- 1470 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
EMEK SERMAYE DEĞER ÜZERİNE HAD ve HUDUT BİLİR GÜNCELLEMELER-2
Genel Toplumsallığın Emeğe Yönelik Krizalit Hali
İnsan emeğinin görünürlük koordinatlarını; emeğin evrensel mübadillik özelliği, meta - para başkalaşımındaki zıtlık ve genel emek teorisiyle mümkün kılabiliyoruz.
Bu aşamalar toplumsal bir krizalite sürecinde vücut buluyor.
Kişisel emeğinde, genel ve toplumsal emek biçimiyle bir başkalaşım-döngü eşitliği ve özelliği kazandığında anlamlı olduğunu kabul edebiliyoruz.
Göreli değerin basit ve münferitleşmesi durumudur.
Emek kavramının içinde, onu önemli ve anlamlı kılan kimi olgular var.. toplumsal yararına teorik ve pratikle olması gibi...
Üretim araçları ve ilişkilerindeki işlev ve yapısallığın konum ve durumu gibi...
Bunların toplumsal ya da toplumcu karakterli olması, ilişkilerin ve "artık" olanın sermaye lehine işlemesi, krizalite hali, esnasında yaşanan krizler olabiliyor.
Krizalite ve krizler, üretim aşaması ve ilişkileri gibidir.
Marks’ın burjuva ekonomi-politiği eleştirel modeli temelinde emek ve meta vardır.
Emeği, kapitalizme yönelik feodal ve daha geri aşamalardaki toplumsal yapıları ilerici karakteriyle dönüştürmesi sebebiyle, "özel değer" kavramını dönemsel olarak önemsediğini anlayabiliyoruz.
Genel değer kavramı içinde ve bölüm olarak özel değer; genelin, özel ve toplumsal değerle tümleşik olamasıyla gerekir olabilir.
Mülkiyet biçiminin ortakçı karakterli oluşu ve benmerkezci-egoist karakterliliği gibi bir toplumsal farklılıkla düşünüyoruz.
Angaryal hallerde meta, üretim ve emek zaman dizgeseldir.
Emeğin özü, kapitalist toplumsal aşamada "emek-değer" ilkeselikle açıklanıyor.
Emeğin değeri ve sermayenin değeri gibi bir ayrışanlıkla düşünüldüğünde, şimdiye kadar yazdıklarımızı daha anlaşılır kılıyor.
Kullanım, değişim ve emek değer başkalaşım birliğiyle olup, emek zaman ve toplamcı emek-bireyci emek paylarını toplumsal yararlılıkla çözümlüyor.
Zenginlik insanın bir özelliği iken, değer; değişim ve başkalaşımsal yönüyle metaların özelliği oluyor.
Kısaca değer, değişimi yargılarıyla ve kavramıyla dahi içerebiliyor ama zenginlik olarak içeremiyor, soyut zenginlik anlamıyla ise hiç içeremiyor.
Emek zenginliği ve soyut-madde meta ve değer-mübadele-başkalaşma ilişki tamlığıyla elbette..
A.Kutlu AYYÜCE
01.03.2015/11:13
YORUMLAR
Muhteşem !..
Sadece bir yerde soyutlama teorik dağınıklığı olmuş. Mükemmel bir katkı-yorum yapılmış.
Böyle çok karışık bir yazıya, çok başarılı bir eleştiri yazan çooook değerli Şükran Ay hanımefendiye ne denli saygı göndersek inanın teşekkürümüzü ifade oransallığı bakımından az kalır.
Esenlik, saygı ve çok dostlukla...
Göktürkmen tarafından 3/2/2015 7:51:24 AM zamanında düzenlenmiştir.
Göktürkmen
Yani orada size alkış simi olan bir fotoğraf vardı.
Esenlikle..
Şükran AY
Cidden mi :) Teşekkür ederim çok teşekkür ederim.İnanın zerre kadar bilgi sahibi değilim bu kapital sistem, emek, değer, kar - zarar :)
Onur duydum beğeninizden .Eksik olmayın. Ki sizin gibi yüksek kültüre donanımlı, sağlam güvenilir bilgi sahibi bir yazar tarafından onore edilmenin kıymeti tarifsiz.Sağolun.Allahım sizi de mutlu etsin.
