- 1159 Okunma
- 11 Yorum
- 0 Beğeni
DİKKAT !.…! ESA => ( KHQDX ) .. EDEBİYATTA BİR İLK ... !.. -1
matematikten edebiyata buseler.. …. ESA => (KHQDX )
değerli dostlar….
merhabalar….….
bayram coşkusunda bir müjdeli haber vermek istiyorum ..edebiyatta yepyeni bir buluş bir devrim niteliğinde olan bu yazımı sizlerle paylaşmak istiyorum…
sistem ihtiyaç doğrultusunda gelişmeye devam edecektir..
bu sistemle edebi çalışmalar sayısal özelliklerle birleşerek daha sağlam bilimsel bir zemine oturacaktır diye düşünüyor ve bu konuda görüşlerinizi bekliyorum….
edebi sistem analizi ……. ( YEPYENİ BİR METOD )
matematikten edebiyata buseler.. …. ESA => (KHQDX )
Edebi formül ….edebiyat tarihinde bir ilk…
ESA => (KHQDX )
ESA= Edebi Sistem Analizi
KHQDX=
K = kafiye örgüsü
H = hece ölçüsü
Q = özleşim ölçüsü
D = duyusal ifadesi
X = gizil ifadesi
not:
Q = özleşim ölçüsü
not:( özleşim; *)(*..gerektiğinde bu biçimde de kullanılacaktır. )
Şimdi bir örnekle inceleyelim…..
Ör:
hep çıkarın düşünen lo lo mo lo der ( gider ) = a
şeytanıdır avukat ahirete yol ( gider ) = a
1. dize = ( gider ) = a
2. dize = ( gider ) = a
hep çı ka rın dü şü nen / lo lo mo lo der gi der = ( 7 + 7 ) = 14 heceli = a
şey ta n ıdır a vu kat / a hi re te yol gi der = ( 7 + 7 ) = 14 heceli = a
İnceleme sonucu örnek dizelerimizin hece ölçüsünün
1.2.dize hece ölçüsü =( 7+7 ) vurgulu 14 heceli olduğunu görüyoruz….
Şimdi de Özleşim ölçüsü yönünden inceleyelim :
Ör:
hep çıkarın düşünen lo lo mo lo der gider
şeytanıdır avukat ahirete yol gider
hep çı ka rın dü şü nen lo lo mo lo der gi der = __ . . __ . . __ / . . . . __ . __
şey ta nı dır a vu kat a hi re te yol gi der = __ . . __ . . __ / . . . . __ . __
( . ) = açık hece
( __ ) = kapalı hece
özleşim ölçüsüne özel olarak biz açık heceyi ” 1 “ kapalı heceyi “ 0 “ ile gösterelim …
açık hece = 1
kapalı hece = 0
1. 2. dize özleşim ölçüsü = __ . . __ . . __ / . . . . __ . __ = ( 0 1 1 0 .1 1 0 . 1 1 1 1 .0 1 0 )
hep çı ka rın dü şü nen lo lo mo lo der gi der =( 0 1 1 0 .1 1 0 .1 1 1 1 .0 1 0 )
şey ta nı dır a vu kat a hi re te yol g ider = ( 0 1 1 0 .1 1 0 .1 1 1 1. 0 1 0 )
1. dize = 2. dize =hece ölçüsü = özleşim ölçüsü
a) hece ölçüsü eşit
b) özleşim ölçüsü eşit
ESA= Edebi Sistem Analizi
KHQDX=
K = kafiye örgüsü
H = hece ölçüsü
Q = özleşim ölçüsü *)
D = duyusal ifadesi
X = gizil ifadesi
ESA =>KHQDX
K= aa
H= ( 7 + 7 )
Q = ( 0110 110 1111 010 )
D = Didaktik
X = ( açıklanacak olan diğer özellikler…vs )
Edebi analiz sonucu.:
ESA ( khodx ) =
ESA ( khodx ) = ( 7 + 7 )aa ( 0110 110 1111 010 ) (didaktik ) ( X ….)
Sevgim saygım selamlarımla….
Sabiha Küçüktüfekçi
29.09.2008
not :
değerli dostlar konu hakkındaki görüşlerinizi önerilerinizi önemle bekliyorum..
YORUMLAR
Saygıdeğer;Hocam!
