- 722 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
MONTRÖ BOĞAZLAR SÖZLEŞMESİ-20 TEMMUZ 1936
MONTRÖ BOĞAZLAR SÖZLEŞMESİ -20 TEMMUZ 1936
Lozan’da Boğazlar sorunu Türkiye’nin aleyhine çözümlenmiş, tam egemenlik hakkı verilmemişti.
Lozan Barış Antlaşması’nda Boğazların yönetiminin Türkiye’nin başkanlığını yapacağı uluslararası
Komisyona verilmesi ve Boğazların her iki yakasında asker bulundurmaması Türkiye’nin Boğazlar üzerindeki egemenlik haklarını sınırlandırmaktaydı.
1930’lu yıllarda Almanya’nın hızla silahlanması, İtalya’nın Habeşistan’ı işgali, Japonya’nın Mançurya’ya saldırması karşısında Milletler Cemiyeti hiçbir şey yapamadı.
Türkiye’nin isteği ile İsviçre’nin Montrö şehrinde bir konferans toplandı.
Konferansa katılanlar;
Türkiye - Yunanistan - İngiltere - Fransa - Sovyet Rusya -Yugoslavya - Japonya
İtalya 1938’de bu sözleşmeyi imzalamıştır.
Rusya’nın karşı çıkmasına rağmen İngiltere ve Fransa’nın desteğiyle Türkiye’nin boğazlardaki hakimiyeti kabul edildi.
Boğazlar komisyonu kaldırılarak yetkileri Türkiye’ye devredildi.
Ticaret gemileri serbest geçebilecekti.
Boğazların iki yakasındaki askersiz yerlere asker yerleştirilebilecekti.
Barış zamanında ticaret gemilerinin geçişine izin verilecek,
Savaş gemilerinin geçişine sınırlandırmalar getirilecek,
Savaş durumunda Türkiye isterse Boğazları kapatabilecektir.
Önemi:
Boğazlar kesin olarak Türkiye’nin kontrolüne girdi.
Türkiye’nin Akdeniz’deki güvenliği artmıştır.
Boğazlar Sorunu, Misakı Millî’ye uygun bir şekilde çözüme kavuşturulmuştur.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.