- 1148 Okunma
- 1 Yorum
- 2 Beğeni
BEN DE YAZDIM SEKSENLERİ-1
BEN DE YAZDIM SEKSENLERİ 1
Aslında zor olmadı yazmak.O yılları çok iyi anımsıyorum çünkü.Daha büluğ çağıma girmediğim yıllardı. Ben o günlerin bazen bunalımlı, bazen iç açıcı, bazen de kargaşa dolu anılarının içine yemeğe atılan baharat misali birkaç tatlandırıcı niteliğinde kültürel sahneler kattım. Anılarımı derledim, harmanladım yaşamımdan.Tam benim yaşamımın eksenindeki yaşamlardan gözlemlediğim hikayelerden. Elazığ yöresinin Harput ağzını kullanmadan bu öykülemeyi kurgulamam ve sergilemem imkansız olacaktı. Bu yüzden yörenin ağzıyla konuşacak kahramanlarımız. İyi okumalar…
“Ana sütü ocağa indirdin mi? Kazanın altı tütidi çok is etti esbaplar kokacak gel hele…” Geldim gızım geldim. Yendirdim he sütü koydum üstüne. Patile hamurunu da yoğurdum. Eşgili ekmek yapağ evvele. Teze yağı getür hemi baban yağlanmış ekmek istedi ağşamdan Sayme gızım.
Saime:” He anam çökeligi maydınostan karıştırdım hazır al. Hamurda eşgimiş. Uy gız ana ellerim keçe gibi biraz arko krem oladı keşke süredim tiken tiken valla.”
“E çağam ben sahan deyim yaz ha yaz bir kağıda ne ilazımsa ver baban gidi sabah şeherden geitre. “
“Ana çitte lazım.Hayriye abla suhra getirmişti ya. O çitin bi tenesini de ben gendime yapam deyim modeli çoh güzel”
“Allah canın almıya, gız nedesin çiti. Sen et ki masa öresin masa. Senin masan yoğ!”
“Ana masa neden örem? Ona nanca ip gidi bili misin? Necla Abla yemin edi deyi valla billa bi çuval kuka getti sankimde.”
“Uy ana uy ana! Gız bu garılar niye bele garati Allahın sevisen? Gız onca ipden bi tarla hasavan örülür gadan alam. Sen bağma elin sözüne. Gurtlu bocik onlar töremiyesiler ele ediler ki sen örmiyesin bi tek gendişer de ola. Dünürler onlara gide. Gazata gibi haber veriler gördüklerine söliler görmediklerine ismarliler.”
Saime:”Hanım zor ha! Herkes yapabili mi? Geçen sene Nihan Ablanın gızı başladı masayı noldu bilisin?”
“Neblem noldu essahtan?”
“Gız Anne millet vay babam nası örisin bunca zor modeli dedi dillendirdiler gıxa nazar degdi ellerinde çiban çığtı az galdı öle.”
“Çağam boşver sen ele şeleri unut aklan getirme.Ye iç kefen bağ. E boş durmağ olmaz ha.Boş duranı ne Allah sever ne de gul.”
“Anam eyi deyisinde para nerde para var mı da alam örem ha?”
“E çağam ne var aluruğ canımız sağ olsun. Sarıgız dan Mercan’ı sağim ya sütü sattıkdan sonra parayı
Elece çığınıma goyim.Ben deyim epeyi olmuştur. İstersen patileyi yaptuğdan sonra bağağ. Babandan get sende bugün çarşıya hele bağ Hediye’nin elindeki modelden yaparsan gaç yumağ gidecek? Ona göre hesapla al ne dek ?”
“Ana masa şart mı? Masa olmadan gelin olsam nolur?”
2
“Ana torpağ başan! Gız sen deli misin? El alemi bahan güldüresin ele mi? Anam Şaziye’nini gızlarını gördün işte cırcıbıldağ gelmiş masa yoğ sehba yoğ, garyola tağımı yoğ ele gelin mi olunur? Gız mı gidermiş?”
“Anam sehba örtügünden garyola takımı yerine bahan bi çamaşır makinesi alsaz daha eyi del mi? Ellerim ilaclara heç dayan mi bilisin yara hepbi.”
“Uy kagız sen şaşurdun mu? Gız makineyi nedesin? Legene bas yımışana çarğala yığa getsin çamaşurun. Ne geregi var makine almağın. Sonra masa sehba takımı, garyola tağımı nerde, o nerde? Neyen ğarç çağam? Nedesin? Sen gel kukaları al…Ganefçe iplerin hazır et. Yarın sabah erkenden namazdan sonra işin işle Bismillahdan. Anam ancağ bi senede bitirdi Halan gızı Birgül ha! Nası gögeridi görmedin mi nişanında. Masamı bitirdim diye.”
“Onlar ancak forta ata gezeler. Ben onlara gısganmim valla heç gısganmim. Benim gözümde yoğ ele şeler. Ben asıl başga şelere imrenim.”
“Neye imrenisin gıız? Uy başımıza daş yağacağ…Hele söle ha neye imrenisin?”
“Oğumaya.”
“Ne ne oğuması?”
“Okula, kitaba, galeme, deftere, her bi şeye.Ah noladı bende Amcamın gızı Filiz kimin oğuyadm doğtor oladım. Ne güzel bi meslek. Hayat gurtarisin. Ya da Sabahattin Dayımın İstanbul’dan gelen torunu gibi Öğretmen çığadım oğuyupda. Öğrencilerime oğumayı yazmayı öğretedim. Ne gadar hoş olurdu del mi Ana?”
