- 6337 Okunma
- 20 Yorum
- 3 Beğeni
-‘’ MEMLEKET NERE HEMŞERİM?’’ + ‘’ KASTAMONU - ÜSKÜDAR’’
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Bu gün değerli hemşerim ve bu sitenin Işık Mehmet Ali’si Mehmet Ali Işık, Mümin Ağır(Adrenalinaz), Nazlı Ören, Bekir Odacı, Semiha Kaçar ve bu siteden olmayan diğer iki arkadaşla birlikte yine sitemizin değerli şairlerinden Saadet Kılıçarslan arkadaşımızın Ümraniye Devlet Hastanesinde yatmakta olan annesini ziyarete gittik. Öncelikle belirteyim teyzenin durumu çok kötü. Onun için söylenebilecek tek şey’’ Allah çektirmesin’’
Ziyaretimizden sonra dönüşte arkadaşların çoğunluğu bir başka arkadaşlarının yine Ümraniyedeki düğününde en azından bir görünmek üzere ayrıldılar. Biz iki hemşeri de belediye otobüsüne binerek Kadıköy’e yol almaya başladık. Diğer arkadaşlar daha sonra Kadıköy’e gelecekler vep birlikte biraz vakit geçirecektik.
Neyse efendim, biz otobüste Mehmet Ali ile aramızda konuşurken yanımıza yaşlı bir amca oturdu ve o da muhabbetimize dahil oldu. Baktım adam hoşsohbet biri merakla sordum: ‘’ Amca memleket nere?’’ Adam cevap verdi: Kastamonuluyum.’’
Sanki Kastamonu’yu çok bilirmişim gibi ( Hayatımda hiç görmedim maalesef) yine sordum: ‘’ Kastamonu’nun neresindensin’’ Yaşlı adam gayet ciddi bir şekilde cevap verdi ‘’ Üsküdar Kazasındanım.’’ Şaşırdım tabii ki. Hani gitmedim, görmedim ama Kastamonu’nun Üsküdar diye bir kazası yok.
Devam ettik konuşmaya.
-Amca ! Kastamonu’da Üsküdar diye bir köy ya da mahalle mi var yoksa?
Adam yine gayet ciddi:
-Öyle bir köy ya da mahalle yok. Ben şimdi İstanbul’un bir ilçesi olan Üsküdar’dan bahsediyorum.
Ağzım bir karış açık kaldı. ‘’Adam tozutmuş anlaşılan’’ Diye düşünüyordum ki Mehmet Ali girdi devreye:
-Hocam ‘ Sen Üsküdar’ın Kastamonu’ya bağlı bir ilçe olduğunu bilmiyor muydun yoksa?
Mehmet Ali’nin yüzüne bakıyorum, şaka yaptığına dair en ufak bir iz yok. O da gayet ciddi.
Adam devreye girdi tekrar:
-Eskiden bazı nüfus cüzdanlarında ‘’ İli: Kastamonu- İlçesi: Üsküdar’’ Yazardı.
Gayrı ihtiyari ‘’ Ohaaa’’ Demişim. Kastamonu nireee, Üsküdar nire. Olacak iş mi?
Adam da Mehmet Ali de ısrar ediyorlar. Hatta 1930 yılına kadar filan Üsküdar’ın Kastamonu’ya bağlı olduğunu söylüyorlar.
‘’Yahu olamaz’’ Diyorum ama dediğim gibi gayet ciddiler. Hatta Mehmet Ali ‘’ Bir tarihçi olarak senin bunu bilmen lazım’’ Diyor. Ben de ‘’ Her halde işlediği bir suç sebebiyle cezalandırılmış Üsküdar. Yoksa aralarında yüzlerce kilometre var’’ Diyorum ama kafam da takılıyor elbette bu ‘’ İli: Kastamonu, İlçesi: Üsküdar’’ Olayına.
Eve gelir gelmez başladım internetten araştırmaya ki ‘’Aman Allah’ım’’ Bu konuyu bilmeyen sadece ben kalmışım galiba bu memlekette.
Yok yok heyecanlanmayın. Olay aslında doğru ama o kadar karmaşık bir olay değil.
