Teknolojik Devinim, Dinler ve Yönetim Üzerine..
Kusursuzluğu ve refahı arama sürecinde kaç yüzyıl geçti. Geldiğimiz noktada ortalama son 50 yıllık teknolojik gelişim bir çok mesleği tarihin çöplüğüne gönderdi ve göndermeye de devam edecek. Ekstra olarak çıkacak yeni sorunlarımız veya artık çıkmış diyebileceğimiz sorunlarımız ise; teknolojinin din ile kamu yönetimi alanlarında meydana getireceği yenilikler ile bu yeniliklerin etik kavramları üzerinde olacaktır.
Bir devlet otoritesinin insanlara sunduğu en önemli kavramlar ise; yasaların üstünlüğü ve herkesin yasaların karşısında eşit olması hukukilik; insanın insana köle olmasının önüne geçmesi işveren ve işçi düzenlemeleri, temel ihtiyaçlarının ortak ve eşit şekilde paylaşılması kamu hizmetlerinin eşitliği; toplumsal güvenlik, eğitim ve sağlık ana başlıklarında karşımıza çıkmaktadır.
Bunların yanında da artık dinistlerin; sadece sonlu yaşam ile sonsuz yaşam arasında sıkışıp kalan ben’in, insanların manevi lezzet ve tatmin duygusu yerine biraz da kısacık ömürlerinde en kaliteli yaşamı nasıl yaşatabilirim konusunda düşünmelerinin vakti çoktan geldi de geçiyor.
Çare ile çaresizliğin, umut ile umutsuzluğun insan duyguları ve düşünceleri üzerindeki baskısı; dini düşünce sahiplerinin dinleri; siyasal ve sosyal baskı aracı olarak kullanmalarına gösterilen tepkiler de her geçen gün giderek artmaktadır. Camiler, kiliseler, tapınaklar insanların sorunlarına çözüm olmak yerine dünya yaşamını daha da karmaşık hale getirmiştir. Din adamlarının taassupları, ben bilirimcilikleri, çeşitli tarikat ve cemaatler altında gizli örgütlenmeleri, dinlerini para toplama aracı veya maişetini temin olarak görmeleri neticesinde önümüzdeki yıllarda toplumdan dışlanmaları veya yalnızlaşmaları da sosyolojik bir değişim ve kabul olarak karşımıza çıkacaktır.
Psikoanalizlerin gitgide geliştiği, ilaçlarla, antibiyotiklerle sonsuz bir kavramı arayan insan ruhunu ve düşüncesini de rahatlatma ve gevşetme çabalarının da sonlu bir yaşamda; bir insana ne kadar umut bilinci vereceği şüphelidir. Manevi arayışın temsilcisi (ruh),insanın nasıl bildiğinin temsilcisini (düşünce) maddi bedensel rahatlatmalar, huzur verdirmeler veya uyuşturmalar ile umuda bağlanamayacağının zorluğu ise apaçık meydanda değil midir?
İnsanlar dinsel inanışlarda; kutsal olan ve herşeye gücü yeten Yaratıcıya hizmet ile kendine ve sevdiklerine hizmet arasında sıkışıp kalmıştır. İnsan; bir ben olarak hep hizmet etmek için mi yaratılmıştır? Güçlü olana hizmet için mi? Güçlü kimdir? Buradaki çıkmaz neticesinde; sonsuz yaşamda hizmet edileceğim duygu ve düşünceleriyle karşılanılarak iyi ile kötü kavramlarının sonucunda kan dökme devinimine sürüklenmekten kurtulamamıştır.
Teknoloji ve felsefenin ilerleyişinde; dinistlerin artık eskisi gibi her sözünün geçerli akçe olmadığı; kutsal olanların, tanrısal denilenlerin artık insan elinden çıktığının anlaşılması sonucunu meydana sürmüştür. Bu sonuç ise gitgide eski dinleri gözden düşürmeye ve insanlığın yapmış olduğu fikri sıçramalar sonucunda en ideal dinin, yine ortak bir din üretilerek aşılıp - aşılamayacağı konusuna gelip dayanmıştır. Bu karşımıza ise yeni bir soru çıkmıştır; Teknolojinin dini ne olabilir? Olmalı mıdır? Günümüzde iman sahiplerinin düşüncelerini en çok meşgul eden soru budur!
