Buz, Kar ve İntikam (2014)
-Neden bu kadar kar yağıyor ki ? Buna nasıl katlanıyoruz anlamıyorum. Her Allah’ın günü kar var.
-Kar refahtır. Refah içinde olan sıcak ülke yok ki. Hava harika olunca refah içinde bir devlete de ihtiyacın olmuyor. O zaman muz topluyorsun ve işin bitiyor. Güneş ya da refah. İspanya göte gitti, İtalya gitti, Yunanistan gitti.
Sinemaya ilgisi olan arkadaşlara bir tavsiye ile film tanıtımına giriş yapayım: Siz benim gibi yapmayan… Şimdi ‘’Sen ne yaptın k?’’ dediğinizi duyar gibiyim. Şöyle bir şey yaptım: Üç yıl gibi bir sürede dünya sinemasını alt üst ettim, benim zevkime hitap eden çoğu filmi izledim. Sonra başladım beğeneceğim film aramaya. Haliyle bulamadım, bunalıma girdim. Sinema üzerine araştırma yapmaktan vazgeçtim böylece. Tesadüfen önüme iyi bir çıkınca izliyorum artık. Bu da çok kolay olmuyor.
Örneğin İsveç sinemasının popüler olmayan köşede kalmış filmlerini bile izledim, (İsveçlilerin ‘’Mayıs Sıkıntısı’’ filmlerini bile… Hızlı koşan atın boku seyrek düşermiş. Ben tüm ulaşılmaz filmleri tavaf ettiğimi düşünürken arada kaçırdığım bölgelerin olduğunu anladım.
Evet, arada kaçırdığım filmler vardı. Bunu da benim ilgilendiğim alanla pek ilgilenmeyen arkadaş söyleyince zoruma gitti biraz. Dediğim gibi hızlı koşan atın boku seyrek düşermiş. Atalarımız ne güzel söylemiş.
Bahsedeceğim filmi yakın arkadaşım ortaya çıkardı ben değil yani. Konuşu aşağı yukarı şöyle: (‘’İndecision’’ adındaki altyazı çeviricinin tanıtımından.)
Kan davası gütmek kolay değildir, hele hele bir refah ülkesinde yaşarken… Norveç’in dağlarında kar küreyici süren Nils, öyle örnek bir vatandaştır ki Yılın Vatandaşı Ödülü’ne bile layık görülür. Oğlunun aşırı dozdan öldüğü haberini aldığında, bu iddiaya inanmaz ve kendince bu “cinayetin” faillerini bulmaya ant içer. Adaleti eline alınca Norveçli vegan gangster “Kont” ile Sırp mafya babası “Papa” arasında bir savaş çıkartmış olur. Sürpriz olaylar ve biraz da acemi şansı sayesinde Nils kimliği meçhul bir yeraltı kahramanına dönüşecektir.
Film hakkındaki fikirlerimi söyleyeyim. Uzun zamandır böyle harika bir aksiyon-suç filmi seyretmemiştim. Daha doğru ben çok fazla aksiyon-suç filmi seyretmem. Fakat bu film bir başka. Oyuncuların hepsi mükemmel. Çekim teknikleri de. Norveç’in doğası insanı büyülüyor. Kesinlikle izlenmesi gereken film.
Film sıradan bir komedi-aksiyon-suç filmi değil. Aşırı gönderme var bir yerlere. Köpeğinin arkasından bokunu toplayan Norveçli hanımefendi ile dalga geçen göçmen Sırplar… Sıcak ülkelerin hiçbir zaman refah olamayacağını söyleyen sempatik Norveçliler. Mafya liderinin aşırı doğal beslenme takıntı ve elemanlarına sürekli havuç suyu içirmesi. (Bizim mafyanın sürekli rakı içmesi aklıma geldi filmi izlerken kahkaha atmamak için kendimi zor tuttum. ) Osmanlı’nın Sırplarla yaptığı Kosova savaşına da göndermeler var.
Belirttiğim gibi film Norveç yapımı. Orijinal ismi : ‘’Kraftidioten’’, ‘’Çöküş’’ filminden oynayan Bruno Ganz bu filmde de sağlam bir oyuncu. Yönetmen: Hans Petter Moland (aynı zamanda ‘’ Az Buçuk Kibar Bir Adam’’ filminin de yönetmenidir kendisi).
Replikler:
Akraba evliliği mahsulü, vıcık vıcık hizmetçi ve amele yığınları. (Arnavutlar için)
Eşofman alabileyim diye para kazanmaya çalışıyorum. (Tıpkı sıradan bir işçi gibi)