MODERN TÜRK MİMARIMIZ EMİN ONAT /Ölüm ( 17/07/1961 ) /
Emin Onat’ın en ünlü eserlerinden biri de Çanakkale Anıtı
Akın akın ziyaret yağmuruna uğrayan, tarihimizi bize geri kazandıran Çanakkale şehitleri anısına yapılan Çanakkale Şehitlik Abidesinin mimarı Emin ONAT’I ölümünün 47.yılında yâd ediyoruz.
Çağdaş Mimarlığın mimarı da kabul ettiğimiz ONAT henüz üniversite üçüncü sınıf iken, Fakültenin öğretim üyeliğine getirilmiş, daha sonra da eğitimini tamamlamak üzere İsviçre Zürich Teknik üniversitesine gönderilmiştir. 1934 te eğitimini tamamlayıp Türkiye’ye döndükten dört yıl sonra da profesör olan ONAT, zaman içerisinde rektörlük ve milletvekilliği de yapmıştır. Özgün, çağdaş ve Türk Kültürünün özünü de taşıyan Anıtkabiri Orhan ARDA ile birlikte tasarlamış olup ulusal bir mimar olarak tanınmıştır.
Çanakkale Anıtı, İstanbul Radyo Evi, İstanbul Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, Ankara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, İstanbul Adalet Sarayı ve Orhan Arda ile birlikte tasarladığı Anıtkabir’i görmek; ONAT’IN Modern Türk Mimarlığın en büyük ustalarından biri olduğunu anlamak için yeterlidir.
Uluslar arası arenada da ismini onursal doktor, onursal yazışman olarak yazdıran usta mimar, Uluslararası Mimarlar Birliği (UIA) nin Türkiye çekirdeğini kurdu ve Lozan’daki (1948) ilk genel toplantıya katıldı.
Çağdaş Türk Mimarisi olarak tarihte yerini alan Emin ONAT 17 Temmuz 1961 yılında vefat etti.
Mimarımızı hüzünle yâd ederken, günümüz mimarlarını da böyle Uluslararası platformda ülkemizi temsil edecek eserleri ile tanımak isteriz. Zira tarihimize dönüp baktığımızda, Türk kültürünün şaheserleri diye adlandırdığımız nice yapıtları hala hayranlıkla izlemekteyiz. Bizden sonraki nesiller de bizim hayran olduğumuz yapıtların yanında yenilerini de tanımalı, Türk Mimarisinin ne denli sağlam, özgün, istikrarlı ve ölmez eserler sunduğunu görmelidir. Zira geçmişimizden günümüze kadar taşıdığımız Türk Mimarisinin, gelecekte de onurla, hayranlıkla izlenip daha modern eserler ile sonsuza kadar yaşamasını temenni ederiz.
Türk Mimarisi ilelebet yaşamalı ve yaşatılmaya devam etmelidir.
Temmuz 2008
Elvan USUL
Son Nokta Gazetesi ([email protected])
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.