- 762 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
Tatil,zamanı kazanmaktır.
Yarıyıl tatili,yaz tatili,ara tatil,kar tatili,soğuk tatili,bayram tatili,hafta tatili,yılbaşı tatili...
"Tatil" kavramının bolca kullanıldığı hatta "tüketildiği" bir ülkede yaşıyoruz.
13 Haziran Cuma günü okullar kapanıyor. (Kapandı.)
16.871.491 öğrenci,650 bin kadar da öğretmen "yaz tatiline" çıkıyor.(Çıktı.)
Peki,tatil nedir?
Kimimize göre,"yan gelip,yatmak","kitapları kapatıp,denize koşmaktır";kimilerimize göre de "hiçbir şeyle uğraşmamak","bir yılın yorgunluğunu atmak için dinlenmektir."
Yani hepimizin tatile yüklediği "rol" ya da "anlam" farklı farklıdır.
Ancak tatil bunların hiçbiri değildir ve olmamalıdır da.Tatil,öncelikle henüz kullanmadığımız zamanı "kazanmaya" karar vermektir.
Tıpkı 19.yüzyıl Alman düşünürü Schopenhaure’un dediği gibi:"Basit insan zamanı nasıl öldüreceğini,değerli insan ise nasıl kazanacağını düşünür."
Göremediğimiz arkadaşları görmek;ziyarete gidemediğimiz büyüklere ulaşmak;göremediğimiz filmlere,yerlere,bölgelere;sokağa,denize;okuyamadığımız kitaplara;gidemediğimiz tiyatrolara vakit ayırmak;kısaca sevdiğimiz işleri yapmaktır.
Bakın,vakit yaratınız değil,ayırınız!
Unutmayalım:Vakit yaratılmaz,ayrılır.Çünkü gün herkes için yirmi dört saattir ama "mesele"bunun nasıl geçirildiğindedir.Bu da "yaratılarak" değil,"vakit ayrılarak" sağlanır.
Bir de "teknik" bir ayrıntı:İnsan zamanının ne kadarını "programlaması" araştırma konusu olmuş,sonucunda da % 100’ünü programlamak monoton,tek boyutlu ve mekanik bir hayat doğuracağı için kabul görmemiştir.
Bunun yerine % 60’ının planlı,% 40’ının da "tesadüflere" bırakılması daha doğru bulunmuştur.
Sevdiğimiz işle ilgili en güzel değerlendirmeyi de Fethiye yakındaki eski bir uygarlık olan Likya’nın Xsentos(Ksanthos) adlı şehrinde bulunan "Eski Bir Tapınak Yazıtı" adlı belgede görmekteyiz:
"Seveceğin bir iş seçersen,yaşamında bir an bile çalışmış olmazsın.İşini öyle sev ki,başarıların bedenini ve yüreğini güçlendirirken,verdiklerinle de yepyeni hayatlar başlatmış olacaksın."
İşte sevdiğimiz işleri yapmak,zamanı kazanmaktır.
Tatil de budur galiba.
---------
("Tatil,zamanı kazanmaktır" adlı yazım 24 Ocak 2005’te biraz farklı biçimde basında da çıkmıştı.Zamanla detaylandırdım ama başlık bana aittir.)
YORUMLAR
Olgun Ekinci'ye...
Yazımı "beğenmeme" hakkınız tabi ki var ama imla hatası deyip geçemezsiniz.
Nerede,neler varsa yazınız...
Kaldı ki Türkçe benim ilgi alanımdadır ve bilgim de iyidir.
Özen gösteririm yapabildiğim kadarıyla.
Ama somut öneri ve eleştiri isterim.
Karar sizin...
"İşini öyle sev ki,başarıların bedenini ve yüreğini güçlendirirken,verdiklerinle de yepyeni hayatlar başlatmış olacaksın."
Çok ama çok anlamlı bir söz... Ve yazının tamamında çok doğru nasihatler yatıyor.Başlık ise yazının bütününü anlatan bir cümle olmuş. Ellerinize , düşüncelerinize sağlık diyorum...Sevgi ve Saygıyla.