Kamusal alandaki en kuvvetli güç ise; hukukiliktir. Hukuki davranmayan ancak çoğunluğu elinde bulunduran grupların kanun adına zorbalığa dönüşmesinin önüne ise geçebilecek en önemli aktör ise; biliminsanları ve teknolojidir?
Teknolojinin insan etkisinden kurtarılması başarılabilecek midir?
Demokratik toplumlarda veya demokrasiyi genel ilke kabul eden ülkelerde ise en büyük sorun; seçim sonuçlarının şeffaflığı ve hızla sonuçlandırılması konusuna odaklanmaktadır. Ülkemizde meydana gelen son seçimlerde (31 Mart 2019 Belediye başkanlığı seçimleri) devlet gücünü tekeline alanların devletin kurumlarını demokrasiyi ve şeffaflığı engellemeye çalışması olarak herkes tarafından görülmüştür. İstanbul Büyükşehir Belediyesi seçim sonuçlarının topluma aktarılmasında meydana gelen ve insanlardan kaynaklanan sorunların çözümü konusunda teknoloji nerede durmaktadır. Sandıkların kapanmasının ve sayıma geçilmesinin üzerinden geçen 4-5 saatlik sürede iktidar yanlısı yayın yapan kurumlar ve basın , ülke genelinde başa baş giden seçim bölgelerinde devlet otoritesini kullananlar lehine kullanılmış ve spekülasyonlara varan açıklamalara neden olmuştur. Yine aynı çevreler başabaş giden seçim bölgelerinde ise gerçek sonuçları bir türlü ekranlara yansıtmamış ve demokraside şeffaflık ilkesine en büyük sorun olan güvenli ve şeffaf seçimleri baltalamışlardır.
Kamu yönetimlerinin sadece çoğunluğun eline bırakılamayacağı artık yeni nesiller tarafından anlaşılmış ve ortak yaşama bilincinde, hukukilik ve geçerlilik kavramlarının insan etkisinden kurtarılmaya çalışılmasının fikri alt yapısını oluşturmaya başlamıştır.
Anında oy kullanımı ve anında sonuca etkisini de ancak teknoloji marifetiyle aşabileceği de teknolojik kurum ve kuralların şeffalığı sağlamada robotların kullanılmasının daha mantıklı olacağın düşüncesini öne çıkarmıştır.
www.sanalbasin.com/robot-yargic-goreve-basliyor-yapay-zeka-yargisi-nasil-isleyecek-29996343/
Yukarıdaki linkte yer alan haberin belki bu sorunlara gelecek yıllarda çözüm sunacağı ise şüphesizdir. Seçmen oylarının sayımı ve seçimlerinin sonuçlandırılması hususunda, insan etkisinden arındırılmış seçimler ve yargı süreçleri gelecek yıllarda belki de çoğunlukların adalete gerçekten inanmalarını sağlayacaktır.
Elektronik seçim sistemleri arayışında ülkemizin başat bir oyuncu olup olamayacağı tartışmaya açıksa da, siyasi-sosyolojik-dinsel gruplaşmaların birbirlerine ve sonuçlara güvenmemelerini ortadan kaldıracak yegane çözüm ise yine teknoloji olacaktır. Teknoloji sayesinde geçerli-geçersiz, resmi-gayriresmi oy sorunsalı da ortadan kalkmış olacaktır.
Özetle; İnsanlık kendi tarihinde hiç görülmemiş bir teknolojik sıçrama yakalanmış ve bunun sonucunda da, tarihi-dini-coğrafi- yönetim sistemleri, yaşam alanı ve yaşama şekli konusunda yapay zeka teknolojisi belki yeni bir peygamber-kurtarıcı olarak karşımıza çıkmayı beklemektedir. Yine de en büyük sorunumuz teknolojinin bizzat kendisi olacaktır. Teknolojinin vicdanı nedir, nasıl olacaktır soruları bilim insanlarını daha çok çalışmaya ve araştırmaya yönlendireceğinden eminim.