Öncelikle hemen belirteyim: Üsküdar 1930 a kadar değil ama 1924 yılına kadar Kastamonu’ya bağlıymış. Belki şaşıracaksınız ama 1924 de İl olmuş. Anadolukavağı, Gebze, Kartal, Pendik, Şile, Beykoz ,Kandıra, Üsküdar iline bağlıymış. Fakat bu vilayet olma durumu sadece iki yıl sürmüş. 1926 da ise yepyeni bir düzenleme daha yapılmış ve İstanbul iline bağlanmış. Sonraları ise pek çok ilçesi bağımsız ilçeler olmuş. Yani aslında Kastamonu’nun bir kazası olma durumundan tam anlamıyla 1926 yılında kurtulmuş.
Şimdi gelelim Kastamonu’nun bir kazası olması durumuna.
İşte bunu anlamak için Osmanlı Devletindeki Devlet idari birimlerine bakmak lazım.
Osmanlılarda Devlet önceliklere Eyaletlere ayrılıyor. Eyaletler sancaklara ( Sonraları Liva deniyor ki bu günkü karşılığı il-vilayet ) Sancaklar kasabalara, kasabalar ise karyelere... ( Köy)
Osmanlılar Kastamonu ve havalisini Candaroğullarından aldıktan sonra burayı merkezi Kastamonu olan bir eyalet yapıyorlar ki daha sonraları bilindiği gibi bu eyalet bir şehzade yönetim biridir ( Biz ona kısaca şehzade sancağı diyoruz.) Mesela Fatih Sultan Mehmet’in oğlu Cem Sultan Kastamonu’da sancağa çıkmış.
Şimdi...Kastamonu eyalet. Peki bu eyaletin sancakları hangileri? ( Yani illeri ) Başta tabii ki Kastamonu Merkez. Samsun, Sinop, Çankırı, Bolu, Düzde, Adapazarı, İzmit,Bilecik, Zonguldak, Bartın... Hepsi Kastamonu’ya dahil. Ancak şöyle bir durum var: Bu saydığım illerden sadece Bolu, İzmit,Çankırı ve Sinop sancak. Yani il.
Şimdi isterseniz Kastamonu Eyaletine Bağlı iller ve ilçelere bakalım.
Nereden bakalım: Rumi 1266 Miladi 1850 tarihli Başbakanlık Arşivindeki devlet salnamesinin 70 ve 72. Sayfalarına bakalım. ( Osmanlıca olan bu metinde geçen bazı yer isimlerini hemen tanıyacaksınız. Bazı yer isimlerini ise ben de bilmiyorum.(Resim 1)
(Not: Salname yıllık demektir.)
EYALET-İ KASTAMONU :
LİVA-İ KASTAMONU MERKEZ:
Kastamonu maa nevahi-i Azdavay,Boyalı,Sırt Araç,Eflani iDaday,Çekelne,Zani,Hasalay,Cide,Devrekani,Küre-i Cedid,Göl maa Daday,Küre-i Nuhas,Nahiye-i İnebolu,Sorgun-i Kastamonu,Taşköprü maa Kevni,Yörükhan, Araç,Nahiyei-i Gökçeağaç maa Akyürük Merküze
LİVA-İ İZMİD
İzmid maa nevahi-i Ayvacık ve Bağçelik ve Yeni köy
Nahiye-i Karamürsel, Yalakabad
Nahiye-i Pazarköyü maa Görele ??? ( Giresun- Görele diyor ama sanırım bir yanlış okuma söz konusu. O kadar da değil yani)
Adapazarı maa Sapanca, Akhisar ve Geyve, ab-ı Safi Sançayır, Taraklı Yenicesi, Dodurga, Hendek nam-ı diğer Pazarsuyu, Şeyhler
´Nahiye-i Kandıra
´Kaymaz
´Şile
´Beykoz namı diğer Yoros
´Kartal maa Aydos
´Gekbuze (Gebze)
´Taşköprü, Beşdivan
´Ağaçlı
´Akabat
LİVA-İ BOLU
Bolu
Nahiye-i Dörtdivan,Çaka,Gerede,Mudurnu
Nahiye-i Kıbrıscık,Pavli,Düzce maa Konapa,Gümüş maa Efendi,Üskübi,Akhisar-i Bolu,Bender Ereğli,Alaplı maa Somako,Hisarönü nam-ı diğer Filyos,Yılanca.Devrek,Derkâne maa Seki,Divan.Mengen
Liva-i Viranşehir
Viranşehir,Şahabettin,Korukavak maa Kızılbey,Yenice-i Eflani,Aktaş,Oğlakdere,Taraklı,Borlu nam-ı diğer Zağferenbolu,Tefen,Gölpazarı-i Borlu,Eflani,Borlu,Ovayüzü,Keçinos,Ulus,Zernene,Amasra,Bartın nam-ı diğer Onikidivan,Çarşamba-i Bolu,Perşembe-i namı diğer Yedidivan,Yörkhan-ı Taraklı
(Bu bilgiler ve 1. Resim. www.doymus.net/as.asp?dset=koseyazilari&id=318 sitesinden alıntıdır.)
