- 1652 Okunma
- 9 Yorum
- 9 Beğeni
Şiir aha böyle yazılır :))
Evela bize düz bir zemin gereklidir. İster asfalt yol, ister komşunun duvarı, isterseniz araba camları, peçeteler, kâğıt, karton hatta aya, yıldıza, gök kuşağına yazanı bile gördüm ben
(Yukarıdaki cümlenin devrilmesi nedeni ile oluşabilecek her hangi bir zarardan mesuliyet kabul etmiyoruz)
Sonracığıma gerekenler listesinde olmazsa olmazlardan birisi olan belirteç, göstergeç niteliğinde bir yazma aracı gereklidir. Öyle sadece kalemle değip geçemiyorum. Çünkü parmağımla kuma yazarım ben diyen çıkabilir. Dahası gözleri ile yazan bile olabilir. Genelde büyük boy çalışmalarda sprey boya veya yağlı boya kullanan olabilir. Ki ah eskiden biz kara tahtalara tebeşirle çalışırdık hep. :)
Yazmak istediğiniz zemine göre bir belirteç belirlemek yazıcının ilk işi olmalıdır. Ki eğer zemin rengi ve belirteç renginin farklı olmaması demek; havaya havayla yazmak demektir ki kimse okuyamaz ha :)
Bu iki bileşecek olan nesne imkanlar ve olasılıklar dahilinde elde edildikten sonra bize minimum bir tek insan gerek. İnsan olduktan sonra gerisi kolay diye bir düşünceye hemen girmeyelim efendim. Ki zaman eski zaman değil ve günümüzde sesi yazıya çeviren sistemler de mevcut. Geçmişten günümüze en etkili çevirmen olarak da yine insan kullanılmakta ya hadi neyse. Olsaydı bir özel sekreterim elimi bile kıpırdatmadan, sadece dilimi ve dudaklarımı kıpırdatarak, ses tellerimin de az yardımı ile yazardım da yok işte.
Neyse sonuç itibari ile zemin, belirteç ve bir insan bulduktan sonra gerisi çoook kolay efendim. Yaz değince anında yazıyor insan. Demiyoruz ki ilham perilerine az da olsa ihtiyaç vardır. Peri yerine başka yazdırgaçlar da kullanabiliriz. Mesela anne mükemmel bir ilham perisidir. Yaz yaz bitmez bir nimet. Hele birde özledim di, ah nerdeydin di, ettim buldum, yokluğuna göz göz olalı görmemiştir bunca yaşı… gibi etkileyiciler kattık mı alın size mükemmel bir şiir. La dan girip; rahat bırakın artık ölüm üzerinden nemalanmayı diye bir sitem.
Sonra aşk mükemmel bir ilham perisidir. Yenisi eskisi hiç mühim değil. Yeter ki siz perinin kıymetini bilin. Sonrasında gelsin acılar, mutluluklar, tebrikler, beğeniler… aşk iyidir, tavsiye edilir şiir yazmak isteyen herkese ;)
Başka ilham perileri de vardır isim ve nam olarak. En bilinenleri; ihanet, ihtiras, ihmal, ihbar… ihh yani :)
Bütün bu gereksinimler karşılandıktan sonra şimcik başlayabiliriz eylemsel olduya.
Önünüzde fazla bir ihtimal yok zati bu evden sonrasında. Ya hece yazacaksınız ya da serbest serbest karalayacaksız üç kelime.
Teknik? Yok ula teknik meknik. İçinden gelmeyenin şiirselliği ne denli şiirseldir bilemiyorum artık. Yoksa, al alma yeşil dalda mı deseydik :)
Bir de imge! Ha bakın bu konu çok önemlidir. İmgesiz şiir yazılmaz kardeş diyenlerde çıkabilir. Biz de çıkamıyorlar imge çukurlarından o da başka bir konu.
Art mantoda asılı asma danesi gözlerin
Ardımda gölgemden ibarettim de görmedin.
Şiiri yazdık, iş bitti mi peki? Yok, arkadaş biter mi hiç. Daha yeni başladık. Şimcik ben okuyacağım ve hangi makamdan okursam öyle bir havaya gireceğim ki senin girdiğin havayı yakalayamazsam vay haline. Türüplü blanslı bir yerlere bir girersem!
İşte şairin görevi burada başlıyor. Sokmayacaksın kimseyi, kaptırmayacaksın kimseyi hava akımlarına. Yoksam seninle birlikte uçamayan başka uçar sürülere kanat çırpar.
İşte bu yukarıdaki de ima sanatıdır. Öyle kalabalık, öyle ince bir perdedir ki hangi arayı aralasan başka bir resim çıkar karşına.
