- 461 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Milli Mücadele ya da İstiklal Savaşı mı?
30 Ekim 1918’de imzalanan Mondros Antlaşmasını müteakip,1919’da başlayan ve 9 Eylül 1922’de İzmir’de sona eren "dönemi" adlandırmakta zaman zaman farklı nitelemeler yapıldığı çoğumuzun bilgisi dahilindedir.
Genellikle de karşımıza üç kavram çıkmaktadır:
Milli Mücadele,İstiklal Savaşı ya da Kurtuluş Savaşı.
Bu konuda iki tarihçinin yaklaşım ve açıklamalarının çok akla uygun/aklıma uygun olduğunu paylaşmak isterim.
Tarihçi Mustafa Armağan,Kazım Karabekir’in Gözüyle Yakın Tarihimiz adlı kitabının 38.sayfasını bu konuya ayırmış olup,şöyle demektedir(kısaltarak tabi ki):
Neden ’İstiklal Savaşı" diyorum?
Kitap boyunca "Kurtuluş Savaşı" demekten özellikle kaçınarak,"İstiklal Savaşı" demeyi tercih edeceğiz.Çünkü "Kurtuluş Savaşı" deyimi,1960’lardan sonra aşırı " Öztürkçecilik" akımının kalesi olan Türk Dil Kurumunun marifetiyle yaygınlaştırılmış olup,"bağımsızlık" anlamına gelen "istiklal" kavramını karşılaşmaktan uzaktır....
Diğer tarihçi Prof.Dr.Halil Berktay da,"serbestiyet.com" adlı sitede 10 Kasım 2015 günü yazdığı "Gene bir 10 Kasımda tarihe dair düşünceler "başlıklı makalesinde,
"Mevcut ama yitip gitmek üzere olan bir bağımsızlığı kurtardı ve yeniden tanımlayarak konsolide etti (dolayısıyla Millî Mücadele deyimi doğru, İstiklâl Harbi deyimi bu şekilde anlaşılırsa gene görece doğru, ama 1960’ların Vietnam özentilerinden kaynaklanan nev-zuhur Ulusal Kurtuluş Savaşı deyimi kesinlikle yanlıştır)." demektedir.
İki farklı anlayıştaki tarihçinin neredeyse aynı şeylerle kavramsallaştırma yapmış olması beni etkiledi.
Belki sizlere de bir katkı sunarlar.
Kim bilir ? Hem de neden olmasın ki diyerek!
YORUMLAR
Yakın tarihimizde bolca soru işaretleri mevcut.
Söz konusu savaşta da...
Umarım ve dilerim,
gün gelir,
tarih yeniden yazılır ve biz gerçekleri öğreniriz.