- 350 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Hafıza Ve Mantık 6
Bunlar iklim dediğimiz sürecin hem basit çevrimiydi, hem de çevrimin çevrimsel çekimi ve çevrim mantığı hafızasını oluşan sürecin basitten karmaşığa entegrasyonlarıdırlar. 15-20 bin ve daha fazla konutlu bir yerleşim alanının giriş çıkışları ilk başta size hayli karışık ve karmaşık gelir.
Bu yerleşim alanıyla üç, beş, on, kez girişim yapmakla devam eden girişimlerinizin seyredişi içinde giriş çıkış algılamalarınız oluşur. Böylece sizdeki bu giriş- çıkış bilgisine göre sizde belli bir sabit adres noktalarına göre süreci parçalı sürekli etmenin hafıza ve mantığı oluşur.
Belli giriş çıkışlara göre konumlanmış olan ulaşılabilirlik düzeni, sizde; o yerin mantığını oluşacaktır. Mantık dediğimiz anlamanın ve özneli oluşmaların temeli budur. Aynı şeyi farklı perspektiflere dek bağıntılarıyla deney edip, hafızasını edinip; tasarlamaktı.
Bu yere yaptığınız giriş çıkış şekliniz size; o yerin farklı sıra ve düzen girişmeli, alan bağıntısı olmanın algısını verir. Bu yerleşim alanı içine bir türlü giriş yaptığınız yer bağıntısına göre sizde düzen girişme bağıntısı veren olay ve olay ufku algınız oluşur.
Bu bir türlü düzen algısı içindeki giriş çıkış içindeki konum alışı bu kez de çıkışı giriş yapıp; girişi de çıkış yaptığınızda aynı olay ufku süreçli girişmelerin sıra ve düzen bağıntısı olan sonuç algıları da sizde çok farklı olay ufkunu oluşacaktırlar. Fakat sonuçta her ikisi de farklı hafızalar içinde olmakla aynı mantığı ele verecektirler.
Bu bir yazıyı soldan sağa; sağdan sola; yukarıdan aşağı; aşağıdan yukarı doğru okumak gibi sıralama düzen ve mantık denen anlam değişmelerini oluşmaktır. Bu her bir sıralamada her biri farklı bağıntı ve yansıma verirler. Soldan sağa doğru olan 12 sayısının yer düzen ilişkisini algılamanız ve okumanız ile 12 sayısını sağdan sola doğru (21 ) diye okuma, algılama bağıntı kurması, bambaşka olur.
Siz on ikiyi 12 diye algılayıp anlam ve mantık ilişkilerini oluştururken on ikinin (12) sağdan sola doğru olan yirmi bir diye okunma sıra düzen anlam ilişkili bağıntı yansıması aynı anda vardır. Ama siz onu 12 diye okurken 21 türü yansıma olan bağıntı ilişkisini göremeyeceksiniz.
Aynı anda birinciye göre; ikinci, üçüncü, beşinci, onuncu yansıma ilişki ve bağıntıları var olduğu halde sizin ilk oluşturduğunuz mantık kalıbı yüzünden bu yansımalar sizde kör nokta olmanın bağıntılı ilişki tipine dönerler. Kör nokta durumları sizin için yok hükmündedir. Kör nokta açısını az değişmekle kimi görünmez olan kör nokta olayları, görünür olacaktır. Bunlar da sizlerdeki olay süreci yansıtmanın farklı hafıza tutmanın farklı mantık işleyiş kalıplarını oluşacaktırlar.
O yerleşim yerine ilk türden giriş yaptığınız anda, girişinize göre bu türlü bir olay durum sürecini hafıza yaparsınız. İlk girişteki süreci yaşanılama şeklinize göre bir belleğiniz ya da yol harita pusulanız oluşur. İlk giriş noktanızı bu kez de çıkış noktası yapın. Aynı olay durum süreci ilk algınıza göre sıra düzeni değişmiş olmakla size yansır. İki durumun olay düzen sıralı süreç algılamaları hayli farklı olur.
Aynı şeydeki bir durum üzerinde, durumun kendisini bağıntılar ve olay düzenin yerleri değişmediği halde, ilk görünge (perspektif) değişmeli farklı yansıma bağıntıları ortaya koymanın hafıza anlamaları bizde perspektif yanılmasını ya da görünge paradokslarını oluşacaktırlar.
İlk algınıza göre köprü tarafından giriş yapmanın seyredişi sonunda uzun bir yol aldıktan sonra en sonda karşılaşmanız gerekecek olan şey ağaçtır. Ağaçtan bir önce de ev ve evden bir önce de AVM olsun. Hafızanız 1000 çeşit olay ufkuyla parçalı sürekli yaptığı bu caddeyi, bu şekilde bir kalıp donması içinde köprüden giriş sonrasına göre ifade etmeye alışkın olsun.
