- 626 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
TELİF HAKLARI
Yeni öğrendiğim bir şey var. Telif hakları konusu ile ilgili. Şairin ölümünden yetmiş yıl geçtikten sonra ürettiği eserleri başkaları izinsiz kullanabiliyormuş. Bu öğrendiğim bilgiler tabi doğruysa.
İyi o zaman bende gidip ölmüş insanları bulayım. Üzerinden yetmiş yıl geçmiş mi geçmemiş mi öğreneyim. Yetmiş yıl geçmişse hemen kimseden izin almadan onun evine yerleşeyim. Sonuçta o da mal bu da mal. İkisininde hakları var. Madem yetmiş yıl sonra haklar bitiyor ben niye ev kirası ödeyeyim ki. Öyle değil mi.
Böyle bir hak hukuk olmaz arkadaş. Böyle bir saçmalık mı olur. Herkesin bir yasal temsilcileri vardır. Yasal temsilcileri olduğu sürece herhangi bir malı, eşyayı, şiiri, eseri kimse izinsiz kullanamaz.
Yakuphan Kılınç
YORUMLAR
=> Üzerinden yetmiş yıl geçmiş mi geçmemiş mi öğreneyim. Yetmiş yıl geçmişse hemen kimseden izin almadan onun evine yerleşeyim. Sonuçta o da mal bu da mal.
Ne yazık ki ikisi de aynı türde mal değil. Ev söz konusu olduğunda evin izinsiz kullanımı hak sahiplerini doğrudan mağdur durumda bırakır (Yani onlar evi kullanamazlar).
Halbuki telifte izinsiz kullanım olursa hak sahiplerini elde edebilecekleri potansiyel gelirden mahrum kılar ama söz konusu eseri kendileri kullanabilirler (Örneğin ben sizin türkülerinizden izinsiz kaset yapsam sizi belirli bir gelirden mahrum ederim ama bu kendi türkülerinizi söylemenizi engellemez. Halbuki evinize yerleşecek olsam siz ya da mirasçınız sokakta kalırdınız)
Bir de eğer bir kurum bu telif haklarına sahipse süre yetmiş değil yüz yirmi yıldır (Bu konuda bastırıp süreyi uzatan Disney'i tebrik ediyorum. Miki Fare üzerindeki haklarını 2086 yılına kadar uzattılar).
Saygılarımla.
yakuphan kılınç
Hakların çiğnenmediği bir dünya da yaşamak umuduyla.
Ziyaretiniz için teşekkür ederim İlhan bey. Saygılar