RAMAZAN DA GELDİ GEÇTİ.
Ne kaldı ki bayrama.Ne taşranın kent soylusu,ne metropolün kent soylusu fark etmiyor.Köyler büyüyor,kasabalar büyüyor,şehirler büyüyor ve sıkışıp kalanlar bunalanlar başka bir yerlere göç ediyor.Yerine yeni kent soylular türüyor.Böyle olunca da ramazan,layıkıyla yaşanamıyor.Çünkü kimse,üç nesil durduğu yerde kalmış değildir.Ne bahçeli bir evleri var-ki,orada kutlasınlar çoluk çocuk,dede nine-ne de gecekondudan,sözde apartmana,oradan rezidansa geçecek kadar zaman geçmiştir.Temelsiz yapılarda, olmak istediği yerde durmak gibi hayalleri olan insanlar.Bunlar ramazandan ne anlar?Ne anlatabilir bir dede torununa.En tepeye varsa-olsa olsa- ramazan bir disiplindir der ,yardımlaşmadan önce.Orucu bir kişisel gelişim olarak algılamak daha bir modadır ya.Salla kafanı da kıro demesinler…Tıpkı namaz da bir ritüeldir veya bir perhiz yöntemidir der gibi..Asil azmaz bal kokmaz zamanlarda yaşanmıyor artık ramazanlar.Arkadaşına iftar yemeği verenler,fanlarına iftar yemeği verenler.Şanım yürüsün diye iftar yemeği verenler.Az veren candan deyip de veremeyenler..Çay kaşığıyla verip,sapıyla birilerinin gözüne gözüne soka soka verenler…Bodrum’da eş zamanlı hem gezip,hem de Cuma namazını ihmal etmeyenler..Magazin bunları yazıyor,ramazan diye bunları gösteriyor.Bunlara öykünmek iyidir gibi oluyor..Tıpkı benim evdeki kedi Fikriye gibi.O da, çok küçük geldiydi ya elime –parkta bulduydum-yavruladı geçenlerde.Az büyüdü yavruları.Götürdü ,mutfaktaki kuru mamayı gösterdi,sütü vs.yi gösterdi..Oysa savmadan önce yavrularını,bir kertenkele,bir kuş getirmesi gerekirdi.Onları yapamadığından yavrular-çiğ et de veriyorum ya,-onlarla oynuyorlar..Fıtratınlarında var..Ama olanak da o kadar olunca işte….Olur mu bundan dağ aslanı ?Valla bayram şekeri alasım bile yok hani.Kime vereceğim ki?Pavlov’un çocukları mı, bayramlaşmaya gelecek?Şeker ,mendil toplayıp da mı sevinecek?.Sonra doğru bayram yerine…Affan dedeye para sayıp da,çocukluğunu satın almak isteyecek kadar-içindeki çocuğu öldürmemiş-kaç insan var çevrenizde.Sırası geliyor-hatta da tam sırası diyeyim-artık yumurta çıktığı kabuğu beğenmiyor ki,bayramlarda tatile gitmek derdinde.Oysa holiday nedir?Bizdeki gibi sadece tatil yapmak anlamına mı gelir?Özene bezene geldik bu güne..
YORUMLAR
Gerçekten de şehirlere göç hala bitmedi ülkemizde. Nüfus hala oturmuş değil. Bu devinim sosyal alışkanlıkları, örf ve adetleri hayli değişime uğratıyor. Kısa zaman aralıklarında, birbirini izleyen nesiller arasında da yaşamı algılama biçimlerini değiştirip, çatışmaları daha şiddetli hale getiriyor. Dolayısıyla dini virtüellerin yaşanması da değişiyor.
Siz de bunu, ramazanın son yıllardaki değişimini, hayli değişik bir anlatımla bizlerle paylaşmışsınız. İyi de yapmışsınız.
Bazı bölümleri anlamakta zorlandım. Mesela, kedi Fikriye'yle konu arasında yaptığınız kolerasyonu pek anlamadığımı itiraf etmeliyim.
Saygılarımla