Hafızamız yer konum dağılımlı mekânı, bellekte parça parça konumlamayken; mantık bu konumların tek tek kendisinde olmayan konumlar arasındaki bağıntıyı oluşup, gözetmektir. Bu kez şehrin giriş çıkışını iyi bilen taksici bizi yerleşim alanına köprü olan tarafta değil de, ağaç tarafında girdirmiş olsun.
İlk hafızamıza göre ilk önce olması gereken köprü yerine ağaçla karşılaşacağız. Sonrada ev ve evden sonra karşımıza birden AVM çıkacaktır. İlk hafızamıza göre olması gereken köprü, okul, oyun sahası, park alanı vs. gibi oluşsa hafızalı mantık dizgesindeki bir durum karşısında; ilk girişte ağaçla ve evle karşılaşması yapmak bizde hem şaşkınlığı oluşacak. Hem de bu sıralama yeni bir mantık dizgesidir.
İlk deneysel mantık dizgenize göre o ilk girdiğimiz köprülü yere göre caddenin bitiminde önce görülmesi gereken ilk üç şey; önce alış veriş merkezidir. Sonra ev ve sonra da 1000. ve son sırada ağaç gelecektir. Ağaçla biten çıkış tarafında giriş yaptığınızda da; karşınıza ilk gelecek olan nesne köprü değil; ağaçtır. Sonra ev ve sonra da köprüdeki giriş sırasına göre 998. sırada olması gereken AVM bu kez 3. sırada karşınıza gelecektir.
Köprü başlangıçlı girişe göre oluşan bellek bilginize göre, cadde sonuna doğru sonda 3. Sırada olması gereken adres; ağaç girişli cadde düzen ve sıralaması içinde oluşan hafıza mantığına göre adres ilk başta 3. sırada olacaktır. Cadde sonuna doğru gittiğinizde en sonda ağaçla değil köprüyle karşılaşır olacaksınız. Sona gelindiğinde ağaç bulunmaz olacaktır.
Oysa 20 bin konutlu yerleşkeye bağlı mekânsal mantık; köprülü alan, ağaçlı alan gibi kendisine özgü bir yerin giriş çıkışına bağlı olmaksızın birçok giriş çıkışın olası olduğu tüm onlarca konum girişmesini hep bir arada değerlendirerek AVM’yi birçok konum sal bağıntıya ilişkin adresleriyle olacak mantık girişmeli pek çok yansıma adreslerini bize verecektir.
İşte bizlerin hafıza oluşla farkında olmadığı birçok yansıma bağıntılı mantık ilişkileri süreci karmaşık girişmeli bağıntı ve çevrimler yapmakla, süreç içi kesikli sürekliliğe dönüşmelerinin her biri, ayrı ayrı sistemin tümel mantığını oluşurlar.
Bir çevrimin çeşitli sıralı düzenli girişmeleriyle, kesikli sürekli olup ta; kendisini yineleyen bir çok adres (bilinirlik) çevrimleri vermesi, o şeylerin bağıntı yansımalarla girişmeli mantıklı oluşudurlar. O şeyin mantığıdır. O şeyin algılanmasının, bizlere mantıklı gelmesidir. Bu yüzden her şeyin bir mantığı vardır.
Sistem sürü dönem içindeki belleğe dek arşivlenmesi görüngü yoluyla yansımaydı. Sosyal öğrenme yoluyla, ses ve işaretlerin davranış ve tutumları oluşla ışık ve ses dalgalı manyetik hafıza aktarımlarını oluşurlardı. Totem dönemle beraber tecrit koşullarındaki yaşam içinde dil sel anlatım, sürü iletişimine göre daha rahat, daha sınırlı sayıda olmakla; çok hızla gelişir.
Sürü dönemin sosyal belleği, daha çok kişi, hafızalarına yansıtılan bellekti tutumlardı. Ve sürü bellekli depo olan arşivler; totem dönemle beraber, kendi içlerindeki anlatıcıların aktarımlarıyla da depo edildiler. Totem dönemin anlatıcılarıyla bellekti depolamalar içinde yapılan arşivlemeler, daha bir sağlıklı ve sağlam oluşuyla korunmaya başlanmıştır.
Çünkü konuşma yetisinin gelişmesiyle bu bellek arşivleri sözlü olarak birbirlerine okunmakla kontrol ediliyorlardı. Bu dönemler çizgi, resim ve şekillerin de kullanıldığı anlatım aktarımlarıyla totem dönem mantığını insan belleği dışında olması bağlamında bu aktarım biçimi farklı tür arşivleme dönemidirler.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.