ellerinde… Evlerde bu televizon sohbeti, muhabbetin içine etti. Şinci de telefon, peeh. Bir de akıllı çıkmış. Çıkmıştı akıllarını da başından almış. Anam bir birine laf edirler, söz yetiştirirler. Vido izliler. Vido çekirler. Yutup mu, yotup nedir? bir şey varmış. Onda bizim bir hemşerimiz vido yapmış. Çocuklar ana ana diyir, “sen de İsmayıl emcemi anlat. Biz de seni vido edek.” Sedece çocuklar mı. Torunlar, “anneanne, nene, baba anne ne olur anlat seni vido edek. Seni meşhur edecez.” “Ola gidin başımdan” diyirem. Anlamiler. Diyirem “ola benim ağzım kötüdür. Birilerin ağzına sıçaram, goruna ederem. Letine söyerem. Rezil oluruz, malamat oluruz.” Diyerem. Dinlemirler, yakamı bıramiirler. Torpağlar basiza. O kadar çok söyledim, kisme oralı olmadı. Şinci gıymete bindi. Ola ogul bunu nereden başıma sardığız. Bari diyeyim de muradığız ola. Emme vido olmayacak. Ben diyerem siz yazacaksız. O gazatacılar gimi. Sonna tiyatro gorursiğiz. Onun gimi yapasığız…
Gaynım lsmayıl asgerden gelmiş. Gaynım adam gözeli. Boy bos fidan gimi. Kimi Cünet Akın diyir, kimi Tarık Hakan diyir. Gızlar perde arkasından uzun uzun bakir. Sedece gızlar değil, gariler bile bakir. Dillere destan gızlar gimi. Anam hangi birini anlatam. Bizimkiler altı gardaş En gucukleri lsmayıl. Bizde beş eltiyik. Ismayıl, asgerden gelince tutturdu bir evlilik. Maşallah girişgendi. Hemen iş buldu. Evlenmeyi de hak etti hani. Doğru dürüst evi barkı yoh. Bir gün bizde öbür gün başga agabeyinde. İki de bacısı vaa. Emme eniştelerden çekinir gitmir. Gönülleri olsun deyi ara da bi gidir. Bilmirim neye hep benle gitemek istirdi kız bakmaya. Epey giz baktık. Nerede bi habar alsa bi gız var. Hemen yenge şurada bi gız varmış der giderdik. Herhal de ben en gucuk yenge oldum diye. Yascan da en yakın, bi abla gimi. Hangini anlatam anam bacım. Emme en eyisi agraz gızdan başlıyam.
Bizim gecekonduların altında bir mahalle var. Büyük gaynım Eziz de orada otirir. Biz de oradaki bakkal Rüstem’den alver ediriz. Arada gaynım Ismayıl de çocuklara bize alver etmeye o bakala gidir. Bi gün geldi. Aman yenge yaman yenge Rüstem bakkal da bi gız gördüm. Bi içim su… Bi yalvarir bi yalvarir. lsmayıl, Sevim yengen daha yakın git onunla bah. Yoh yengem seninle gideğ diyir. Neyse gideğ dediğ çıktık yola. Bi yandan da düşünirem. Bu gız kim ki, ola anıltti ki. Sinema da artist… Gittik bakkala gider gimi. Bi şeyler de aldık bakkaldan. Yorulmuş gimi oturduk bi yere. Bekliyrik bekliyrik gelen yoh giden yoh. Bezdim beklemeden. lsmayıl ben eve gidirem, bu gız gelmeyecek. Ismayıl yine yalvar yakar. Yengem gelir, ahsam ekmegi almaya gelir. Bak fırın arabası geldi. Dediği gimi gız salına salına geldi. Viii demişem. Ben bu gızı bilirem dedim. lsmayıl hayran hayran gıza bakir. Gız da gız ha sinemadakiler halt yemiş. Boy bos, saçlar bele gadar. Gözler iri iri, dodaklar dolgun. Allah dilden gayrı her bişey vermiş. Eyvah, eyvah ki ne eyvah… lsmayıl’a bakdım. “lsmayıl bu gızın adı Reyhan, sen heç bu gızla konuştun” Bana söylemir gızın adı da güzelmiş diyir sevinir. Sonna bi deha dedim. “Bu gızla heç konuştun” Yoh yenge diyir. “Senin sayanda konuşuruz” “Gonuşamayız lsmayıl gonusamayız“ Niye ki yenge dedi. lsmayıl şaş oldu. O sandı ki, bu gız nişanlı, evli. Niye yenge, evli nişanlı mı diyir. Keşke öğle ola. Keşke öğle ola. Bu gız ahraz dı deyirim. lsmayıl cog üzüldü. Yalnız o üzülmedi, kime dedimse onlar da üzüldi…
