- 696 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Türk Dil Kurumu'na
“Yol” Türkçe’deki en uzun kelimedir.Eğer ki “aşk”la birleşirse, o üç harf, kilometrelere dönüşür.”Yol” rakımı en yüksek aşk ölçüsüdür zamansız sevmelerdeki.”Aynı yola baş koymak” vardır bir de.Aslında baş değil yürektir konulan, bir fikir, bir sevgi güzergahı üzerine.”Ayrılık” Türkçe’deki en “fark”lı kelimedir. Farklar çoğaldıkça, yollar uzadıkça gerçekleşen kinetik bir eylemdir. Yamandır. “Acı” ise en yanık kelimedir dilimizdeki. Çoğu yitik aşkı insan bedeninde ifade etmenin en kolay yolu bu kelimedir. En belirgin özelliği nefes alışverişi sırasında bünyede meydana gelen yanmalardır.
Barındırdığı hidrojen ve oksijen karışımına rağmen, “su” dilimizdeki en katıksız kelimedir.”Dil” ise en güçlüsüdür kelimelerin.Her şeye yön verme yetisine sahiptir.Rezillik, vezirlik sonuçları yalnızca öngörülebilir olanlardır. “Düş” hayatımızdaki bize hem en yakın, hem en uzak kelimedir. Yakındır çünkü içimizdedir, aklımızdadır. Uzaktır çünkü ütopik özellikler barındırır.”Ay” en güzel aynadır evrendeki.”Ayna”ysa gizli öznesidir yaşamların.
“Renk” en kalabalığıdır sözcüklerin.”Deniz”se en mavi olanıdır.”Savaş” en siyah kelimedir. ”Tabiat” en yeşilidir.Ve “beyaz”; bir çocuğun gülümsemesidir, bir kuşun kanadına sürmenizdir ellerinizi. “Kırmızı” ise en çocuk kelimedir kuşkusuz.
“Toprak” başlangıç hükmümüzdür.(Darwin’i saygıyla anıyorum) . Ve bitiştir aynı zamanda.Bir gün mutlaka terk edileceğiz kireçli ya da kireçsiz, killi ya da humuslu -ki aslında bunun pek de bir önemi yok çürümemizi hızlandırmaktan başka- topraklar altına.
“Rüya” en bilinçaltı kelimedir.Güzel teşbihlerin tamlayanı olsa da her rüya güzel olmayabilir ki biz onlara “kabus” diyoruz.
Kürşat Uçar
YORUMLAR
gerçek bir sözlük ortaya koymaktı amacım, türkçe sözlükleri hazırlayan kurulları düşünerek,tdk genellemesi yaparak, herhangi bir dilin resmi olduğu kadar, içsel bir şey de olduğunu anlatmaya çalıştım, başkanlık ya da müdürlük konusunda herhangi bir bilgim yok, yazarken önem vermedim, çünkü amaçlanan tdk idi, tdk'nın kendi içindeki hiyerarşik yapılanma ile ilgili de bir bilgim yok.
başlığında tdk'nın bulunması yazımı amacına ulaştırmıştır diye düşünmekteyim.
Başlıkta bir "ironi" yoksa doğru olmamış diye düşünmekteyim.TDK'unda en üst makam,"müdürlük" değil,"başkanlıktır."
Çok dikkati çekti de!