- 1079 Okunma
- 12 Yorum
- 2 Beğeni
ÖYKÜLERLERLE DEYİMLER
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
İki şeye merak sarmıştım yıllar önce. Birincisi; yörelerin isimleri nereden geliyor? İkincisi de; deyimlerin anlamları. Birincisini araştırmak için gezmeye, dolaşmaya ne gücüm vardı ne de param.
Deyimlerle ilgilenmek daha kolay geldi bana. Kütüphane kütüphane dolaştım. Konuyla ilgili kitaplar aldım. Notlar tutum. O yıllarda internet olayı yoktu. Şimdiler de bekli de internette her deyimin bir hikâyesi vardır.
“Bunun doğrusu bu. Okuyun da öğrenin. “ Demek tarzım değildir. Zaten öyle yapılsa bile bir yararı olmaz. Öğrenilse bile unutula bilir. Ben çoktandır notlarımdan da yararlanarak kendi üslubumla deyimlerin nereden geldiğini hikâyeleştirerek sizlerle paylaşmak istiyordum. Bu gün ilk deyimin hikâyesini yazıyorum. Devam eder mi? Bu sizler tarafından kabul görüp görmemesine bağlı. Sevmezseniz de sorun değil. Kalem arkadaşımız sevgili Den(iz) in dediği gibi ben de parklara giderim. Çünkü parklarda konu çok…
SAYGILARIMLA…
ABAYI YAKMAK.
Beyaz yorganı her yeri örten kışın en yiğit olduğu günler. Bir tekkede hoca öğrencilerini etrafına toplamış ders veriyor. Soba gürül gürül yansa da büyük odanın her yerini ısıtmaya gücü yetmiyor.
Sobaya uzak olanlar üşüyor. Yakın olanlar yanıyor. Öğrencilerin üzerlerinde döğme yünden yapılmış değişik kalınlıklarda vücutlarının tamamını örten düğmesiz, geniş, uzun, yakasız, yensiz abalar var. Bir kuşakla bağlamışlar abalarını. Diz kırmışlar, elleri dizlerinde dikkatle hocalarını dinliyorlar. Sobaya yakın öğrencilerden birinin gözleri hocasının gözlerinde olsa da kulakları sözlerinde değil. O sevgilisi olan hocanın kızını düşünüyor. Abası tutuşmuş yanıyor. Farkında değil. O yürek yangınlarında…
Hoca sözünü kesip:
“Oğlum aban yanıyor. Farkında değil misin?”
“Değildim hocam. Sizi dinliyordum.”
Aba söndürüldükten sonra. Hoca tekrar soruyor:
“Peki, ben ne anlatıyordum?”
Öğrencinin cevabıyla hocanın anlattıklarının hiç alakası yok. Diğer öğrenciler kahkahalarla gülüyorlar.
Hoca kızının davranışlarından öğrencilerinden birine aşık olduğundan şüphede. Bunu kesin öğrenebilmek için:
“Bu günlük ders bitti. Ancak size bir sorum var. Suyu ateşte kaynatırken, sudan sesler gelir. Sizce suyun bu sesi nedir? Size iki gün müsaade. Sorumun doğru cevabını kim bilirse kızımı ona vereceğim.”
Sevgilisi ile Hocanın kızı bir fırsat yaratıp buluşuyorlar. Babasının sorusunu anlatıyor sevdiğine.
“Merak etme sen. Ben öğrenirim.” Diyor sevgilisi.
Akşam eve yorgun argın dönünce hoca, kızı hemen kahve cezvesini sürüyor mangalın ateşine. Biraz sonra sudan sesler gelince:
“Baba suyun bu sesi de ne?”
“Kızım su oduna sitem ediyor. Diyor ki:”Bulut olup göğe ağmasaydım. yağmur olup yere inmeseydim, Seni sulayıp büyütmeseydim. Şimdi sen de beni böyle yakamazdın ya. Bana benden oldu. Bana benden oldu.” Diyor.
Yine bir fırsatını buluyor Hocanın kızı. Sorunun cevabını aktarıyor sevdiğine.
Süre dolmuş,cevap verme zamanı gelmiştir. Öğrenciler çeşitli cevaplar veriyorlar.
Kimisi “Allah”diyor.Kimisi “dua” okuyor diyor.
Kızın sevgilisi suskun. Doğru cevabı başka bilen var mı diye de heyecanla merakta.
“Sen bir şey söylemedin oğul.” Diyor Hoca kızının sevgilisine.
“Hocam su oduna sitem ediyor. Diyor ki: “Ben bulut olup göğe ağmasaydım, yağmur olup yere inmeseydim. Seni sulayıp büyütmeseydim. Şimdi sen de beni böyle yakamazdın ya. Bana benden oldu. Bana benden oldu.”