Halıtlı Yusuf’un gızını anlatım. Halıtlı memleketten tanışımız olur. Yusufgil, Angara’nın gavaklıdere de oturirler. Orada Amerikanlıların apartumanlarında gapıcılık ediler. Paris cadde diyirler. Bizim oralı yaban değiller dedik.Habar verdik gıza bakacağız. Gittik gız, anam olsun gozel… Okirmiş, ögretmen olacakmış. Her dereden bi su getiriler. lsmayıl gızı beğendi emme. Anası ana, değil şeytan. Babası da garısını ağzına bakir… Sofra kurdular, oturduk. Yemeh yiyiriz. Anam pilavın yanına bi tas cacık koymuşlar. Yanında Gücük bi gasık. Datlı gaşığı. Gıdım gıdım gaşikliyiriz. Sankim biz deniyler. lsmayıl tası aldı, dikti başına. Viii hepsi bi şey oldu. Sofradan gahtık. Gene mezuya geldik. Gızın anası açtı ağzını yumdu gözünü. Gözü kor olası. Oğlanın ne görgüsüzlüğü galdı, Ne tahsili. Bi de omuzu eğri dediler. Viii biz kor muyuz görmedik. bu oğlanın omuzunun eyriliğini. Allahtan ki Ismayıl dışarıda cigara içir. Onlar açıp ağızlarını, yumdu gözlerini. Ben durur muyum? Ben de açtım ağzımı yumdum gözümü. Gız anam siz amerkanlı olmuşsuz, bizim gimi Gars’dan gelip, Parisli olmuşsunuz. Neyse o çocukların Vido daki gimi boynumuzun dalını gaşıya gaşıya çıktık geldik…
Şinci bilmirim. Kim habar verdi. Dediler lstanbol da Yolak Sefer’in bi gızı vaar. Ardiz gimi. Bi de fotoğrafını bulup lsmayıl’a tutuşturmuşlar. lsmayıl da gızı görünen tutuşmuş. Benim gardasım Alı da lstanbol da. Yine tutturdu yenge ocağına düştüm. Şu gıza bi bakalım. Bu son olacak. Son da oldu da, sonu da oldu. Ola lsmayıl abin bi tek maaşlı adam, çoluk çocuk biz İstanbola nası gideh. Hem o resmi sana verende matrah geçmiyee. Sen bi yol git gör. O mu değil mi dedim. Sinema artist gimi bu gız. Sakın ola şu sagızdan çıkmış bi resim olmaya. lsmayıl,’ın içine gurt düştü. Düştü yollara. Gidip görmüş. Vurulup gelmiş. Bu sefer gızdan resmini almış. Anam bu lstanbol gızları da bi hoş. Herife resim veriler mi? lsmayıl yanıp dönir. Yenge ocağına düştüm. Abimle konuş şu gızı isteyelim. Bakmişem olacak gibi değil. Herifle konuştum. O da Ehmed abimi de çağıralım diyir. Ehmed abi en böyük gaynım ta Gars da oturir. Ehmed ağabey de kayınbabam Nazım ağayı da çağirir. Gars’dan geliyler Angara ya. Aradan üç ay geçiyir. lsmayıl deli oliyir. Her şey şıp olsun diyir. Her gece gızın resmini koynuna alıp yatir. Neyse hepimiz hazır olduk. Düştük yola. Ben de sevinirem. Senelerdir görmediğim gurbet elinde gardaşımı görecem…
lstanbola yeni gidirim. En gucuk oğlanı aldım gucagıma. Harem denilen yerde indik vaporla garsıya geçirik. Deniz’i yeni görürem, vapora yeni binerem. Gucagımdakı oğlan baba baba bak vaporun yavrusu diye bağrir. Vapordakiler gülirler. Ola ne gulursiiz. Çocuk dogru diyir. Vaporun arkasındaki yavru gimi. Oradan biri o filika filika deyir. Neyse vapordan indik otobosa bindik. Otobosun boynuzları var. İki de bi fırtır. Şoför inir boynuzları takir. Adrese Nişantaşına geldik. Zile bastık. Birisi bizi garşıladı. Elif’in gardaşı imiş. Gelin gızın adı Elif, adı batası. Anam bindik asensore yedi gat yerin dibi. Gızın babası Nişantaşı’nda gapıcı. Bizim lsmayıl da hep gapıcı gızlarına vurilir. Yerin altı, ne pencere var ne ışıh ne bi şey. Gece gündüz elektrik yanir. Hoş beş, memleket, gar gis derken. Gelin gızımız nerede dedik. Diyirler o çalişir. Daha işten gelmedi. Viii Annaa gecenin bi yarısı oldi. Bu nası iş bele geç mi gelir dedik. He geç gelir dediler. Viii anaa bu giz bize gelin olmaz ya. Hayırdır dedik. Biz her duydugumuza şaşiririk. lsmayıl oralı değil. Bu Elif olacak gız oğlanın aklını başından almış. Gece yarısı oldu. Zil çaldı. Gardaşı ablam gelmiştir dedi gapıya gitti. ‘İçimden gardaş olacak boynun altında galsın, bacı bu saatte gelir. O da evde otirir…’
