- 535 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
RABİA
RABİA
Dr. Sadık Özen
Ülkemiz gündemine 5 yıl önce yer alan ve kullanımı her gün biraz daha artan RABİA sözcüğünün anlamı nedir. Simge haline getirilmekte olan ve tarihi kültürümüz içinde yabancı olduğumuz bu sözcüğün anlamını öğrenmemizin yararlı olacağını düşünüyorum. Zira çeşitli gelişmelerin yaşandığı yeni dünyada, özellikle ülkemiz ortamında, gündeme yeni taşınan her konuda bilinçli olmanın ve bilinçli hareket etmenin önemi daha da artmış bulunuyor.
Türk Dilinde yer almayan Rabia sözcüğü; Arapça’da 4.cü demektir. Türkçe’de “Tanrı” anlamına gelen Arapça “RAB” sözcüğünden üretilmiştir. Bu nedenle; bir taraftan siyasi bir simge haline getirilirken diğer taraftan da dinsel bir kavram olarak tanıtılmak istenmesi, bu konuyu daha da önemli hale getiriyor.
Rabia ismi, 8. yüzyılda yaşamış Sufi bir kadın şairden geliyor. Rabia ismi gibi ailesinin de 4. çocuğu. Rabia çocukluğunu köle olarak geçiriyor ve kaçarak özgürlüğüne kavuşuyor. Bu yüzden Mısır’da özgürlüğün simgesi oluyor.
Kadın evliyalardan biri olarak kabul edilen Rabia genç bir kızken anne ve babasını kaybediyor. Basra’da kıtlığın hüküm sürdüğü yıllarda bir ihtiyara hizmet etmeye başlıyor ve ihtiyar bir süre sonra Rabia’yı azat ediyor.
Ömrünü ilim ve ibadet ile geçiren Rabia’nın, kefenini sürekli yanında taşıdığı söylenir. Bizdeki “Kefenini yanında taşıma” söylemi de bundan ilham alınarak gündeme taşınmış olabilir.
İlk dönem Sufi şairleri arasından önemli isimlerden biri olan Rabia’nın İlahi aşk tutkunluğu kendisinden sonraki Sufileri de önemli ölçüde etkilemiştir. Ayrıca zamanın şeyhleri ve mürşitleri Rabia’yı ziyaret edip, sohbet meclislerinde onun derin bilgisinden ve görüşlerinden yararlanmışlardır.
Bazı kaynaklara göre “Dişi aslan” olarak anılan Rabia, M.S 752 yılında Kudüs civarında vefat etmişti.
Rabia İşareti ne anlama geliyor? Rabia İşareti’ni ilk kim yapmıştır? Arapçada "Dördüncü, Dört" anlamına gelen "Rabia" sözcüğü Mısır’da darbe karşıtı direnişin sembolü oldu. Katliamdan birkaç saat önce Rabiatul Adeviyye Meydanı’nı dolduran on binlerce kişi elleriyle "Dört" işareti yaparak mesajlarını dünyaya duyurmaya çalıştılar.
Rabiatül Adeviyye Meydanı’da toplanan Mursi taraftarları; dört sayısı anlamına gelen Rabia sözcüğünün aynı zamanda Mursi’nin 4. Cumhurbaşkanı olmasını anımsattığı için bu işareti benimsediler. Rabia işareti’nin Mısır’da “Darbeye Karşı Koalisyon” tarafından tüm gösterilerde öncelikli sembol olarak kullanılması istendi. Daha sonra bu işaret Mısır dışındaki gösterilerde de yayıldı. Sonunda Türkiye’nin gündemine oturtuldu.
Büyük çabalarla; İlk olarak dinsel, daha sonra da siyasi bir sembol haline getirilmiş olan Rabia işareti ile özellikle dinsel çevrelerden oy toplanması hedeflenmektedir.
Yapılan açıklamalardan anlaşılacağı üzere; Rabia sözcüğünün “Tek Bayrak, Tek Millet ve Tek Devlet” söylemiyle hiçbir ilgisi bulunmamaktadır. Bu söylem, Rabia sözcüğü üzerine yapılan yapay bir yüklemeden ibarettir.
Durumu değerli halkımızın, özellikle de yeni seçilme hakkı elde eden 18 yaşındaki gençlerimizin dikkatlerine sunuyorum.
İyi günler dileklerimle…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.