“Demek öyle diyor! Ben eve yorgun argın gitmeseydim. Kızım o cezveyi mangala sürmeseydi. Ben de doğru cevabı kızıma söylemeseydim. Sen de bu sorunun cevabını bilemezdin ya. Bana da benden oldu. Bana da benden oldu.Netice de kızımın kimi sevdiği bulundu. Hadi bakalım Allah ikinizi de mutlu etsin.”
Onlar ermiş muradına.Biz çıkalım kerevetine…
YORUMLAR
Geldim, gördüm, okudum, bana da benden oldu ama ne yalan söyleyeyim, iyi ki oldu :)
İyi ki buradayım ve iyi ki siz değerli kalemlerin yazılarını okuma şansına sahibim.
Ne güzel okuyup heybemize yeni bilgiler yüklemek.
Çok güzel bir aktarım olmuş öyle sanıyorum ki devamı gelecek, çünkü hepimiz merakla bekliyoruz.
Tebrikler komutanım, saygı ve selamla.
Parktan bir yazı beklerken bambaşka bir yazı karşıladı bizi bu defa. Sizin yazdığınız yazıları hep ilgiyle okuyorum, keyfi de cabası. Ben çok beğendim, deyimlerin hikayeleri güzel başladı devamının gelmesini de çok isterim. Emeklerinize sağlık.
Saygılarımla
Bedri Tokul
Parklarda her zaman bana ekmek var.
Eğer bu yazı ve devam etmek isteğim sizler tarafından
kabul görmeseydi. Yine parklara dönecektim.
Zaten kışın eli kulağında. Parklar dursun durduğu yerde.
Bahar ola hayrola.
Selam ve Saygıyla...
Deyimlerimizi çoğu zaman kullanırız da anlamını veya hikayesini hiç bilmeyiz.
Araştırmanızı bizlerle paylaştığınız için çok teşekkür ederim Bedri bey..
Kutluyorum kaleminizi..
Sevgi ve selamlarımla
Bedri Tokul
Bu yazı dizisi sizlerin beğenisinden sonra devam etmek zorunda.
Sevgi ve Selamlarımla...
Bu kadar güzel ve öyküleyici bir anlatımla bilgilendime başlayınca gerisi de gelir diye düşünüyorum... Daha doğrusu bekliyorum...
Destansal öykülerle ders veren anlatımları çok seviyorum... 'vurup da ağlatmayan' misali... Yazınız da tam bu kıvamda!... :)))
İçtenlikle kutlarım... Saygılarımla...
Bedri Tokul
Sizler beğendikten sonra nasıl devam etmem?
Cesaretlendirici yorumunuz için teşekkür ederim.
Selam ve Saygıyla.
İnsan gibidir öyküler,deyimler ve kelimeler... Etimolojiye inildiğinde insandan çıkıp yine insan hayatı içinde hayat bulan her şey değişiyor ve yine,yeni anlama kavuşuyor... Kimisi aydınlığa ışık, kimisi karanlığın içinde kayboluyor. Ve bir şekilde varlıklarına yine insanla devam ediyorlar.
syglar
Kutluyorum değerli hocam.
Bu bölümü okuyup da devamını beklememek mümkün mü?
Sağ olunuz.
Sonsuz selam ve saygılarımla kıymetli hocam.
Bedri Tokul
Felsefenin Sultanı değerli Kardeşim.
Her yazını okuyor fakat, hepsine de yorum yazamıyorum.
Sizden özür diliyor Saygılarımı gönderiyorum.
Gülüm Çamlısoy
Estağfurullah.
Varlığınız yeter, değerli ağabeyim.
Ömrünüz çok olsun.
Çok çok güzeldi sevgili abim. Bazı deyimlerin hikayesini bilsem de bunu bilmiyordum. Böylece sayende bilgi dağarcığıma bir şey daha eklenmiş oldu. Sağ olasın var olasın. Devamını bekliyorum.
Selam ve sevgilerimle.
Bedri Tokul
Selam Sevgi saygı ve Muhabbetle.
Çok güzeldi. VAROL Can Dostum..
Çocuk abayı yakmış bir kere dönüşü yok.
:)
Devam. Parka da ara sıra gitsen olur. Devam..
Selam ve saygılar..
Bedri Tokul
Kafamdakileri yazabilirsem pek parka gitme fırsatım olmayacak galiba.
Sonsuz saygıda Sevgide benden sana...
Bedri Tokul
Bazen bir bazen birden fazla deyimleri anlatan bir dizi yazı.
Ya nasip diyor Selam ve Saygılar gönderiyorum.
Bedri Tokul
Selam ve Sevgiyle...