Gelin giz geldi. Viii anam bir karış etek. Mini etek. Hemen lakabı yapıştırdım. Tivis. Babanın goruna. Gelin de gelin, Elif de Elif, Belgin Doruğ. Bele düşündüğümüzi kendi de bilmir. Bilse bizi, gücük görür ya olmadık şeyler der. Öyle de hazır cevap. Yatma vakti geldi. Ağam. Biz kayınbabaya ağa deyirik. Ağam, böyük gaynım, eltim, benim herif, oğlum. Bir odaya doluştuk. Haa lsmayıl da var. Başka oda yok. Konuştuk “bu gızdan bize gelin olmaz” Diyirik. lsmayıl bize dik dik bakir. Biz olmaz diyirik. lsmayıl olacak olacak diyir. Yol yorgunu olmamıza nazaran sabah erkenden galktık. Herkes öğle oldu yatır. Meğerse alışmışlar gece geç saate kadar çalışıyorlar gündüz geç saate kadar yatıler. Bu dediklerim gelinle gardasları. Ağam, “ola bunlar Istanbollu olmuşlar..” Ana baba apartumanın hizmetine gidiyler, bize de siz yatın erken diyirler. Gız anam saat dört olmuş erken diyirler. Neyse dedik buraya kadar getirdik. Dönmek olmaz. Hem ikisi de anlaşmış. İstedik verdiler. Ağam, gaynım, eltim, Gars’tan geliyler. Bizim herifin Angara da işi var. Hem her zaman gelip gidemeyiz. lsmayıl ‘ın da işi gücü var. Gelmişken her bi şeyi bitirip, gelini alıp Angara ya gidelim dedik.
Gız anam bunlar da lstanbollu olmuşlar. Olmadık işler aştılar başımıza. Ne ağamda, ne gaynım, ne bizim herif ne de lsmayıl da para pul galdı. Senet sepette caba… Angara’ya kendimizi attık. Gelinimiz lstanbollu diye biz gecekonduda otururken, geline alamancıların apartumanında ev tuttuk. Apartuman dairesi. Tutturdu ben lstanbol da çalışırdım. Burada ev kadını olamam. Taşı bize vurir. Babanın goruna, topraklar başına. Ismayıl edemedi bii iş buldu ona. Terzilik, zaten Istanbol’da terzilik ediyirmiş. Gecekondu semtindeyiz mini etekle işe gidip geliyir. Biz utanirik o utanmir. Gaynimin oğlu kaç kerem arkadaşıyla dövüş kavga etmiş. İleri geri gonuşmuşlar. Onu beğenmir bunu beğenmir. Onu beğenmir bunu begenmir. Babanın letine, babanın evimde mi gördün. Anam biz bilmirik. Bu nereden başımıza peyah oldi…
Bir çocuk doğursun dedik. Etmediği galmadı. Anam, anne olursa biraz bize benzer dedik. “Ay henüz çocuk düşünmirem. Henüz çok ergen.” Biz olduk o oldu, oğlana bi çocuk vermedi. lsmayıl da istiyirdi. Emme onun ağzına bakir. Eve misafir gelir. Mini etekle onlarla kağıt oynir. Bizim herif bozulir. O oralı degil. Bizim herif deli oldir. O geline şu havluyu ver de bacaklarına örtsün. Viii anam gıyameti gopardı. Özel hayatın da özel hayatım. Özel hayatın başını yesin. Babanın garuna. Anam her sene lstanbol tatile gidir. Denizde bi resimler çektirmiş, lsmayıl bize göstermeye utanir. Üç dört sene böyle yaptı. Üç dört seneden sonra tutturdu. Ben lstanbol’a gidecem. Bu angara’ya alışamamış, Yoh lstanbol’ un şusu busu güzel, yoh lstanbol’un şusu busu harika. Garslıyam diyemir utanir. Istanbolluyum diyir. Babanın goruna. lsmayıl, lstanbol’a giderlerse onu dizginleyemeyeceğini bilir. Onun için her şeyi denemiş. Düşün lstanbol’da kendi gimi argadaşları. Nerede sabah orda akşam… Babanın letine. lsmayıl da çok becerikli dışardan sınavlarla bi çok okul bitirdi. PTT’den, bi bankaya geçti. Biz gecekonduda otururken, O sırf Elif Hanım için şehrin merkezinde bir daire aldı. Bu arada banka müdürü bi kadın Ismayıl’a tutulmuş, aşık olmuş. Elif bankayı kadının başına yıkmış. O kadar da şirret, nalet ki…
Emme Elif Hanım da bu lstanbol sevdası. Anam, babam, kardeşlerimle devam etti. Baktı ki, lsmayıl pes etmir. Aldı başını Istanbol’a gitti. Ardımdan gelir diyi. Başı batası. O gittikten sonra dağ gimi lsmayıl kanser oldu. O dağ gimi adam günden güne eridi ipliğe döndi. Kırk günde, yirmidokuz yaşında gitti. Ola toprağlar başınıza gülmek için anlattirdiniz beni. Hadi gülebilirseniz gülün de görem. Ağzınıza edem…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.