- 1235 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beðeni
DÝVRÝÐÝ’NÝN BEKÝR ÇAVUÞ HAMAMI ( HAMAM-I BÂLÂ)
DÝVRÝÐÝ’NÝN BEKÝR ÇAVUÞ HAMAMI ( HAMAM-I BÂLÂ)
Tarihi Sivas- Divriði Ulu câmii yapýlýrken, bu kutsal mâbedin inþasýnda insanlar abdestsiz çalýþmasýnlar diye hemen câminin yaný baþýna hamam yaptýrmýþlar, baþlarýndaki Bekir adlý kiþinin de çavuþlarý olmasý sebebiyle adýna Bekir Çavuþ hamamý denilmiþ. Yüksekçe olduðundan bir adý da Hamam-ý Bâlâ (Yüksek hamammýþ).
BÂLÂ HMAM
BEKÝR ÇAVUÞUN, BALA HAMAMI
SU ÞIKIRDIYOR, HER ÞADIRVANI,
ÇIKARIN KEREVETE GELÝN HANIMI,,
ATLAS ÇADIRIDA YERE SÜRÜNÜ,
YEÞÝL DÝVRÝGÝNÝN TAZE GELÝNÝ
2012 yýlýnýn Haziran ayýnda bir Cuma günü , Ýstanbul Beyoðlu Târihî Galatasaray Hamamý’ndayým. Burayý; Sultan 11. Beyazýt Han.1481 yýlýnda Galatasaray Mektebi öðrencilerine hizmet etsin diye yaptýrmýþ. Muhtemeldir ki öðrenciler pürü pak olarak, ilim hýfz etsinler diye düþünülmüþ asil bir yapý. Oysa bugün Galatasaray Hamamý turistik, medyatik ve de sosyetikleri aklamakla iþtigal etmekte.
Ýnsan ister istemez yatýlý okullardaki ve yurtlardaki öðrencilerin durumunu hatýrlýyor. Akmayan sular, banyo sýrasý kuyruklarý ve bitlenen öðrenciler. Asýl konuya döneyim, bana gelenek göreneklerimizden olan gelin hamamý töreni yapýlmadýðýndan, içim de ukde kalmýþtý. Bu yüzden evlenmekte olan kýzýma düðünden önce þöyle görkemli bir ‘’Gelin Hamamý’’ yapayým da komþularla beraber güzelce sulara gark olup yýkanalým göbek taþýnda ziyafet verelim istediysem de, fiyatlarý duyunca baþýmdan aþaðý kaynar sular dökülüverdi, bu sýcaklýðýn ortasýnda donakaldým.
Þadýrvanýn kenarýna oturup acaba nasýl daha uygun bir hamam bulurum diye düþünmeye baþladým. Ahhh memleketimin hamamlarý diye iç geçirdim, o zamanlar sadece Ýstanbul da deðil ülkemizin her köþesinde hamam kültürü hâkimmiþ. Bizim de, þimdi dünya kültür mirasý içinde yer alan tarihi Divriði Ulu Câmii yapýlýrken, bu kutsal mâbedin inþasýnda insanlar abdestsiz çalýþmasýnlar diye hemen caminin yaný baþýna hamam yaptýrmýþlar, baþlarýndaki Bekir adlý kiþinin de çavuþlarý olmasý sebebiyle adýna Bekir Çavuþ hamamý denilmiþ. Yüksekçe olduðundan bir adý da Hamam-ý Bâlâ (Yüksek Hamammýþ).
Temizlik imandan gelir sözünün tarih de uygulamasý böyleymiþ þehirlere umumi hamamlar evlere de hamamlýklar. Eski zamanlar demek gelmiyor içimden eskimeyen o zamanlar da su zaten bol ve temizmiþ. Ohhh þifa olsunnnn. Þifa dedim de laf lafý açýyor;
Zaten Divriði Ulu caminin içinde bulunan, Þifahane ( Darüþþifa ) bölümünde, hastalar su ile tedavi edilirmiþ su sesi ve ney sesi eþliðinde kuran okunuyor, tarifsiz bambaþka bir dünyaya gidiyorsunuz, ebetteki bu dünyanýn hastalýklarýndan arýnýrsýnýz. Yine derinlere daldým, sadede geleyim,
Kendime dedim ki ;Hülya sen bu iþi memleketinde yap, nasýlsa o tarihi hamamlardan birkaçý duruyordur ve anama telefon açtým.