YORUMLAR
..MAALESEF İNSANLAR TEKNOLOJİYE VE TEKNOLOJİK GELİŞMELERE HİÇ DUR DEMİYOR VE DİYEMİYOR. ŞEHİRLERDE GELİŞEN TEKNOLOJİK BİLİNÇ KADINLI ERKEKLİ, //BÜTÜN KURUM VE KURULUŞLARDA OLAN DOKTORLARI, ÖĞRENCİLERİ, ÇALIŞANLARI, HASTALARI, ÇOCUKLARI, YAŞLILARI ÇOK OLUMSUZ YÖNDE ETKİLİYOR. BU DA SOSYOLOJİK BAKIMDAN CİDDİDİR. HASTALAR BİLE DOKTORUN KENDİSİ OLMUŞ GİTMİŞ. BU DA BU ÇEŞİT ÖRNEKTE İŞİN EHİLLERİNİ KIZDIRIYOR, ÇIĞIRINDAN ÇIKARTIYOR. BU ÇEŞİT PSİKOANALİZLERİ ÖRNEKLENDİREREK, TOPLUM SOSYOLOJİK DAVRANIŞ, UYGULAMALARI SONUCUNDA UĞRADIKLARI VE UĞRATTIKLARI HATALARI KALEME ALMAK İSTEDİĞİM MAKALELER YAYINLAMIŞTIM. ZAMANINDA HOCALARIN BİZLERİ OKUTTUĞU DERS OLARAK (İSTATİSTİK DERSİ)'NDEN YOLA ÇIKARAK TEZ MAKALEMDE DE ANLATMAK İSTEDİĞİM, İNSANLARIN GÖZLERİNİ AÇMALARINI İSTEDİĞİM BAZI ÖRNEKLERDE VERMİŞTİM. BUNLARI KİM OKUDU, KİM OKUMADI, KİMLER DEĞERLENDİRİR BİLMİYORUM. ÜZERİNDE DURARAK ÇOKTANDIR DÜŞÜNDÜĞÜM ÖNEMLİ BİR KONU... TÜRKİYE'DE FEDERASYON VE FEDERAL OLARAK YAZARLAR BİRLİĞİ, KAMUSAL OLARAK ÖZEL BİNASI, BİRLEŞİM, TOPLANTILAR, BİRLİK VE BERABERLİK, TOPLUM VE SOSYOLOJİYİ BASKIN HALE GETİRMEYİ DÜŞÜNEN, MÜFREDAT ÇEŞİTLERİ VE İMZALAR... MAALESEF YOKTUR. DENETİM YOKTUR. GÜVENLİĞİ ARTTIRICI DÜŞÜNCE STRATEJİLER OLMADI, OLDUYSA ÖLÜMLERDEN SONRA OLDU. DOKTORU ŞUSU BUSU HERKES SİYASET... BÜTÜN TOPLUM AİLELER KABUĞUNA ÇEKİLMİŞ. VARSA YOKSA WİFİ İNTERNET. HERKES SPİKER KESİLMİŞ. BİLİNÇSİZ SİYASİ DİPLOMASİLER SINIRLARI 2000 YILINDAN BERİ ÜLKEYE GEÇİŞ SAĞLANAN UCUZ AMA KALİTELİ ŞEYLERİNDE YASAKLANMASINA VE SAVAŞLARA SEBEP DOĞURDU. TOPLUM VE ÜLKE BU SEBEPLERDEN YILLAR YILI, YILLARDAN YILLARA, YILLARCA, OSMANLI ASIRLARINA BENZER GİBİ GERİLİYOR, ÇOK GERİLEDİ VE KAÇ 10 YILLARDIR YERİNDE SAYILIYOR İNSAN, NE ZAMAN İLERLEDİ YILLAR, NE ZAMAN BÜTÜN İLKELER BİR İNSAN OLACAK İNSAN, NE ZAMAN ZİRAAT DENETİMLERİ ÇİFTÇİLERE DESTEK SAĞLAYACAK, NEREDE ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN ÖRNEK ÖDEVLERİ,
BU ARADA KUSURUMA BAKMAYIN. HARİKA ESERİNİZİ KUTLAR TEBRİK EDERİM. ÇOK ANLAMLI VE MANİDARDI.
SAYGI SELAMLARIMLA EFENDİM