- 383 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Sandıktaki Ayıp İnsan Hakları Ayıbıdır
7 Haziran 2015 tarihinde yapılan Milletvekili Genel Seçimlerinde Türkiye’nin dört bir köşesinde demokratik hakkını kullanmak amacıyla oy vereceği sandık başına giden engellilere yaşatılan demokrasi ayıplarını 11 Haziran 2015 tarihli köşe yazımda Yeter Artık Demokrasiyi “Engellemeyin” başlığı ile paylaşmıştım.
Aynı yazımda Malatya’da Fatih İlköğretim Okulu’nda oyunu kullanmaya giden akülü tekerlekli sandalyeli bedensel engelli Yücel Doğanşahin ile Kanuni İlköğretim Okulu’nda oyunu kullanmaya giden akülü tekerlekli sandalyeli bedensel engelli Murat Yüksel başta olmak üzere yüzlerce bedensel engellinin sorun yaşadığını ve Malatya’da yaşanan soruna ayrıca değineceğimi belirtmiştim.
Sorun yaşayan bu iki arkadaşımızın bir ortak yönleri de aynı gün oy kullanmaya gittikleri farklı okullarda AK Parti Malatya Milletvekili olan Öznur Çalık ile karşılaşmış olmalarıdır.
AK Parti Malatya Milletvekili Öznur Çalık gerek Fatih İlköğretim Okulu’nda oyunu kullanan Yücel Doğanşahin ile gerekse de Kanuni İlköğretim Okulu’nda oyunu kullanan Murat Yüksel ile sandık ziyaretleri esnasında karşılaştığı sırada kendisine sorun iletilince her iki arkadaşımıza da, “Siz Yüksek Seçim Kurulu’na (YSK) başvurup engelli olduğunuzu belirtseydiniz bu sorunu yaşamazdınız. YSK’ya engelli olarak kaydınızı yaptırmadığınız için sorunu yaşıyorsunuz” demiş.
AK Parti Malatya Milletvekili olan Öznur Çalık’ın bu sözleri üzerine Yücel Doğanşahin ile Murat Yüksel’de, “Yüksek Seçim Kurulu’nda kaydımız var. Orada engelli olarak kaydımız görünüyor. Ancak gördüğünüz gibi ortada değişen bir şey yok.” diye yanıt veriyorlar.
Milletvekili Öznur Çalık, engelli arkadaşların bu sözlerinden engellilerin her haklarını bildiğini, bilinçli olduklarını ancak seçilmiş ve atanmış yetkililerin ise engellilerin yasal haklarını görmezden gelerek uygulamadıklarını anlamıştır umarım.
Türkiye Sakatlar Derneği Malatya Şubesi olarak faaliyette bulunduğumuz vakitlerde kaç seçim yaşadıysak her defasında da derneğimizi ziyaret eden AK Parti Malatya Milletvekili Öznur Çalık’a ve diğer milletvekillerine bu sorunu anlatarak YSK kanununda değişiklik yapılarak çözüm getirilmesi gerektiğini anlatmıştık.
2010 yılı 3 Aralık Dünya Engelliler Günü nedeniyle derneğimizi (TSD Malatya Şubesi) ziyaret eden AK Parti Malatya Milletvekilleri Öznur Çalık, İhsan Koca ve Mehmet Şahin ile AK Parti İl Başkanı Mustafa Şahin’e o dönemde de bu sorun iletilmişti.
Sorunu ilettiğimiz de Milletvekili Öznur Çalık ise, konunun Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a iletildiğini ve bu konuda başbakanın gerekli talimatları verdiğini söyleyerek, "Bu konuda bir düzenleme yapılması için çalışmalar başlatıldı" demişti.
Milletvekili Öznur Çalık’ın çalışmaların başlatıldığı demesinin üzerinden kaç yıl ve kaç seçim geçmiş. Tastamam 5,5 yıl kadar zaman geçmiş.
Bu süre zarfında 12 Haziran 2011 tarihinde yapılan 24.Dönem Milletvekili Genel Seçimi, 30 Mart 2014 tarihinde yapılan Mahalli İdareler Genel Seçimleri, 10 Ağustos 2014 tarihinde yapılan Cumhurbaşkanı Seçimi ve en son olarak da 7 Haziran 2015 tarihinde yapılan 25.Dönem Milletvekili Genel Seçimi yapıldı.
Ancak nedense 5,5 yıl kadar önce başlatıldı denilen çalışmaları bu güne kadar ne hikmetse hiç birini görmedik.
Engellilere zulüm gibi işkence gibi yaşatılan bu sorunun çözümü için aradan daha kaç seçim geçer bilemiyoruz.
Tek bildiğimiz gerek siyasetteki gerekse de bürokraside ki en üstten en alttaki yetkililere kadar bizleri yönetenlerin engellilere karşı bakış açılarının değişmediği sürece bu sorunun devam edeceğidir.
Bu sorunu sadece bedensel engelliler yaşamamıştır. Görme engelliler, yaşlılar, ağır hasta olanlar ve daha niceleri yaşamıştır.
Bu soruna artık kesin bir çözüm getirilmesi gerekiyor. Bunun içinde 298 Sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunun 74.Maddesinde aşağıda ki gibi değişiklik yapılması gerekmektedir.
74. maddesi, “Sandıkların konulacağı yerleri ve oy verme işinin vaktinde sona ermesi için gerekli tedbirleri ilçe seçim kurullarının denetiminde sandık kurulu tespit eder. Sandıkların konulacağı yerlerin belirlenmesinde seçmenin oyunu kolaylıkla, serbestçe ve gizli şekilde verebilmesi gözetilir. Engelli seçmenlerin oylarını mimari ve fiziki engelle karşılaşmadan rahatlıkla kullanabilmeleri için oy kullanacağı sandıklar TS 9111 Standartlarına uygun erişilebilir yerlere konulur ve bunun için gerekli tedbirler alınır.”
Yapılacak kanun değişikliğinin yanı sıra engelli seçmenlerin tespiti ise Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğünden elektronik ortamda alınacak olan görme ve ortopedik engellilerin listesi ile belirleme yapılacaktır. Hem bu sayede yıllardır Engelli Kimlik Kartı almayan engellilerde en kısa sürede başvuru yaparak kartını alacak ve bunun sonucunda ise gerçek engelli seçmen sayısı ortaya çıkacaktır.
Sözün özü, bu veya buna benzer bir yasa değişikliği ile sorun giderilmedikçe yaşadığımız demokrasi ayıbı, insan hakları ayıbı daha birçok seçimde görülmeye devam edilecektir.
Ali Haydar KOYUN
Engelli Aktivist/Disabled Activists
Kaynak:
Malatya Söz Gazetesi
solbakis.com/yazar-207-sandiktaki_ayip_insan_haklari_ayibidir.html
www.gunestv.com/?islem=yzr&ID=25058&isim=-sandiktaki-ayip-insan-haklari-ayibidir.html
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.