- 641 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Tanrinin insandaki fitrati...
Insan cesitli yargilarla kendini yonetme bilinci etrafında düzen kurma arayışı içine girer.Bu insanin bilincinde varolan temel norm ve gayedir.kendi özyaşamını ve özyönetimini denetlerken kalbini ana temas alani bilerek hareketlik kazanmasina vesile olur.beyninin hukmettigi degerler etrafinda kendi yonetimini ve de denetimini kendi dusuncesiyle kurmaya calisir.bu dusunce icrasi ve de dusunce hareketliligi kendi iç psikologuyla iç sosyologuyla ve de iç filozofuyla kendinu denetleme meblağı haline gelirken bu danisiklik beyin mekanizmasini yonetir hale gelir. Tanri tam da bu noktada kendi iç ferasetini ve de kendini tanittiracak durumda insana imkan saglar.
Olaganustu bir sekilde kendi niyetinde insanlarin farkli bir sekilde kalbinde hissiyat beslemesine vesile olabilir.iç dunyasinda yasadiklarini insanda kabul ve tasdik eder.bir sürü imkan saglar.yani tanri bu merkezcil sistemin yapisini belirken insanda kabul da ettirir.
Uhrevi tezahuri metafiziksel vb. bütün durum ve insan yuklemelerinden uzakta canlı olduğunu kabul ettirir.tamamen insani duyarlilikta insani duygulari da tasidigini hukmederek soyler .ve insanlari kendi duygulariyla yoneterek kendini tanittigini soyler
Tanri eski bir dunyadan uzakta bir anlayisla yenilige acik bir sekilde sonsuz bir yolda oldugunu belirtir.
Isanin yolundan uzak isaya yakin ,musanin muhamnedin yolundan uzakta muhammed ve isaya yakin oldugunu belirtirvelhasıl tanrı sin üzerinde sekil almış bir canlı değil..kendini insanin kalbinden oz degerlerle suslemis bir vaziyette yol alir.böyle bir durumdayken kendi oź denemesini insanda boyle yasar.
Mana aleminde varlik ve yokluklar bir aradadir.varliklar ve yokluklar icinde yokluklar varliklar icinde gizlenmistir.tanri kendinin cestli varliklar yasatirken ve de yaratirken butun alemin insanin ruhunda butun dusuncelerin niyetlerin tanridan insana gectiginin gostergesidir.
;yuklu depo alanindan gecmesi itibariyle insanda her
Turlu tanrisal ozelliklerin mevcut oldugunu gosterir.;lakin insan kendi ic hesabinda tanri kadar buyutemez kendini çunku bütün alemleri mevcudiyetinde barindirir bu tanrinin insandaki suurunu seyir aleminde kuculterek yarattiginin gostergesidir.
Ve bir bütün halinde sifatiyla tekrardan ve desozleriyle tekrardan kendinde toplamaya ehil oldugunu gisterir.
Tanri cesitli deneyimlerleinsani yok edebilecek gucu de elinde barindirir.yok etme bilinci etrafinda imtihana tabi tutar.bir daha yaratilmama ihtimali etrafinda helâk da edebilir.tanri kendi icinde helâk gucuyle insanin kendinden yaratilmasinda bagimsiz rol da oynayabilecegini gosteriyor.canliligini kaybetmesi olan helâkla allaha güç yettirmenin imkansizliginida belirtir.
Kendi sistemini kurarken hiyerarsik manada basamaklar kurar.bu basamaklar ile insanin kendini tanriyla ozdes tutmamasi icin cesitli yonler yollar ve de dusunceler verir.
...
Yunus Tapancı
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.