- 1541 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
AH MADIMAK
"Cacık Deşirmek" Ya da
"Bir Höbelek Madımak"
Karların eriyip toprağın yumuşadığı tepeleri ve ovaları ıpıl ıpıl buharların kapladığı günlerdir. Tarlaların suya doyupta düz arazilerde mini gölcüklerin oluşması. Bunun da çayır çimenle karışmasıyla güneşle beraber seyrine doyum olmaz gayrı. Buz gibi kar suları yol bularak birleşti mi dereler,akar sular şenelmeye başlamıştır her dem. Ekinlerin yeşermeye başlamasıyla beraber ortama yayılan bahar kokusu da madımak zamanını hissettirir tastamam.
Mezarın yolu,evinizin önü,köyün içi yani ayak altında her yer madımaktan geçilmez de kimse ona dönüpte bakmaz bile.
İlla dere tepe aşılacak. Gerekirse bir güzel yağmur yenilecek. Beline azık çıkını sarılıp kiminde sapı bile olmayan "namlı" kimisinde“uflak” tan dönme bıçaklarla uzun yollar tepilecek. Çoluk çocuk yaşlı genç yollara düşülüp el değmemiş rutin bellekler bir bir ziyaret edilip tek tek madımaklar önlüklere biriktirilecek ki; kıymette, lezzette emekle bütünleşip damak tadı vasıl olsun.
Sonra biriken madımaklar tutam tutam bürük,yapık,başörtüsü yada keçik eskilerine bohça halinde istiflenerek “Bir Höbelek Cacık”la artık eve başı dik dönmenin de zamanıdır.
Hele bir de fukara tarlasına denk gelmişse madımak belleğiniz. Gübre yok. İlaç yok. Ekin seyrek. Koca tarlayı madımak bürümüş hem de gürbüz mü gürbüz. Doğallıkta üstüne tarif bulamazsınız.
Cacık toplamaktan öte cacık toplamaya gitmektir aslında işin keyfi. Dile kolay aylarca kış yaşamış bir göz odaya hapsolunan Şarkışlanın soğuk ve karlı günlerinden sonra buram buram toprak kokan tepelerin sessizliğinde akranlarınla bir tam gün geçirmek varya. Mütevazı azıklarını yarenlerinle paylaşmanın lezzetini yaşamaktır keyifli olan. Sonunda yorulsan da, kurt kuş kovalasa da, yağmura yakalansan da akşama kadar köye dönüş yoktur bu keyif aşkına.
Gün batımından evvel de varılmalıdır ocak başına. Daha cacık ayıklanacak. Otu çöpü ayrılacak. Kalın kökler kesilecek. “İyi keser” le bir güzel kıyılacak. Haşlanacak. O “sası” koku evi değil tüm mahalleyi saracak. Bu evde cacık pişiyor narasıdır o kokunun da sırrı aslında.
Tabi bulgurunu da atmayı unutmamalı cacık keyfinin rüknünü yerine getirmek adına. Kimi zengin tayfa sucukla madımak yaparak o lezzeti murdar etse de aslonan bulgurlu madımağı sarımsaklı “yüzlük”le hem hal etmektir. Ve sonra banak yapıp yufka ekmeğiyle doyasıya değil bitesiye kadar silip süpürmektir.
Sakın ha ayrı tabak ve kaşık sokulmaya sofraya.
YORUMLAR
Yemeğin aslı nedir bilmiyorum. Lakin yıllar önce Sivas/ suşehri 'nde madımak yedim ilk defa.Pastirmali idi. Çok beğenmiştim .Yillar geçmesine rağmen tadı damağımda. Bizim buralarda bulunmuyor yazık ki!
Inşallah zaman içerisinde unutulup gitmez.Elinize sağlık .kendi adıma da eskilere güzel anılara götüren yazınız için teşekkür ederim.
Seyit Hamoğlu
Teşekkürler. İyi bayramlar.