Anne ben oradaki Ýmamoðlu ya da Bekir Çavuþ( Hamam-ý Bâlâ) ‘Hamamda kýzýma gelin hamamý yapmak istiyorum.
Anam: ‘’-amaann gýzým canýn iþmi isteyiii,banyovun yokmu gir yýkan o adetler þimdi gahtý.
’’ Kýzým canýn iþmi istiyor,o adetler þimdi uygulanmýyor,unutuldu banyon yokmu gir yýkan’’
Ne yani ben gelin hamamý yapamayacakmýyým, herhalde belediyelerin kubbesiz alçak tavanlý, çamaþýr suyu kokan betondan hamamlarýna gitmemi beklemiyorsunuz.
Anacýðým yaþlanmýþ olmalý, nasýlda üþengeç davranýyor,çocukluðumda ve gençliðimde gittiðimiz hamamlar ne güzeldi. Her hafta sonu hamam günümüzdü, Cumartesileri çok kalabalýk olacaðý için bohçalar bir gün önceden ulaklarla(mahalleden genç erkek çocuklar) hamama gönderilir yer ayýrtýlýrdý. Efendim küs komþuyla ayný kurnaya düþtüðünüzü hayal edemiyorum tas tasa, saç saça kavgaya tutuþurlardý. Bu yüzden önceden masa ayýrýr gibi kurna ayýrmak âdeti vardý. Ertesi Sabah öðlene doðru fayton gelir bizleri alýrdý bazen faytoncunun iþi çýkmýþ olsa bize at arabasý yollardý ki anam çok kýzardý.
‘’ O nedir oðul tangur tungur içimiz dýþýmýza çýkýyý yanýmýzda yüklü gelin var düþükmü etsin, yarým saat sona olsun fayton gelsin’’ derdi.
Gelinler ipekten renkli göz alýcý ( Atlas Çadýr) dediðimiz çarþaflara bürünüp altýnlarýný takarlardý, annemlerde siyah çarþaf giyerler, bizde arada kalmýþ bir kýyafet türüyle giderdik, genelde eþarp örtünmek istemezdik, annem “gýzým hamamdan çýkýnca baþýn üþür al bunu tak” derdi.
Eðer hamamda çok yaþlý hatun analar, niye bu gýzýn baþýnda ah(beyaz tülbent) yohtur? Oðul bir degirmi kestüremediiizmi,(bir metre tülbent kestiremedinizmi derlerse;
annelerimiz ‘cici annesi o okuyu örgetmen olacak’ diye baþý açýklýðýmýzý örterlerdi .
Hepimizin kanaviçe iþlemeli hatta ucu dantelli bohçalarýmýz vardý, peþtamallarýmýz Karadeniz’in sarý simli iþlemeli kýrmýzý ipek peþtamallarýydý, taslarýmýz, bakýrdandý ortasý kuþlu ya da balýklý olurdu, her biri bir sanat iþçiliði taþýyan eser gibiydiler. Taslarýn Alt yada yan tarafýnda muhakkak ustasýnýn adý yazardý, benim tasýmda mammed(Memed) efendinin möhürü var gýymetli derlerdi.
Bizlerin ayaklarýmýz da tahtadan takunyalarýmýz olurdu, fakat taze gelinlerin ayaklarýnda gümüþ nalýnlarý vardý. Taraklarý da fildiþiydi, elleri kýnalý halde süpürge saçlarýyla nasýl arzý endam ettiklerini anlatamam, bir an önce büyümek isterdim. Kapý kenarýnda serinlemeye çalýþan yaþlý teyzeler de gözleriyle genç kýzlarý keserlerdi, acaba eti butu yerinde mi, göðüsleri de iyimi çocuk emzirir mi gibi kendi oðullarýna kýz beðenme seanslarýndaydýlar. Bu arada ben gibi cýlýzlar beðenilmezdi, en çok saçlarým taranýrken hamam baþýma yýkýlýrdý, yaba tarak denilen tahta taraklar vardý, , annem biraz da sýrada bekleyen kardeþlerime zaman ayýrabilmek için aceleyle dolaþmýþ saçlarýmý tararken yolup yoluþturur, bu yaþta uzun saçý neydecen diye söylenirdi.