Alkış için de ayrıca teşekkürler :)))
Yalnız bir yerde kendinize haksızlık etmişsiniz, çok karışık yazı gibi bir sıfatı uygun bulmuşsunuz bence kesinlikle karışık değildi :) yani bahsi geçen konuda zerre kadar fikri olmayan biri için bile düşünme, algı, muhakeme penceresi açabilmişse tam tersi son derece açık bir yazı olduğunu söylemek abartılı bir tanım olmaz.Sadece ifade şeklinin malzemesi olan kelimeler ve teknik dil konusunda biraz zorlandım cümlenin gelişine göre yorumladım onlarıda :)
Sonsuz saygılar benden efendim.Teşekkürler emeğiniz için. Aaa bakın burada da emek var :) üstelik toplumsal yarar emeği aaaa bakın sorduğum soruya kendim cevap verdim :) Saygı yüklü selam ile esenlikler dilerim dost yüreğinize.
Göktürkmen
Anlaşılamazlık gerekçem dubleks haldedir, hem benim Türkçem ve hem Kapital'in teorik anlaşılırlığı, o nedenle..
Yok, ben çok bilgili ve yüksek kültürle donanımlı filan değilim.
İnanın en bilmeyen benim. Sizin anlayanlık iltifatınız kabul ediyorum.
O onur ve onore ediliş bize attir.
En çok ta açık ve son derece net yazı demişsiniz ya hani?
Ne desem mutluluğum anlaşılmaz, işte bakın biriktiren anlıyor diyesim var.
Şu resim ekleme işine hala takmış haldeyim.
Kimbilir alkışla birlikte bu yazınız üzerine çiçek ersmi de eklerdim, elzem oldu...
Çok saygılar...
Toplumsal yararlılığın çözümlediği emek değeri sahip bireye ya zenginlik ya da fakirlik olarak dönebiliyor yani... Evet..Topluma yararlı emek...Burada, değeri kategorize eden ana fenomenin zıttının tanımlamasıyla konu daha açıklık kazanacaktır diye düşünüyorum.Ben bu konulara çoook çoooook yabancıyım.Yanlış yargı ve algıya da düşmüş olabilirim şu an sadece okuduğum ve anladığım kadarıyla muhekemesini yapmaya çalışıyorum yazdıklarınızın.
Şimdi değerli, çözünürlük değeri toplum yararına olanların baz alınması söz konusu ise, muhakkak bunun zıt kutbunda yer alan da vardır ki böylesi bir tanımlama getirilmiştir.
Toplum yararına olmayıp yine aynı sonucu yani bireyin bizzat kendi zenginleşmesine sebebiyet veren emek türüne bir örnek düşündüm yazınızı okurken ne olabilir...Hangi emek sadece bireyin kendine yönelik olup da onu zengin edebilir...
Eğer böylesi bir ihtimal yok ise yani toplum yararsız bir emeğin zenginliği mümkünlüğü yok ise, diğer karşıt yöndeki değerin kabul görünürlüğü yönündeki tanımlama da salt doğruluğundan açık verir gibi geliyor.O halde tek başına bu anlamı yüklenmiş demek oluyor.Bu da bana mantıksal olarak bahsedilen salt değerin deforme ya da dereceli katmanlı olarak iyi - iyinin iyisi -iyinin en iyisinin en iyisi gibi ( basit bir dille :) ) derecelendirilebileceğini ya da kullanılabilir niteliğe bürünülmesinin böylesi bir emeği küçümseyenlerce böylesi bir fotoğrafın gizli bir yerinde ülizyonist gösterimlere girebileceği şüphesini de güçlü bir şekilde doğurdu .
Gerçekten zıttıyla vardır deriz anlam kazanır her kavram, her gerçek deriz.Böylesi bir tanımlamanın tersi yönündeki bir tanımlamaya örnek kabul edilebilecek nasıl bir emek olabilir ?
Teşekkür ederim düşündüren değerli yazınız için.
Selam ve saygılarımla.