- 2699 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
"O'NU HATIRLA"'NIN YORUMU
osmankilickiran
30 Mayıs 2018, 12:08
Hayat boyunca bilerek ya da bilmeyerek bazı şeyleri tercih eder, bazı şeyleri reddederiz. Bazı davranışları sever, bazılarından nefret ederiz. Bunlarda algılarımız ve duygularımız rol oynar. Duygularımız ve algılarımızın kaynağında bilgilerimiz ve düşüncelerimiz vardır. Peki bunları nereden temin ederiz. Fiziki ve metafizik( fizik ötesi) bilgi kaynaklarından. Bu kaynaklar nelerdir? İlkini; fizik, kimya, biyoloji ,tıp, mühendislikler, idari ilimler, hukuk, astronomi vs gibi bilim dallarından, ikincisini de din, felsefe, ahlak gibi ruhla duyguyla düşünceyle ilgili disiplinlerden öğreniyoruz.
İnsanlar değişik iklim şartları altında, değişik kıtalarda yaşamaktadırlar. İnsaların beslenme, giyinme, korunma, eğlenme ihtiyaçları ve bunların giderilmeleri değişebilmektedir. Farklılıklar yerel kültürlerin doğmasına yol açmaktadır. Allah, Hz. Ademi yarattığından beri insanlara doğru ile yanlışların neler olduğunu öğretmiştir. Bu ilgi. zaman ve şartlara göre değişse de, devam etmiştir. Allah dört adet kutsal kitap göndermiştir. Kitapları anlayamazlar diye onların uygulayıcıları olarak peygamberler göndermiştir. Kitap sayısı az olsa da insanları yeryüzünde çaresiz bırakmamak için ayrıca 124 bin peygamber görevlendirilmiştir. Bu peygamberlerin çoğunun belki parmaklarımız kadar bile inananları olmamıştır.
İnsanlar akıl gibi bir nimete sahip olduklarından, kimi Allah’tan gelen mesajlara inanmış , kimi inanmamış, kimileri de ilgisiz kalmışlardır. Bugün dünyada ilköğretim ortaöğretimin olmadığı şehir belki yoktur. Ama bu şehirlerde inanç sistemlerini araştıran fazla insan yoktur Bu nedenle bir milyarın üstünde din tanımaz/ din karşıtı insan vardır. Bir milyar civarında budizme ve benzerlerine inanan insan vardır. Eğitimin çok yüksek oranlarda olduğu Avrupa’ da inançsız insan sayısı bir hayli fazladır.
Ben ‘ O’ ifadesiyle; Kur’ an-ı Kerim’ in tanımladığı Allah’ ı kastediyorum. Ama yaratıcıya inanan milyarlarca insan mevcuttur. Yani bir hıristiyan ‘O’ yani yaratıcı deyince kafasındaki tanrıyı ya da Hz. İsa’yı düşünebilir. Aynı şekilde bir budistin aklına buda heykeli gelebilir. Bir mason evrenin ulu mimarı dediği şeyi; bir japon doğan çoğalan hastalanan kıskanan ağlayan kadın tanrı izanami’yi yahutta erkek tanrı izanagi’yi hatırlayabilir. Bir Yahudinin aklına Hz. Yakup ile güreşen, üstüne üstlük yenilen seçilmiş millet İsrailoğullarının kin güden tanrısı Yahova (Yahve) gelebilir. Bir meteryalistin aklına kosmos-tabiat- madde gelebilir.
Yalancı, sahtekar, zalim( adaletsiz), depot, günahkar insarlarla karşılaşınca, onların eylemlerine muhatap olunca ne yapmalıyız? O an aklımıza geldiği gibi mi davranmalıyız, yoksa kişiliğimizi yoğuran şekillendiren öğretilere göre mi davranmalıyız. Mesela uçurumun kenarında düşmemek için bir ağaca tutunmuş yardım bekleyen birine koşup kurtarmaya mı çalıymalıyız, yahut ‘yaşasın kötülük’ deyip düş geberde aklın başına gelsin ne arıyorsun orada mı demeliyiz, yahutta görmezden gelip yolumuza devam mı etmeliyiz? Müslüman düşmekte olan kişinin inancına bakmadan yardım etmek durumundadır. Kötülüğün medeniyetin gelişmesine katkı sağlayacağına , dünyanın zayıf insanlara ihtiyacı olmadığına inanan biri yürüyüp gidebilir . Yolun ortasında büyük çivilerle dolu bir tahta parçasını müslüman alıp zararsız bir yere atmak durumundadır, ama başka biri ilgisiz kalmayı tercih edebilir. Biz şiirde O’ nu Hatırla derken, bu tür olumsuzluklarla karşılaşınca, rastgele davranma, yaratıcının mesajlarını düşün, ona göre tavır belirle demek istiyoruz.