Hamamýn sahibi hatun, tüm altýnlarýný takýnýr güzel kokular sürünüp hamam kürsüsü denilen yüksekçe bir yerde otururdu. Hamama gelen kadýnlar; yaptýklarý kalbura bastý, maydanozlu kýymalý börek, yaprak sarma (asma yapraðýna sarýlmýþ iç) hamamcýnýn torpiline göre kürsüsünün altýna sokuþtururlardý. Aman Aþov(Ayþe) hatun sürmeli gözünü sevem beni þeyle ferah bir küruna goyasýn ýsýcaða -dayanamýyým telesiyim(bunalýyorum).
Hamamcýda ‘’helbette Nadire bacý senin bohçan aha þo tahta baþýnýn sað tarafýnda heç tasalanmayasýn’’ diye kurum kurum kurulurdu(Böbürlenmek anlamýnda).
Paklanma malzemelerinden Hacýþakir sabunu mis gibi kokardý, saç yumuþatýcý olarak kil meþhurdu þimdilerde cilt bakýmýnda kullanýlan kil iþte o zamanlardan gelmedir.
Hamam o yüksek kubbesiyle buharý yukarý çeker içerisi saðlýklý bir ortam olurdu getirilen yiyecekler göbek taþýna dizilir gruplar halinde yenir güzel sohbetler edilirdi. En son abdestler alýnýr, çýkarken herkes birbiriyle selâvatlaþýr Allah tekrarýný nasip eylesin güle güle kirlenin denilirdi. Herkesin býdýr býdýr dudaðý oynardý dua ediyorlarmýþ ne güzel bir adetmiþ insan arýnýnca ruhuda arýnýyor dualarla.
Eðer o günkü gelin hamamýysa bu hatýrladýklarýma ek olarak, gelin olacak kýzýn arkadaþlarý maniler türküler söyleyerek geline eðlenceli bir þekilde banyosunu yaptýrýp vedalaþýrlardý.
Ýþte ben geçmiþteki o güzel hamamlarý ve o adetleri bulamadým, bu güzel geleneði yaþatamadým ancak aþaðýdaki þiirimde sizlere anlattýðým þekilde tüm kadýn okuyucularý bu gelin hamamýna davet ediyorum, hoþ geldiniz eðer hayalinizde canlandýrabildiysem iyi bir ev sahipliði yapmýþým demektir þimdiden teþekkür ediyorum. Saygýlarýmla.
DÝVRÝÐÝ BEKÝR ÇAVUÞ HAMAMI (HAMAM-I BÂLÂ)
BÂLÂ HAMAMIN NAZLI SÜLÜNÜ
SÖKMÜÞ BELÝGÝNÝ SIRMA TELÝNÝ
FÝLDÝÞÝ TARAÐI GÜMÜÞ NALÝNÝ
ATLAS ÇADIRI DA YERE SÜRÜNÜ
YEÞÝL DÝVRÝGÝ’NÝN TAZE GELÝNÝ
GANAVÝÇE NAKIÞLI ÝPEK BOHÇASI
GIRK GAT CEHÝZLÝ, VAR FERMANASI
YASSUR OLSUN ONA BÖYÜG ANASI
ATLAS ÇADIRIDA, YERE SÜRÜNÜ
YEÞÝL DÝVRÝGÝNÝN TAZE GELÝNÝ
BALA HAMAMIN, ALÇAK KURNASI
GETÝRSÝN GÖRÜMÜ, ACEM GINASI
SUTARASI ALTUN, ALTUNDUR TASI
ATLAS ÇADIRI DA, YERE SÜRÜNÜ,
YEÞÝL DÝVRÝGÝNÝN, TAZE GELÝNÝ
BEKÝR ÇAVUÞUN, BALA HAMAMI
SU ÞIKIRDIYOR, HER ÞADIRVANI,
ÇIKARIN KEREVETE GELÝN HANIMI
ATLAS ÇADIRIDA YERE SÜRÜNÜ,
YEÞÝL DÝVRÝGÝNÝN TAZE GELÝNÝ
Hülya ASLAN
Divriði hamam kültürü asýrlarca süregelmiþ ancak günümüzde yok olmak üzeredir.
