- 509 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
ÖZDEYİŞLERİM D/1-25
D/1-Akıllı kimse, anlayanı yok ise, söyleyecek çok şeyi varken bile susar.
***
2-Önüne gelenle değil, ölüme gelenle dost ol.
***
3-Hak için, halka paylaşan özlü, doğru sözlü ve güler yüzlü olanlara ne mutlu.
***
4-Unutma, karşındakine verdiğin değer ve duyduğun saygı kadar insansın.
***
5-En büyük facia; zor ve zorbalığa takva elbisesi giydirildiği zamandır.
***
6-Bazı insanlara göre insanlar, rakamlar gibi bulundukları yere göre değerlenirler.
***
7-Benliğine aklı ve iradesi hükmedenler sultan, nefsi ve hırsı hükmedenler köledir.
***
8-Toplum için de olsa, bir ferdin hakkının feda edilmesi adaletsizliktir.
***
9-Paranın cemaati kalabalıktır. Bu cemaatin çokluğu ve ömrü paranın ki kadardır.
***
10-Esas körler; gerçeği görmeyen veya görmek istemeyenlerdir..
***
11-Kabullenmediğimiz bilgilerden uzak durmak, o bilgilerin yanlışlarını görmemize engeldir.
**
12-Âlime yakın olursan, verir sana mertebe,
Cahile yakın olursan, döndürür seni merkebe.
***
13-Saçmalamak ve yalan okulu açılsa, eğitmen sıkıntısı olmaz. Çünkü çok ustası var.
***
14-Din kimsenin tekelinde değildir, sahibi de Allah’tır. Kimsenin korumasına da muhtaç değildir.
***
15-Parçaya bakarak hayrı, şerri anlayamayız. Bunu ancak bütünü de gören Allah bilir.
***
16-Düşünmemeyi ve aklı kullanmamayı öğütleyen Allah’a savaş açmış şeytandır.
***
17-Sadece tüketen toplumların, zamanla kendilerini de tüketmeleri kaçınılmazdır.
***
18-Önceleri hoşuna giden bazı şeylerin, gün gelip zoruna gitmesi ne garip değil mi?
***
19-Vaz geçemeyecek kadar sevdiğimiz her şey, efendimizdir.
***
20-Herkesin düşüncesini insanca söyleme, herkesin de buna insanca karşı çıkmaya hakkı vardır.
***
21-Her şeyin önünde ve üstünde olan tek şey, ahlaklı insan olmak ve öyle kalabilmektir.
***
22-Karanlık kafalardan aydınlık fikirler beklemek, foseptikten güzel koku beklemek kadar ahmakçadır.
***
23-Akıl düşünür, yaptırım gücü yoktur. Onun için yanlış olduğunu bile bile yaptığımız çok yanlışımız var.
***
24-Dünyanın en zengini, en çok şeye sahip olan değil, en az şeye ihtiyaç duyandır.
***
25-Allah’ın dininde menfaatle Allah rızası bir arada olamaz.
(VAVEYLA adlı şiir kitabımdan)
A.Hktnkçmz
YORUMLAR
Abdullah bey hayırlı sabahlar...Ben yine geldim sizin özdeyişler yazınıza.
Genel olarak çok güzel sözler hatta bazıları okurken gülümsetti. Ama ben yine bir iki tanesi üzerinde durdum. Neden derseniz ?
' Kabullenmediğimiz bilgilerden uzak durmak, o bilgilerin yanlışlarını görmemize engeldir. '
Bu cümle; kabullenmediğimiz bilgilerden uzak durmak, o bilgilerin yanlış ya da doğru olduğunu görmemize engeldir olsaydı benim fikrime göre tabii sanki daha doğru olurmuş. Çünkü bir bilgiyi kabullenmemek o bilginin ille de yanlış olduğunu göstermez. İnsanlar bazen bazı konularda yanlış bilgiye sahiptir ama doğru olduğuna inanmıştır. Ama bunun tam tersi de olabilir. Yani insan doğru bilgiye sahiptir ama o gerçekte yanlıştır. Yani sonuç olarak bir bilgiyi kabullenmemek onun mutlaka yanlışları olduğu anlamına gelmiyor.
Bir bilgiyi kabullenirken bütün kapıları kapatmamak gerek ve her türlü görüşe fikre açık olmak gerek ki öğrenilen ya da öğrendim diyerek kabullenilen bilgilerin sağlamlığı ve doğruluğu pekişsin.
Bir de şu cümleyi pek anlayamadım;
Önceleri hoşuna giden şeylerin, gün gelip zoruna gitmesi ne garip değil mi?
Bu cümleyi biraz açar mısınız rica etsem ? Değer vermek ya da sevmek olsa tamam ama hoşa giden şeyler deyince daha çok hobiler geliyor benim aklıma. İnsan okumaktan hoşlanabilir, film izlemekten, seyahat etmekten, balık tutmaktan, maç izlemekten vs Peki bunlar bir gün neden insanın zoruna gitsin? Bence bu cümlede tam anlatılmak istenen düşüncedeki vurgu eksik. Sanki hoşuna giden şeyler yerine başka kelimeler olması gerekiyormuş orada aslında.
-Toplum için de olsa, bir ferdin hakkının feda edilmesi adaletsizliktir.
Bir de bu cümleyi biraz açıklayabilir misiniz rica etsem ?
Bunun haricinde tüm sözler çok güzeldi ve hemen hemen hepsi de haklı sözler. Bir de bazılarının çok benzerleri internette var. Başlıkta özdeyişlerim dendiğine göre hepsini sizin yazmanız daha güzel olmaz mı diye düşünmeden de edemedim açıkçası.
Emeklerinize sağlık, paylaşım için çok teşekkürler.
Ben yine bir kaç tanesini eleştirdim ama:) Siz bu konuda anlayışlı ve açık yürekli bir insansınız bu nedenle size eleştiri yapmak bile güzel. Sağ olun.
Saygılarım ve selamlarım ile
Abdullah Haktankaçmaz
*Önceleri hoşuna giden BAZI şeylerin, gün gelip zoruna gitmesi... olacaktı o, özürlerimle eksik yazılmış. Mesela doğuda çocuğunun önceleri kavgada üstün gelmesi hoşuna giderken, büyüyüp ceza evine girmesinin zoruna gitmesi gibi, birsürü benzer sayabilirim.
* bir gemide bir kişi hariç, tüm suçlular ölüme mahkum edilmiş olsa o gemiyi batırmak adaletsizliktir, bunu bir ev, bir mahalle veya bir araya gelinmiş bir dernek veya bir memleket gibi çoğaltabilirirz. Mesela A memleketliler hırsızdır...gibi. Bunlar adaletsizliktir diye düşünüyorum. Yani her özelliklerini tek tek ve ilmi olarak bilmediklerimiz hakkında genelleme yapmakta buna girer.
*Sözler birbirine benzeye bilir, kelimeleri benzeyebilir, içeriğine bakmak lazım. Bence bir söz onu söyleyenin olduğu kadar, onu özümseyenlerin ve onu hayatına koyanlarındır.
Eleştirileriniz devamlı olsun, sizlerden eleştiri almak beni doğrulara birz daha yaklaştırıyor. Selam ve muhabetlerimle...