- 614 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İşaret Dili Tercümanı Faruk Bilge ile
İşaret Dili tercümanı Faruk Bilge : "Öğretmenler işaret dilini iyi bilerek üniversitede okula atanmalı"
SORU- Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız ?Hangi okullarda okudunuz bugüne kadar?
FARUK BİLGE-Adım Faruk BİLGE 1965 SİVAS Doğumluyum İlkokul, Ortaokul, Lise öğrenimini Sivas’ta yaptım.. Okul Hayatımda çeşitli işlerde çalıştım. Aileme katkı amaçlı. Askerden kısa Süre Sonra Kamuda bir yıl DSİ 19 BÖLGE Müd. çalıştım. Daha Sonra TCDD Girdim. Yaklaşık Otuz yıla yakın kamu hizmetinden birbuçuk sene önce emekli oldum. kamuda çalışırken bir taraftan ek olarak 1995 - 1999 yılları arasında beş yıl Radyo proğramcılığı ve Yönetiminde görev yaptım. Çok Sayıda Açık hava Kapalı Salon Proğramları Sundum. Radyo ve tv. lerde şiir proğramlarına katıldım. yerel Radyoda şiir proğramı yaptım. Yine İlahi Tarzında Üç Sanatçı Arkadaşıma Albüm yapımında büyük katkı sağladım. 1999 ve 2012 yılları arasında. Bu Albümlerle ilgili Sivas ta konserler yaptım. 1992 ve 2016 ve halen işitme Engelli Arkadaşlarımızla Her konuda yardımcı olup ve Sivas işitme Engelliler Derneği yönetim kurulu üyeliği ve Dernek Tercümanı olarak Görev yapıyorum...işitme Engelli insanların hayatlarını kolaylaştırmak her alanda Mustafa EPİK ile beraber birçok proje ve preğramları yapıyoruz... ENGEL OLMA DESTEK OL... tV. PROĞRAMI HALEN DEVAM ETMEKTE...Şimdiye kadar birçok dernekte görev yaptım. Ayrıca Edebiyatı seviyorum. Kısa adı SİFAHOD olan Sivas fasıl Heyeti Aşıklar ve Halk oyunları Derneğinde yönetim Kurulu üyesiyim. Sunum ve Şiir Seslendirmesi yapıyorum. kısaca Böyle...
SORU-İşaret dili ile tanışmanız nasıl oldu nasıl geliştirdiniz?,
FARUK BİLGE- Bizim deri giysi, kemer ve çanta üzerine Dükkanımız var. yanımızdada Sivas işitme Engelliler derneği vardı. Cep telefonu yok o zaman. Arkadaşlar bizim dükkanın telefon numarasını evlerine vermişler bizleri bazı konularda iletişim kurmamız isteniyordu bizde yazılı anlaşıyorduk... İşte akşam eve erken gideceksin gibi zaman geçtikçe yavaş yavaş bazı kelimeleri öğrendim İşaretle fakat çok azdı. Her şey Mustafa EPİK in Sivas a tayin gelmesiyle başladı. hem teknik olarak hemde geniş bir yelpaze olarak... İşaret dili eğitimi başlattık tekrar bende katıldım... Derken tamamen içinde buldum kendimi.
SORU- İşaret dilinin toplumumuz için önemini anlatır mısınız
FARUK BİLGE-Dünyada her insan ve topluluklar gibi işitme engelli insanlarda her şeyden önce insan olduğunu ve onlarında diğer insanlar gibi ya da diğer insanlarda olmayan özelliklerinden faydalanmak ve Devletimize milletimize ve Ailesine katkı sağlıyacağı değerleri vardır. Bunların önünü açmak lazım. Şunu kesin bilmek lazım ki. işitme engelli ile iletişimin yolu İşaret dilini bilmekten geçiyor... Bilmediğinizde büyük ihtimal problem olur... insanların doğrudan ya da dolaylı olarak bütün resmi kurumlarda ve büyük iş yerleri Mecburi olarak ön iletişimi sağlayacak kadarda olsa işaret dili bilen çalışanını bulundurmalı.
SORU- İşaret dilinin bir işitme engellinin eğitimde yerini anlatır mısınız ?
FARUK BİLGE- işaret dili edebiyatı sözlüğü şuan ülkemizde tam olarak yayılmış değildir yörelere göre değişiklikler bir hayli fazla. Türk Dil Kurumu Sözlüğü Başta Eğitim kurumlarında ki Eğitimcilerin İşaret dilini iyi bilmesi Sonrası Usule uygun öğretilmesi ve aileler çok önemli bu sözlüğü güzel bir şekilde uygulamalı rastgele işaretlerle sıkıntı meydana geliyor. Zira işitme engelli İnsanlar lise mezun olmuş ama sağlıklı İnsanlar gibi aynı seviyede değil aksine ilkokul 3-4 sınıf öğrencisi gibi. Eğitim çok zayıf zira ekpss sonuçları bunun en güzel örneği. Eğitimin şekli yeniden titizlikle incelenmeli. Başta Öğretmenler işaret dilini iyi bilerek üniversitede okula atanmalı... Bir başka ülkenin dili gibi..