Üsküdar nerede peki? Beykoz Üsküdar’a bağlı olduğuna göre, bu salnamede ise Beykoz’un da Kastamonu eyaletine bağlı olduğu belirtildiğine göre demek ki bazı Kastamonuların dediği gibi ‘’ Üsküdar’a kadar Kastamonu’’ Değil, Üsküdar da dahil Kastamonu.
Peki bu konuyla ilgili olarak bahsi geçen salname dışında bir bir kayıt var mı?
Evet var: Resim 2 de gördüğünüz harita var.
Ayrıca resim 3 de gördüğünüz 1900 tarihli haritada da Kastamonu Eyaletinin sınırları gösterilmiştir.
Resim 4 te ise Kastamonu Eyaletinin bu günkü sınırları yer almaktadır.
Evet..Bu günlük de bu kadar.
Velhasılı kelam sizin de karşınıza ‘’Kastamonu ilinin Üsküdar ilçesindenim’’ Diyen biri çıkarsa şaşırmayın benim gibi.
YORUMLAR
sami biberoğulları
Selam ve sevgilerimle.
Sevgili Hocam ; senin eline,diline,kalemine düşen iflah olmaz alimallah.
Baştan sona dikkatle okudum ,bilmediğim,duymadığım bir çok şey öğrendim sayende.Allah razı olsun.
Alıntılar bilgi olarak verilmiş fakat müdahiliniz olmadığı için salt bilgi yoruyor.Ben şahsen oraları geçtim.
Her gün yepyeni,bambaşka artık Türkiye çapında farklı bir dostla karşı karşıya görüyorum kendimi.Mutluluğum dostumun basamakları üçer beşer çıkışındandır.
Daha nice güzel günlere temennisiyle Allah'a emanet ediyorum.
Saygı ve hürmetlerimle...
sami biberoğulları
O kadar ruhu okşayan iltifatlarda bulunmuşsun ki Allah Razı olsun diyeyim öncelikle. Benim nazarımda işte bu övgüler her türlü ödülden çok daha kıymetli.
Tekrar çok teşekkürler.
Selam ve sevgilerimle Allah'a emanet olasın.
Değerli Kardeşim;Yazını dün okumuştum.Ama başka işlerim vardı bilgisayarı açamadım ve yorum da yazamadım.Ama ben de çok şey öğrendim.Tam beş yıl Kastamonu'da görev yaptım.Sosyal Bilgiler Dersinde Kastamonu Tarihini en ince detaylarına kadar okuttum.Ama Üsküdarında oraya bağlı olduğunu hiç duymadım.Neyse bunu öğrendik ve Güne Düşen yazın için kutlarım.Hak etmiş bir seçki.Selamlarımla..
sami biberoğulları
Öğrenmenin yaşı yok.
33 Sene Tarih Öğretmenliği yaptım. Bu demektir ki en az otuz üç defa Candaroğulları-İsfendiyaroğulları Beyliği, Kastamonu Eyaleti demişimdir. İlle velakin ben de yeni öğreniyorum )
Selam ve sevgilerimle.