“Uy an uşğ bu gız gafayı mı üşüttü nedir? Gızım gızlar heç oğur mu? Niye oğlanların kökü mü gurudu sen oğuyasın? Gız gısmı oğumaz evi bekler. Gısmet neyin gelir evinde otur gısmetin bekle. Dügürlerin geldi mi get yuvan gur otur işin de mi yoğ oğuyasın. Oğu oğu biti mi? Dünyanın parası gidi valla.”
“Ana ne para gidecek ki? Öğretmen Aysel Abla bana yardım edecek. Kitap neyin çoğmuş onda.”
“Köçeklik etme gız.Rezil etme bizi. Bi de diyeler Muhtar Süleymanın torunu ortaya mı düşmüş. Aklın başan topla! Gır gıçın otur. Baban duymuya gırtlağın keser. Valla gıyamet goparır duyarsa.”
“Hı anladım he he siz ayırım yapisiz.Abemi oğuttuz oğumadı gahvelerde parazı yedi gezdi.Gardaşımı yolladız sizi gandırdı İstanbullarda gezdi tozdu okuladan atıldı geldi.Sesiz çığmadı canı saağ olsun dediz dükkan istedi dükkan açdız. E bende sıra şimdi ben de bu evin çocuğu del miyim? “
“Gızlara ceyiz yapılır gızım yüzümüz ğaracağ yarın elin içinde ha!”
“Ana valla desinler için yapisiz. Nedem ha ben ceyizi ceyiz sizin olsun. Çuldan çaputtan bişe çığmaz ki! O da para ona vereceğize verin ben gidem Kız Enistütüsüne nolur Ana “Tikiş Nakış Öretmeni olam ha lüzumu yoğ!”
“Gız baban ne deyi gız oğlan garuşuğ okula yollamam deyi ha!”
“Gız gız okulu orada erkek yoğ valla yoğ”
3
“E gızım Öretmenler erkek del mi?”
“Ana ben erkek öğretmenin dersine getmem valla getmem. Ğasteyim derim valla getmem.”
“E uşağ yolda da herüfler var onları nedeceyük.”
“ana kuka lamaya giderken de erkekler var. Gözlerini mi kapatacağsın? Oldu olacağ beni ahura bağlada gurtul!”
“Uy gız süt daşacağ önen bağ…Helle Halan seslen gele. Bağağ Nülgün’ün oyasını bitürmüş mü?”
“Uy al birini vur birine. Onu niye çağirisin bilim da.Gele ki sahan dayağ ola. Sizi var ya siz!”
“Uy ana nahak atma ele belekim sen nolasın…Segirt hele tez bi yere getmiye…”
“Babaçığa hepbize babçığa…Gomisiz ki bi gendi gendimizi dinliyek. Sabbahtan ağşama gadar onu bunu toplisiz eve. Çay yap yemek hazırla…Ben de Öretmen ğanıma uğruyacam elese. “
“Gız anam getme o garı senin aklın çeler getme. Get babandan çarşıy get…Kukaları ala masayan başla. Nazlının gızı masayı bitiremedi diye geri etti ha nişanı oğlan evi.”
“ Hey Allahım zır deli bunlar. Ana onların o küçük kerpiç evlerine 12 gişilik masa nerden sığa ha? Nereye örtecekler masayı masayı goyacağ yer bile yoğ!”
“Ana gız nası yoğ. Almışlar. Şimdilik havluya goyacağlar. Gaynandan ayrılana ten ele. Ortanca oğlanı everdiler mi bunu ayıracağlar çarşıda ayrı ev tutacağlarmış.”
“He he ölme eşşeğim yaz gele…Harman ola yonca bite…gorgor ola canan yete…” Nenem ne hoş deyidi.Sen hayal gur.Gız onlar ele ediki gız evi caymıya ha niye inanisin?
“E masasız olmaz ha gülerler valla gülerler. Ana gız ellerini ellerinin üstüne gomuşlar eelrini de başga bişeyin üstüne gomuşlar oturmuşlar derler gınarlar ha! Biz bu zamandan sonra hahın maskarası mı olğ? Ele elame rezil malamat mı olağ. Bi tene gızı var edememişler bi masa vereler bi ceyiz alalar! Diyecekler uy yoğ!”
“Ana Öretmen Ğanım ne deyi bilisin?
“Ne deyi çağam?
“Deyi ki, sen eger öğretmen olursan gendi ceyizin gendin alursun parandan deyi. Sen yapmazsın parandan yapdurursun deyi.”
“Uy ana eski köye yeni adet getiriler. Uy bu gız yoldan çığacak torpağ başıma. Uy anam başımıza daş yağacağ…Uy guluncum uy anam!..Uy üregim darali uy uy!
“Ana! Ana! Sen sahan gel Ana!”
(Devam edecek…)
Ayşe Ciplioğlu Kaş
YORUMLAR
Mükemmel... Hem anlatış, hem de o yörelerin dilini kullanış mükemmeldi.
Ben uzun seneler Sivas'da kaldım. Bu konuşmaya yakın konuşanlar çoktu.
Anılarım canlandı...
Düşündüren, ders alınması gereken bir çalışma aynı zamanda.
Gönülden kutlarım sevgili Ayşe Kaş...
Tebrikler...