- 2945 Okunma
- 6 Yorum
- 1 Beğeni
Baykal Gölü
Ata toprağımızda bulunan, çevresinde binlerce yıl at koşturduğumuz, Orhun ve Selenga Irmaklarının kutsal sularını döktüğü Baykal Gölü.. Sindire sindire dinlendirdiği emanet sularını Angara Nehri ile de Angara Şehrinin içinden Kuzey Buz Denizi’ne doğru uzun bir yolculuğa çıkaran bizim Baykal.
Rusya sınırları içinde olmasına rağmen halen çevresinde Saka ve Yakut Türklerinin yaşadığı, Ötüken yakınlarındaki, adıyla sanıyla bizim olan Baykal.
Sıradan bir göl olmamalıydı elbette. Pek çok özelliğinin yanında ne çok ilginçlikleri var.
Beraber göz atalım..
Baykal Gölü birçok yönden benzersizdir.
Doğu Sibirya’nın incisidir. Bu göl, en derin ve muhtemelen dünyadaki en eski göl olup, yaşı 25 milyon yıl civarındadır.
Gölde, tertemiz ve olağanüstü şeffaflıkta dünya tatlı su rezervlerinin yaklaşık dörtte biri bulunur. Öyle durudur, öyle temizdir ki 50 metre derinliğini cam gibi görebilirsiniz. 30 santim çapındaki beyaz bir halkayı göle attığınız takdirde, bu halka Baykal suyunun 50 metre altında bile görülebilir.
Gölün adı, Türkçe kökenli bay ve köl kelimelerinden türemiştir. Asya kıtasının tam ortasında, doğu Sibirya’nın güneyinde, İrkutsk Bölgesi ile Buryatya Cumhuriyeti arasında yer alır. Kuzey-doğudan güney-batıya doğru 620 km’lik dev bir hilal şeklinde yayılmıştır. Göl, Sibirya’nın mavi gözü diye adlandırılır. Yüzölçümü 10 tane Van Gölü’nü yan yana koyun o büyüklükte yani 31.722 kilometrekare olan gölün dibindeki tortul kayaçlarının yaklaşık 7 km. kalınlığında olduğu tahmin edilmektedir; bu sebeple gölün yeryüzündeki en derin yarıklardan biri olduğu düşünülür.
Yüzölçümü ile Asya’nın en geniş gölü olan Baykal, 1.637 metre derinlikle de, dünyanın açık arayla en fazla su hacmine sahip gölü ünvanını elinde tutmaktadır. Baykal gölünün suları, duruluğu ve hafifliği ile ün salmıştır. Bazıları oldukça büyük toplam 336 akarsu, gölü besler. En büyükleri 1.100 km boyunca Hangay dağlarının sularını toplayıp gelen ve güneydoğudan göle dökülen Orhun-Selenga ırmağıdır. Gölde en büyüğü Olhon adası olmak üzere, irili ufaklı 27 ada vardır.
Baykal gölünün batı kıyıları dik, doğu kıyıları ise kayalık ve sarptır. Göl, çevre iklimini de etkilediğinden, yazın serin, kışın çok soğuk olmasını önleyici bir etkisi vardır. Her yıl Aralık ayı sonuna doğru göl buz tutar. Mayısa kadar buzlarla kaplanmış olarak kalır. Ama bu durum ulaşıma engel olmaz. Yaz aylarında küçük gemilerle yapılan ulaşım, kışın da buz üzerinde kızaklarla yapılır.
Hayvan ve bitki örtüsü bakımından oldukça zengindir. Tespitlere göre; içinde toplam 2630 çeşit bitki ve hayvan türü yaşamaktadır. Bu türlerin üçte ikisi endemiktir, yani dünyanın başka hiç bir yerinde bulunmamaktadır. Gölün içinde kendine özgü bir şekilde oluşan ekosistemin içinde yaşayan hayvan türlerinin birçoğu dünyada başka bir yerde yoktur. Endemik balık türlerinin dışında dünyada yalnızca Ladoga Gölü’nde ve Baykal’da tatlı su fokları yaşar.
Buna ek olarak, gölde mantıksal olarak açıklanamayan inanılmaz özellikler vardır. İnanılmaz olaylar meydana gelmektedir.
İşte 7 en sıradışı Baykal gizemi:
1. Buz Tepeler
Baykal Gölündeki buz örtüsünün sıradışı formları benzersizdir. Yüksekliği 6 metreye kadar ulaşabilen koni şeklindeki buz tepelerinin içi boştur.
2. Baykal Yanılsama
Yerliler onlara “Güvercin Yansıması” diyorlar. Bu olgu ufuk çizgisinde ve 40 km uzaklıkta olduğunu düşündürecek şekilde yer almaktadır. Göldeki yanılsama kış mevsiminde ılık havalarda görülür.
3. Girdap
Birkaç yılda bir gölün derin kesiminde girdaplar oluşur. Hava iyi, göl sakinken aniden büyük bir krater oluşur. Yerliler buna cehennem kapısı derler. Günahkarların ruhları sıkılır ve cehennemin kapılarını belli bir süreliğine açıverirler.
4. Baykal Üçgeni
Bermuda Şeytan Üçgeni ile eşleşen, göl üzerinde bulunan türbülanslı anormal alan. Bu alanda hiçbir cihaz çalışmaz. Buna ek olarak, çoğu zaman parlak toplar ortaya çıkar. Hızlı hava değişimi olur.
5. Buz Üzerinde Büyük Halkalar
Periyodik olarak gölün buzlu yüzeyinde görünen, birkaç kilometre çapındaki bu büyük halkalar, sadece havadan görülebilir. Uzaydan gözlemlenen sonuçlara göre, bu halkalar sadece 2003, 2005, 2008 ve 2009 yıllarında görülmüştür.
6. Adadaki Peri Yüzükleri
Yerel halkın inançlarına göre, Baykal Gölü’nün adalarından birinde görülen mükemmel yuvarlaklar peri yüzükleri olarak adlandırılır. Çim üzerindeki bu halkalarda cadıların dans ettiği de söylenir. Ufolojistlere göre ise onlarca metre çapındaki bu halkalar, yabancı uçan cisimlerin yani UFO’ların inişlerine yardımcı olmaları için vardır.
7. Yanan Su
Araştırmacılar ilk kez 1982 yılında, özel bir ekipman yardımı ile Baykal Gölü’nün yüzeyinde suyun yandığını buldular. Bunun suya ayrıca parlaklık verdiği saptandı. Ne yazık ki, bu olgu çıplak gözle görülememektedir. Bunun emisyon seviyesi 1 metrekare başına saniyede 100 fotondur.
Daha ileri çalışmalar su derinleştikçe emisyon yoğunluğunun kaybolduğunu göstermiştir. Su derinleştikçe düzgün olmayan bir emisyon vardır. Ayrıca, parlaklık Kasım ortası-Ocak döneminde azalır.
Suat Zobu
(Çeşitli kaynaklardan faydalanıldı)
YORUMLAR
Suat Zobu
Sizin şiir ve yazılarınızı okuma imkanım oldu bu sayede teşekkür ederim.
Ama nedense şiir ve yazılarınıza yorum yazılmıyor. Yanlışlıkla yasaklı listenize geçmemişimdir inşallah.
"Seyit" isimli şiirinizi kişisel BLOGuma ç/aldım. :) Karşılığında selam ve saygı bıraktım.
http://turk-alemi.blogspot.com.tr/2016/03/seyit.html