Divriði Bekir Çavuþ Hamamý ( Hamam-ý Bâlâ) harap haldedir
Divriði ,Hamam-ý Süfla zaman içinde sýrasýyla (Aþaðý Hamam,kayaoðlu Hamamý, Acý Hamam) olarak anýla gelmiþ günümüzde HÜMA HATUN Hamamý adýný almýþtýr.Müteakip defalar onarýmlar geçirmiþ olup çalýþýr durumdadýr.
Divriði Ýmamoðlu hamamý(Yukarý Hamam)çalýþýr durumdadýr.
Hamamlarla ilgili aný yazým devam edecek.
SÖZLÜK:
Böyükana: Babaanne
Bâlâ :Osmanlýca yüksek anlamýnda.
Süfla :Aþaðý alçak
Acem gýnasý.Ýran kýnasý
Sutara:Altýn bilezik
Nalýn: Hamam gibi zemini ýslak yerlerde kullanýlan, aðaçtan yapýlmýþ bir tür terlik
Yaba tarak:Tahta tarakta denilen aðaçtan yapýlmýþ kalýn diþleri olan tarak
Fildiþi tarak: Fildiþinden yapýlmýþ tarak
Þadýrvan: Çevresinde musluklarý bulunan ve ortasýndaki fýskýyeden su akan, genellikle cami avlusu ve hamamlarýn ortasýnda yer alan, üzeri kubbeli ya da açýk olabilen havuz.
Kerevet: Üzerine þilte serilerek oturmaya ya da yatmaya yarayan, tahtadan yapýlmýþ yüksekçe yer.
Takunya: Hamam icinde ve camilerde abdest alanlarýn ayaklarýný yýkayýnca giydikleri bir tür terlik, tahtadan yapýlýr yürürken takýr tukur ses cýkarýr.
Peþtemal :Hamamda belden aþaðýsýný örtmek için kuþanýlan veya çalýþýrken elbiselerin kirlenmemesi için belden itibaren sarýlan dokuma bezdir. Doðu Karadeniz Bölgesi kadýnlarýnýn günümüzde bile kullandýðý geleneksel giyim eþyasý olup, ipekli olanlarýna Fota,Futa denilmektedir. Türkçeye Farsçadan girmiþtir
Degirmi:Bir metrekare
Hýfz etmek:Ezberlemek
Ýþtigal etmek: Uðraþmak
Arz-ý endam etmek: Boy göstermek, ortaya çýkmak, gelmek, görünmek.
Üþengeç:Tembel,isteksiz üþenen
Yassur olmak:Kurban olmak
Ulak: Haber götüren, haberci. Kelime mânâsý “ulaþtýrýcý” demektir
YORUMLAR
Þöyle bir profilime baktým. Sekiz yýlý geçmiþ üyeliðim.
Bu sekiz yýlda bir çok nesir, bir çok þiir yayýnladým.
Yorumlar yapýldý yazdýklarýma...
"Yazýlanlar kadar yorum yapmakta bir emek ürünüdür"
düþüncesinden hareketle hiç bir yorumu cevapsýz býrakmadým.
Sonra benim için;
"Ne ukala adam, kendisini ulaþýlmaz sanýyor. yaptýðýmýz yorumlara
cevap vermeye tenezzül etmiyor" diye düþünsünler istemedim.
Yazýnýz bizi biz yapan kültürlerimizden bir yansýma.
Emek isteyen bir çalýþma.
Teþekkürler.
Saygýlar...