ALO! ...ORASI NERESİ?
İletişim araçları içinde telefon günlük yaşantımızda ağırlıklı bir yer tutar. Bu harika icat iyi niyetle doğru, güzel ve akıllıca kullanıldığı zaman yararlı; aksi takdirde madden ve mânen sıkıntı yaratan ve art niyetle kullanana yasal sorunlar da yaşatan bir araçtır.
Birisini telefonla aradığınız zaman, sırasıyla;
1-‘Alo!’ derken bu hitabı lâstik gibi uzatmayınız.
2-Ahizeyi kaldıranı centilmence selâmlayınız
3-Kendinizi açıkça tanıtınız
4-Kiminle görüşmek istediğinizi belirtiniz
5-Aradığınız kişi telefonda ise, hâl hatır sorunuz
6-Hemen konuya giriniz
7-Kısa ve öz konuşunuz
8-Karşınızdakini tutsak almayınız
9-Muhatabınıza da konuşma fırsatı veriniz
10-Hattı fazla meşgul etmeyiniz
10-Zaman, para ve enerji israfına yol açmayınız
12-Yine centilmence selâmlayıp veda ediniz
Konuşma tarzımız, tavrımız, kullandığımız kelimeler, sesimizin tonu, diksiyonumuz, muhatabımıza algılattığımız saygı, nezaket ve duyarlılık, ... tümüyle kültür düzeyimiz, insan ilişkilerimiz, ahlâki ve etik yapımız hakkında bir imaj verir.
“Üslûbu beyan aynıyla insandır!”-Y.K.Beyatlı
Estetik, incelik, duyarlılık her zaman aklımızda tutmamız gereken üç öğe olup, ille gerekmedikçe telefonla arama yapmayalım.
Henüz telefonu açar açmaz;
--Alo, orası neresi? (Galiba nereyi aradığını bilmiyorsun!)
–Alo, kiminle görüşüyorum? (Sanırım karşındakinin kiminle görüştüğü önemsiz!)
–Alo, beni tanıdın mı? (Seni sesinden nasıl tanıyamazlar, hayret!)
..., gibi saçma sapan ve niteliksiz söylemlerde bulunmaktan kaçınalım. Şunu da unutmayalım ki herkes telefonun başında ‘Hazır ol!’ vaziyetinde beklemede bulunmak zorunda değildir. Rahatsız ya da çok daha önemli ve acil bir işi olabilir. Daha sonra tekrar arama yapabilelim...
Telefonu normal olarak 4 - 5 kez çaldırmak yerine çok ısrarla ve uzun uzun çaldırmamız da bize olumlu puan kazandırmaz.
Özellikle cep telefonu ile kapalı alanlarda, toplu taşıma araçlarında, halka açık dinlenme yerlerinde, ... rahatsız etmemek elzemdir.
Çoluk çocuğun ve yeni yetmelerin bu iletişim aracını bir oyuncak gibi ya da gösteriş amaçlı kullanımına ise asla izin vermemeliyiz.
Uygarız, saygılıyız, haddimizi aşmayız;
İlle gerekmedikçe kimseyi aramayız...
Dilimiz, kültürümüz kendini belli eder;
‘Alo!’ dememiz bile verir bazen gam keder...
Huzurlu, sağlıklı, mutlu, iyimser ve dostça kalınız...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.