- 763 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
Darbe Girişimi ve OHAL’in Sanata ve Sanatçıya Vurduğu Darbe
Sanat ve siyaset her ne kadar farklı kulvarlar olarak görünse de temeli ekonomidir. Dolayısıyla siyasete vurulmaya çalışılan bir darbe ekonomiyle beraber hayatın pek çok alanına sekte indirir. Sanatta bunlardan biridir. 15 Temmuz darbe girişimi ve ardından gelen 3 aylık OHAL kararı ile sanat camiası kelimenin tam anlamıyla uykuya yatmış durumdadır.
Bu noktadan bakıldığında OHAL yaptırımları ve alınacak “tedbir”ler, ülke genelinde kültür-sanat etkinliklerinin düzenlenmesini büyük sıkıntılara sokarken, kültür-sanat etkinliklerine katılmayı zorlaştırıyor, kültür-sanat alanında üretim yapmanın önünü tıkıyor, sansüre olanak sağlıyor ve yine aynı şekilde üretilen eserlerin dolaşımını veya bu alanda yapılan etkinliklerin tanıtım faaliyetlerini kısıtlıyor. Henüz OHAL ilan edilmeden önce iptal edilen birçok festival, bienal ve konser(Sinopale, One Love Festival, City Link Festival, 23. İstanbul Caz Festivali, Joan Baez, Muse, Skunk Anansie, Steve Vai konserleri vs.), basımı engellenen ve toplatılan dergiler (LEMAN) ve akademiye getirilen tüm yaptırımlar, önümüzdeki günlerde OHAL ile birlikte kültür-sanatın geleceği noktayı şimdiden tahmin etmemize olanak sağlıyor.
Görüştüğüm pek çok sanatçı arkadaş konserlerini ve sahne programlarını iptal ettiğini , gelen şehit haberleriyle de uzunca bir süre sanatsal organizasyonlara katılmayacaklarını söylüyorlar.
CHP İstanbul Milletvekili Onursal Adıgüzel geçtiğimiz günlerde mecliste yaptığı konuşmasında , OHAL’in kültür ve sanat alanındaki olumsuz etkisine dikkat çekerek, “OHAL uygulamasının bahane edilerek, kültür ve sanat etkinliklerinin yasaklanmasının önüne geçmek için herhangi bir tedbir alınmakta mıdır?” dedi. Adıgüzel, Genco Erkal yönetimindeki Dostlar Tiyatrosu’nun oyun gösterimlerinin “güvenlik” gerekçesiyle iptal edilmesini Meclis gündemine taşıdı. Adıgüzel, Başbakan Binali Yıldırım tarafından yanıtlanması istemiyle verdiği soru önergesinde “Türk Tiyatrosu’nun duayenlerinden kabul edilen ve uluslararası saygınlığı olan Genco Erkal ve meslektaşlarının maddi ve manevi zorluklara rağmen devam ettirdikleri Dostlar Tiyatrosu’nun OHAL gerekçe gösterilerek faaliyetlerinin sonlandırılması, içinde bulunduğumuz koşullarda fikir ve sanat özgürlüklerine vurulmuş bir darbedir” dedi.
Medical Park Göztepe Hastane Kompleksi Psikiyatri Uzmanı Doç. Dr. Selma Bozkurt Zincir,“Yaşanan süreci ruh sağlığımız için daha pozitif bir şekilde atlatabilmek için bu olayları genelleştirmemek, şiddet içeren paylaşımlar ve çatışmalardan uzak durmak, olayları tüm yaşamımıza mal etmemek ve mümkün olduğunca kısa sürede olağan günlük yaşama dönmek önemlidir. Özellikle ilk haftalarda aile üyeleri ve yakınlarımızla daha sık vakit geçirmemiz ve güven verici etkileşimlerde bulunmamız gerekir” diyor.
Yaşanan tüm olumsuzlukları hafifletmek adına sanatsal organizasyonlara ağırlık verilmeliydi diye düşünüyorum. Zira sanat halkı ayrıştırıcı değil bütünleştirici , ruhu dinlendirici bir antidepresandır.
Can Çalışkan
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.