Hangi inanç ve ahlak sistemine göre davranacağımız kişinin kendine kalıyor. Bu hususta kendi tercihlerimse diğer şiirlere serpiştirilmiş durumda. Yalnız burada yazılmamış bir öz- denetim de var. Yukarıda sıraladığımız olay ve kişiliklerle karşılaştığımızda nasıl davranmalıyız, sizin şahsi önerileriniz nedir gibi.
YORUMLAR
THE INTERPRETATION OF "REMEMBER HIM"
Wednesday, May 30, 2018 15:33:41
osmankilickiran
May 30, 2018, 12:08AM
Throughout life, knowingly or unknowingly, we prefer some things, reject some things. We like some behaviors, we hate some. Our perceptions and emotions play a role in these. At the source of our feelings and perceptions, there is our information and thoughts. Jul, where do we get these from? From physical and metaphysical( transphysical) information sources. What are these sources? We learn the first from branches of science such as physics, chemistry, biology, medicine, engineering, administrative sciences, law, astronomy, etc., and the second from disciplines related to spirit, emotion, thought, such as religion, philosophy, morality.
People live on different continents under different climatic conditions. People's needs for nutrition, clothing, protection, entertainment and their solutions may change. Differences lead to the birth of local cultures. Allah, the Prophet. Since Adam created, he has taught people what right and wrong are. This is interest. although it changes according to time and circumstances, it has continued. Allah has sent four holy books. He sent prophets as their practitioners, so that they could not understand the books. Although the number of books is small, 124 thousand prophets have also been appointed in order not to leave people helpless on earth. Most of these prophets may not have had believers even as much as our fingers.
Since people have such a blessing as reason, some have believed in the messages from Allah, some have not believed, and some have remained indifferent. Maybe there is no city in the world today where there is no primary secondary education. But there are not many people who study belief systems in these cities, so there are over a billion non-religious/anti-religious people. There are about a billion people who believe in Buddhism and the like. In Europe, where education has very high rates, the number of people without faith is quite high.
By the expression ’He’, I mean Allah, whom the Qur'an describes. But there are billions of people who believe in the creator. In other words, when a Christian says ‘He’, that is, the creator, the god in his head or the Prophet. He can think about Jesus. In the same way, a buddha statue may come to mind for a Buddhist. A mason can remember what he calls the great architect of the universe; a Japanese born, multiplying, sick, jealous, crying female god izanami, or a male god izanagi. The Prophet in the mind of a Jew. Yahweh (Yahweh), the grudging god of the Israelites, the chosen nation that wrestled with Jacob and was defeated on top of that, may come. A meterialist might think of cosmos-nature- matter.
When we encounter lying, dishonest, cruel( unjust), depotic, sinful people, what should we do when we are confronted with their actions? Should we act as we think at that moment, or should we act according to the teachings that shape our personality. For example, should we run to someone waiting for help clinging to a tree to avoid falling on the edge of a cliff and try to save him, or should we say ‘long live evil’ and tell him what are you doing there, or should we ignore it and continue on our way? A Muslim is obliged to help a person who is falling, regardless of his faith. Someone who believes that evil will contribute to the development of civilization, that the world does not need weak people, can walk away . A Muslim has to pick up a piece of wood full of large nails in the middle of the road and throw it somewhere harmless, but someone else may prefer to remain indifferent. When we say Remember Him in poetry, when we encounter such negativity, we mean don't act randomly, think about the messages of the creator, set an attitude according to him.
According to which belief and moral system we will behave, it is up to the person himself. My own preferences in this regard are interspersed with other poems. But there is also a self-control that is not written here. How should we behave when we encounter the events and personalities listed above, such as what are your personal suggestions.