-‘’ MEMLEKET NERE HEMŞERİM?’’ + ‘’ KASTAMONU - ÜSKÜDAR’’ Başlıklı yazımı 12.04.2016 Tarihi için günün yazısı olarak seçen değerli Edebiyat Defteri Sitesi Yönetimine, Seçki Kuruluna, Yorumlarıyla her zaman yolumu aydınlatan ve bana destek olan değerli dostlara, tüm okuyan arkadaşlara çok çok teşekkür ediyorum.
sami biberoğulları
Çankırı dönem dönem Ankara ( O zamanki adıyla Engürü ) Eyaleti ile Kastamonu eyaleti arasında el değiştirmiş. Ankara eyaletine bağlı olarak daha uzun yaşamış.
Selam ve sevgilerimle.
Enteresan bir durum.
O amca sayesinde, bilmediğimiz bir çok konuda bilgi sahibi olduk.
Elinize sağlık hocam.
Zahmet edip araştırmışsınız, bizimle paylaşmışsınız.
Gerçekten makbule geçti.
sami biberoğulları
Selam ve sevgilerimle.
Çok enteresan,
insan hayret ediyor (düşünceli sıfat ifadesi)
Güne de yakışmış tebrik ediyorum Hocam
sami biberoğulları
Selam ve sevgilerimle.
Nereden bulursun bu konuları Sami Hocam :) Gerçekten araştırmacı gazeteci olacak adamdın. Bence sen tarih dalında kitap yazmalısın. Dürüst tarihçilere ihtiyacımız var.
Selamlar.
sami biberoğulları
Şekilde de görüldüğü gibi ben konuyu değil, konu gelip beni buluyor. Bana sadece yazmak kalıyor)))
Selam ve sevgiler.
Hocam bu vesileyle üsküdarın bir zamanlar kastomonuya bağlı olduğunuda öğrenmiş olduk Emeğinize sağlık saygılarımla
sami biberoğulları
Sizin Samsun da Kastamonuya bağlıymış)))))))
Selam ve sevgilerimle.
Benzer bir durum benim için de geçerli ama ben araştırmadim. Aslen Uşak doğumluyum ama Bağlı olduğum ilçe Sivaslı. Hal böyleyken Nufüsumda Sivaslı yaziyor. Usak,ın adı bile okunmuyor.
Beni yeni taniyan birisi bir şekilde kimliğimi görürse 'Aa! Sen Sivaslı mısın' diyor. Sivas nere Sivaslı nere. anlatmaya çalışıyorum dilimin döndüğünce.
Acaba bizim Sivaslı, Sivas'a mı bağlıydı bir zamanlar diye düşünmeye başladim şimdi :-)
Sayende pekçok sey öğreniyoruz hocam.
Selamlar
sami biberoğulları
Ben Sivaslıyı araştırdım ama esaslı bir şey bulamadım. Öncelikle belirteyim: Sivas Eyaletine bağlı değilmiş. Kütahya eyaletine bağlıyöış Uşak, sizin köy de tabii ki.
Çok açık olmasa da köyünüze bir yerlerden ( Sivas olabilir ) 1600 lü yıllarda zorunlu iskan yaptırılmış. Yani dışarıdan göç almış bu tarihlerde. Bunlar da Devlete vergi vermemek için konar göçer yaşayan insanlarmış. İşte bu konar göçerler Sivaslı olabilir. Köyün ismi de bu sebeple öyle kalmış olabilir. Araştırmalarıma göre zaten şimdi köy değil ilçeymiş. Doğru mu?
Bulabildiklerim bu kadar.
Selam ve sevgilerimle.
Hele bende boşuna İstanbulda neden bu kadar Kastamonulu var diye düşünmemişim.Gerçi yediyüz elli bin kişiyle Sivas birinci sırada ama her ne hikmetse bana hep Kastamonulular denk geldi. Adamlar haklılar nede olsa eski İlçeleri!
Yüreğinize sağlık Üstadım.
Hakikaten de güzel bir tevafuk tan sonra yaptığınız araştırma işimize yaradı.En azından ben bilemezdim.
Kestimoni nireee Eskidar nire?
