- 704 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
MÜSLÜMANIN SON HIÇKIRIĞI
MÜSLÜMANIN SON HIÇKIRIĞI
İspanya’da egemen olan Müslüman Endülüs Emevileri uyguladıkları adalet, ilme ve sanata değer verişleri, başka inançlarda olanlara karşı saygılı olmaları ile karanlık Avrupa’nın batısında doğan bir güneş gibiydi. İslamiyet onları aziz kılmıştı. İlimde, fende, teknikte güçlendiler . Her kemâlin, yükselişin bir zevâli olduğu gibi aralarında başlayan kavgalar sonucu Endülüs Emevi Devleti şehirlerde başına buyruk saltanat süren Arap Emirleri arasında bölünerek zayıfladı .
El Hamra sarayının duvarlarında " Allah’tan başka galip yoktur" Âyet-i Kerimeleri bütün duvarlara işlenmişti. Ama galip gelmenin Allah’ın yardımı ve cihat ile olacağı unutulmuştu.. Güzel cariyeler, cins atlar, fıskiyeli havuzlar ..
İspanya Yarımadasının kuzeyinde düşmanlar boş durmuyor Kastilya Kraliçesi İsabella , Aragon Kralı Katolik Ferdinand ile evlenerek birleşiyor ve daha da güçleniyordu. "Gırnata’yı fethedene kadar yıkanmayacağım" diye azmeden İsabella’ya " Kirli Kraliçe" adı takılmıştı..
Arap Valiler her gece saz, raks, cünbüş ve halvet edip hamamlarda yıkanırlarken Kraliçe İsabella hiç yıkanmıyor ama devamlı hazırlık yapıyordu.. Şehirler, kaleler birer , ikişer İspanyolların eline geçiyordu. Sonunda Gırnata’daki en muhkem ve muhteşem saray kuşatıldı. Endülüs Sultanı Abdullah kendini savunamadı ve sarayını teslim ederek canını kurtardı. Sultan Ebu Abdullah, eşi ve maiyetindekiler El Hamra sarayını bir daha geri gelmemek üzere terk ettiler. Saraydan biraz uzaklaştıktan sonra arkasına dönüp bakan Sultan derin bir iç çekmiş ve ağlamıştı. Ebu Abdullah’ın bu halini gören annesi Valide Sultan Fatıma; " Bir yiğit gibi savunamadığın şey için şimdi bir kadın gibi ağla." demişti. Elveda bakışının atıldığı kayalık tepe bugün İspanyolca şu adla anılmaktadır: El Ultimo Suspiro del Moro. Yani, Moronun son iç çekiş yeri!
Büyük İslam komutanı Tarık bin Ziyad 711de İspanyaya çıkmıştı; Kurtuba’nın fethi 726da Abdurrahman Gafiki tarafından tamamlandı. 1492de Müslümanlar son kalelerini terk ettiler. Bir Arap şairi, Endülüsün düşüşünü anlattığı uzun şiirinin bir beytinde şöyle der: " Maza et takatuu beynekum ya ibadallahi ve entüm ihvanu"
Ey Allahın kulları, sizler kardeş iken aranızdaki bu ayrılık nedir?
Tarihçiler, -Endülüs tarihiyle ilgili okunması gereken eserlerden biri Ziya Paşa’nınkidir.
Endülüsün yıkılışına Müslümanların siyasi ve anlayış birliğini kaybetmeleri ve aralarındaki bitmeyen iktidar mücadelelerinin yol açtığını yazar.
Sonunda Kraliçe İsabella yıkandı ve İspanya’da bir tane Müslüman ve Yahudi bırakılmadı. Din değiştirmeyenler göç ederek canlarını kurtardılar ve gemilerle Kuzey Avrupa’ya geçtiler . Camilerin çoğu yıkıldı ve bazıları kiliseye çevrildiler.
Saray Kütüphanesinde bulunan binlerce kitap meydanlara yığılarak yakıldı .
Sultan Abdullah’ın ağladığı tepeye İspanyollar " Müslümanın Son Hıçkırığı Tepesi" adını verdiler.
Muhteşem bir medeniyetin bakıyesi El Hamra Sarayı’nı her gün 20 bin kişi ziyaret ediyor ve hüzünlü duvarlarında " Galip olan Allah’tır" yazıyor.
Galip olan Allah’ın sadece çalışanlara galibiyet verdiğini unutan Müslümanların hıçkırıkları sarayın nakışlı duvarlarında yankılanmaya devam ediyor.
(Ahmet Müfit Kutlu )
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.