Eh bunca nasihatten sonra dönelim biz yaşasın yirmi üç nisan diye başlayan şiire. Bu şiir de çocuk şiiri falan değildir, la ne anlasın çocuk altından, zenginden kafiyeden ki bir de teknikten?
Öyle herkes şiir okuyamaz ama herkes şiir yazabilir. Siz gönlünüzden nasıl yazmayı geçiriyorsanız öyle yazın. Zati makamı sizden hariç fazlaca kişi tutturup sizin gibi yazamaz ;)
Şiir tanrıları da yoktur ve haliyle kurban falan da kesmeyiniz. Hele ki tekniksel konulara girip canım doğal şiirinizi hormonlayıp, gdolayıp kalıplara sokmayınız. Dil kalıba girerse, düşünce kalıba girerse; modern köleler olur şiirlerde.
Bunca laftan sonra bir şiir yazmazsak ayıp olur demi :)
Çıktım aya, etmem himmet semaya
İndim yer gök bir olsa, etmem himmet aya
İlham gel ilham
Gel bak sana şeker verecem :)
Gelmeyince de gelmiyor işte, fazla zorlamamak gerek :)))
YORUMLAR
Şiir yazmak adına öyle çok hikayeler var ki okumuştum sonra demiştim vay be ne delilikmiş bizim deliliğimiz bunların yanında solda sıfır kalır diye. Bende telefonun not kısmına yazanlar-danın. Duygularını dökmek diyorum ha bazen şiir mi değil mi diye o tür tartışmalara girmem amatör ruh beni daha çok etkiler ha bir de okuduğum zaman karalar geçerim sitemizde okudukça yazdıranlar var kendi adıma yazıyorum.
Telefonumun not sayfasından yazdıklarımı paylaşacağım.
..........................................
siz hiç bir kuş gördünüz mü
iki yüz altıyı bekleyen
bir durakta
otobüse binen
otobüsten inen
............................... ........
Ya bir kadını ağlatan kuş
İncil-ten acıtan bir çiçek gördünüz mü?
....................................................
Düşlerimi yıkar asarım tellere
Savurma beni çaylara sellere
kafamın tasını attırma
Giderim ellere...
...........................................
Bile bile
Ayağı yaralı şiirler yazarım
Yaralarımı iki de bir sararsın diye
.......................................................
Bir dalsan gözlerime
Kalbinin içinde dahi
Top bile oynarım
Ekran kararsın
Ben güzelim
...................................................
Dilimde tuzdan harfler var
sarılıp sana gönderdiğim
....................................................
Daha sık görmeliyim
Daha çok hatırlamalıyım
Haha yakın yanık durmalıyım
Hasretin çiçek açarsa adını bahar koymalıyım
.......................................................................
Çiçek teyzem gülünce
Bahar gelirdi yüzüme
Kıştan ısınırdım
Ne zaman söylese bir cümle
.......................................................
Aşk bir bütün ayrı ayrı
Hasretle sar makarayı
Ben zamandan dolarm
Aymazın nehir bozar ayarı...
..............................................
Bu günlük bu kadar okuduğum içten bir yazıydı saygı ve selam ile.
önce acılar gelir akla
sonra iz bırakan anılar
hatıralardan bir demet
evet o şiir böyle yazılır
kelimeler dizilir yan yana
anlamlaşır önce satırlar
acı dolu olsa da hatıralar
evet o şiir böyle yazılır
varsa aşkın aklına gelir
sonra buluşma nöbetleri
üstüne yağar kar taneleri
evet o şiir böyle yazılır
dalarız acı tatlı anılara
dua ederiz bizi yaradana
şükür ederiz biz ALLAH a
evet o şiir böyle yazılır
güzel manzaralar akseder
corafyayı vatanı yad eder
şiir kelimelerle dans eder
evet şiir böyle yazılır
yıldızı tutar şair hecede
bin umut saklıdır gecede
kendi sever insan genede
evet o şiir böyle yazılır
yazan .Cemal TURAN
katkım olsun istedim nacizhane saygılarla
O zaman
de ki
ölüm
hazin bir diz çöküştür tanrının önünde
bir kelebeğin ilk ve son gözyaşıdır
de ki
ayrılık
hüznün çarpım cetvelidir kahır meclisinde
kendini sonsuz kanatan irinli bir yaradır
de ki
aşk
siktir et
o başka bir bedende başak verirken
ne ölüsün ne ayrısın kendinden
de ki
şükrediyorum tanrım
benimki sek olsun
İlhamı bekle , mutlaka gelir ... :)