Selam, Saygı ve dualarımla.
sami biberoğulları
Dediğin gibi İstanbul'da en fazla Sivaslı var. Benim son görev yaptığım okulda öğrencilerin neredeyse yarısı Sivaslıydı. Kastamonulu ben fazla tanımıyorum ama Ordu ve Rize sanırım ikinci sırada olsa gerek.
Yalnız şöyle bir durum var: Osmanlı Bu günkü İstanbul'un Anadolu yakasına hiç bir zaman İstanbul gözüyle bakmamış. İstanbul'dam saymamış bu yakayı.
Selam ve sevgilerimle.
Nereden nereye. İnsanoğlu bir günün programını yapsa ,her şeyi ayarlasa ve dışarı çıksa . Böyle bir olay bir olayla karşılaşma riski ne olurdu?
Bilgi işte ,nereden ve kimden geleceği belli olmuyor. Ama şu da bir gerçek ki bilgi sahibi olmak için sadece okumak yeterli değil;yaşanmışlıklar da başlı başına birer bilgi.
Bilmediğimiz şeylerin kocaman olması, bildiklerimizin ise küçücük olduğu bir dünyada öğrenmeye devam !
Bilgilendirici bir yazı . Tebrikler Hocam
saygılar
sami biberoğulları
Selam ve sevgilerimle.
Hocam, bu durumda Üsküdarlılar da Üsküdar sporun maçlarında. Üsküdar Üsküdar dep dep diye tezahürat yapa bilirler….:)
Bir insan mizah ustası olunca enteresan olaylar ve konular gelip onu buluyor deme ki,
İlginç bir konuydu çok şaşırdım. Boşuna demişler öğrenmenin yaşı yok diye!
Kaleminize emeğinize sağlık
Saygı ve sevgilerimle.
sami biberoğulları
Aslında benim de aklıma ilk gelen Gastamonu Gastamonu dep dep dep oldu ama o slogan aslında Budura aittir.
Gırmızı, mavi hadin gari. Burdur Burdur dep dep dep..)))))))))
Selam ve sevgilerimle.
Çok şaşırmadım desem yalan olur. Bunu hemen kullanmak lazım tabi. Güzel bir sunumla anlatılır ve bir iddiaya vesile edilirse bir akşam yemeği bile kotarılır.
Sağlıcakla hocam,
sami biberoğulları
Aynı zamanda çok da uyanıksın)))))) Bence denemeye değer.)))))))
Selam ve sevgilerimle.
Benzer bir durum bizim için halen geçerli:
- Siz Amerika'nın neresindensiniz?
- İçinden.
demek istiyorum ama ayıp olacak.
- Mississippi'den.
- Şehrin adı mı bu?
- Yok devletin.
- Devlet mi? Devletin adı Amerika değil mi?
- Amerika Birleşik Devletleri demiyor musunuz? Mississippi de o birleşmiş devletlerden biri işte.
- Onlar eyalet değil mi?
- Eğer Amerika Birleşik Eyaletleri demiyorsan değil.
Dikkatimi çeken2. Mehmet'in daha önce İstanbul'da yaptığı bir uygulamayı Kastamonu'da tekrarlaması: Ele geçirdiği bir şehre önceki yöneticisini atayıp, aradan fazla zaman geçmeden de onu azletmesi (Azil sebepleri farklı; o ayrı). Sonuçları da farklıdır: Notaras idam edilir ama Kızıl Ahmed'in ilginç bir hayatı olur. Saygılarımla.
sami biberoğulları
Ne derece doğrudur bilemiyorum ama ABD bu eyalet sistemini Osmanlı Devletini örnek alarak kurmuştur iddiaları var.
Osmanlılarda genel olarak yeni feth edilen topraklara ilkin eski yöneticileri tayin ediliyor. Sonra bu yöneticiler yamukluk yapınca da hem koltuklarından hem de kellelerinden oluyorlar.
Selam ve sevgiler benden.
sami biberoğulları
Benim ana branşım mizahtır aslında, sansasyon dolu yazılar ise günün şartlarına göre yazdığım yazılardır.
Bazen işte böyle ben konuyu değil, konu gelip beni buluyor)))
Selam ve sevgilerimle.
Xanthi
saygılar çokça değerli abim
sami biberoğulları
Selam ve sevgilerimle.