SORu- İşaret dili ile tv proğramı bile yapıyorsunuz. Bunun öneminden bahseder misiniz
FARUK BİLGE- Tv. proğramı 2015 te başladı. Engel olma Destek ol. Proğramı. Türkiye de bildiğimiz kadarıyla ilk proğram... İşitme Engelli Mustafa EPİK ile başladık. orada tercümanlık yapıyorum. Eskiden Engelli çocuğu olan aile kendini suçlu hissederdi. Devletimizin de büyük katkıları var. her şeye rağmen işitme Engelli insanların seyredeceği sorunlarını ve yapması gerekenleri ekrandan rahat bir şekilde izlemek. Eksikleri tamamlamak. hayattan bir takım bilgileri almaktır... konularına ve Anlamlarına göre.. Proğram da İşitme Engelliler ve diğer engelli gruplarıyla birlikte engelli olmayanlarla hayatı paylaşmanın her konudaki özetini yapıyoruz...
SORU- İşaret dili öğrenen çok ama işitme engelliler ile iletişime geçen onlara daydalı olmak isteyen az ne dersiniz ?
FARUK BİLGE- işaret dilini öğrenmek isteyen insanlar Sivas ta verilen eğitimlerle birlikte yavaş yavaş artıyor. Buda Sevindirici. Bu gönül işi zorunluluk yok... Kimi hobi olarak kimi bundan iş bulabileceğini düşünerek yada üniversitede bazı bölümlerde seçmeli ders veya zorunlu olması bunu ciddi anlamda etkinleştiriyor... Biz bunu görüyoruz...
SORU- İşaret dilinin yaygınlaşması için neler yapılmalı?
FARUK BİLGE- işaret dilinin yaygınlaşması önce işitme engelliler okullarında görev yapacak öğretmenler üniverside mecburi eğitimini alıp okula atanacak bu oradaki öğrencinin de kalitesini yükseltecektir. Aileler Devlet desteği ile işaret dili eğitiminden geçirilmeli daha okula başlamadan çocuğa ailede eğitim verilsin. üniversitelerdeki bazı bölümlerde tıp, sosyoloji, psikoloji, ilahiyat, sosyal hizmetler, El sanatları, hukuk vs. gibi önemli bölümlerde işaret dili eğitimi mecburi olmalı. Ayrıca bu bölümlerin ilgili Lise bölümleri de içine alınmalı. Devletimizin bu konuda yapacağı seferberlik çok faydalı olacaktır.
SORU- İşaret dili öğrenen gençlere bunu faydalı hale getırmeleri için ne önereceksiniz?
FARUK BİLGE- İşaret dili öğrenen bir Genç özellikle büyüklerimizin dediği gibi Bir Lisan Bir İnsan İşaret dilini öğrenen İnsan iki insan olduğunu söylüyorum. Bu zenginliktir. Bilginin zararı olmaz. İnsanlara ve insanlığa faydalı bir iş yaptığını ifade etmek gerekir. Ailesinde şu an yok ama ileride yakınlarında olabilir... Rahatlıkla katkı sağlar bildikleriyle...
SORU- İşaret dilinin yaygınlaşması için belediye, Ünİversİteler ve valilik gibi kurumlar neler yapmalılar?
FARUK BİLGE- İşaret dilinin yaygınlaşması için şehir merkezlerinde bir yer istihdamı yaparak orada tüm işitme engelli diğer engelliler ve gönül verenler rahatlıkla bir araya gelmeli burada faaliyetler devam ettirilmeli. kurumlar kendi içlerinde duruma göre işaret dili tercümanı istihdam etmeli...ve tüm kamu personeli bu konuda belirli sürelerde eğitime tabi tutulmalı. Üniversitelerde akademisyenler bu konuda çalışma yapmalı ve çeşitli konferanslar düzenlenmeli... Sivas ta belediyemiz çok önemli Adımlar atmaktadır işaret dili eğitimi yaygınlaşmasında. işitme engellilerin çocukları veya anne baba kardeşleriyle olan günlük hayattaki iletişimlerini hayat akışını Valilikle Aile ve sosyal politikalar il müd. aracılığıyla yapılmalı. Yine diyorum her kurumda en az bir tane işaret dili tercümanı olması mecburiyeti olmalı.
SORU- İşaret dili konusunda başka ne anlatacaksınız ?
FARUK BİLGE-İşaret dili hakkında İnsan hayatının bir başka iletişim şeklidir. Bu kardeşlerimizin sağlıklı insanlar gibi kendilerinde olan her türlü yeteneklerini ifade edebilmelerini sağlayacak bir eğitim ve bu ifadeleri yerine getirebilecek aile kurum ve kuruluşların oluşabilmesi mecburidir. Aksi halde bu insanlarımızın çoğunu dilini bilmediğimiz yada öğretmediğimiz için zayi etmiş oluruz... Son olarak TC. devletimize çok teşekkür ediyorum. TC. tarihinde 4-5 Sene önce Aile ve sosyal politikalar bakanlığına ve birçok İl müdürlüklerine İşaret Dili Tercümanı Atadığı için... Saygılarımla...
Çok güzel bir röportaj oldu Farukl Bey, İşitme Engelliler ve aileleri size işaret diline katkılarınızdan dolayı çok teşekkür ediyorlar.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.