Yazınızın dikkatle okudum, yorumları tekrar okudum,
Şunu açıklıkla ifade etmeliyim ki, çaılşmanız takdire değer, emek yoğun ve gelecek vadeden bi çalışma,
Rahmetli Prof.Dr. Mehmet kaplan hocanın "şiir tahlilleri" isimli eserine bakarsak şiirin bir bütün olduğunu,sosyo-ekonomik çevre,tarihsel gelişim,şairin yaşantısının uzuantısı olduğunu anlarız.yani şiirmatematik,dil,coğrafya ,tarih ve etimolojik yapının bir mürekkebidir.sözün ona bu boyutlardan yoksun çalışmaların tutunamaması bu nedendendir.Özellikle kurallı şiirlerin matematik boyutunu gün yüzüne çıkarmanızı ve vurgulamanızı takdirle karşılarım,selam ve saygılarımı sunarım efendim............
Kutluıyorum şimdi nedemek istediğinizi daha iyi anladım...dünkü yazım anlamsız oldu galiba matamatikle edebiyyatı birleştiren dahi yüreği kutluyorum bende öğrenmek istiyorum özdeşimi ...sonrada tarihe geçer inşaallah buldugunuz sistem, onuda öğreniriz...sevgilerimle...
tülay bilgin tarafından 10/6/2008 12:19:44 PM zamanında düzenlenmiştir.
niye olmasın...
devrim niteliğinde bir buluş..
inşallah geniş kitlelere yayabiliriz...
şiire matematiksel bir metodla yaklaşma biçiminde özetlenebilecek bu buluşunuz mükemmel ötesi....
özleşimi benimsemiş biri olarak katılmamam mümkün değil...
sizi alkışlıyorum, çalışmalrınıza sonuna kadar destek veriyorum...
yunusi tarafından 10/5/2008 8:27:41 PM zamanında düzenlenmiştir.
Şiir analizi , edebiyat fakülttelerinde ve liselerde edebiyat derslerinin en önemli unsurlarından biridir.
Aynı zamanda şiir eleştirmenlerinin ve kaynak kitaplarının öğrenenlere anlatmak amacıyla sık sık baş vurduğu bir çalışma olarak karşımıza çıkmaktadır.
Özleşim şiir incelemesi için oluşturulan bu model hece ölçüsünün incelenmsi için de oldukça pratik bir yöntem önermektedir.
Aruzun cüzlerini de ( MEF ^^U LÜ- MEF^^A ^^İ LÜ - F^^A İ LÜN ) gibi açık heceleri 1, kapalı heceleri 0 ile gösterdiğimizde aruza da rahatlıkla uyarlanabilcektir.
Bu yöntemde eksik kalan tek şey şiirin nazım birimi (dörtlük, beyit ) kafiye örgüsünü ve kafiye şemasını gösteren sembollerin olmayışıdır.
Bu sembollerin de ilavesiyle , Özleşim, hece ve aruzun dış unsurlarının çok pratik bir yöntemle gösterilmesi mümkün olacaktır.
Buluş mahiyetindeki bu çalşıma adına saygıdeğer hocamı takdir etmemk mümkün değildir.
SAYGI VE TEBRİKLERİMLE.
Valla ben Gönül Hanım gibi çok rahat değilim.Kötü bir matematik Hocam vardı ve ben matematiğe orta ikinci sınıfta küstüm.1.Yazılım 10,2.Yazılım 0 gelmişti..Bu tezat bir daha düzelmedi.Şaka bir yana geniş bir zamanda çıktısını alıp incelemeliğim.Hayırlı olsun demekle yetinmeliğim.Kutladım efendim.Tabi ki 10 Orjinalliğine..Selam,saygı...
hyazici58 tarafından 10/5/2008 6:29:09 PM zamanında düzenlenmiştir.
sadece ilk değil ... kalem üstadım...
resmen açıklıyorum...
bu
bir
devrimmm..!!!
hayırlı olsun şairlere çıksınlar bakalım işin içinden çıkabilirlerse...öyle matematik sevmem ...falan hikâye...öğrenmek istiyorlarsa bunun ilmini hazır bedava hoca bulmuşken ...bolca kaşıklasınlar gönül harmanını...
sonsuz kutluyorum...
gönül gençyılmaz
Yazının teknik analizi benim işim değil. Benim işim acizâne ruh güzelliğini âşikâr etmek.
O güzel yürek ne yazarsa bir lalif oluyor. Rabbim gönül güzelliğinizi daim etsin.
Satırlarınızdan yansıyan ışık dünyamızı aydınlatsın. Gönül güzelliğiniz yüzünüze yansıyor ve ruhumuzu ısıtıyor.
Rabbim yâr ve yardımcınız olsun efendim. Selam, saygı ve muhabbetlerimle...