- 587 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
405- sanat teorisi-ardahan öyküleri- yeni yazım
Contemporary art: Evrensel olarak dünya’da şu an son paradigma sanattır.
Enstlasyon,yüzey ve performansı kullanan sanata verilen addır.
Türkçemizde çağdaş sanat ismiyle karşılanmıştır.
Ard-art olarak kodladığımız bizim oluşturduğumuz sanat ise ’Çağdaş sanatın’ temel ilkelerine karşı olmakla beraber ondan ayrılmak ister.
Çağdaş sanattan bir örnek... misal:Bir sanatçı köpeği duvara bağlar ve köpeğin uykusu gelinceye kadar busüreyi izlettirir alımlayanlara (seyredenlere).
Ard -art da ise : Köpek duvara bağlanır. Pavlov’un ’şartlı refleksi’ izah edilerek açıklanır. Burada didaktik bir kavramsal anlatım yapılır.
Buna göre Ard-art’ın temel ilkeleri:
Köpek duvarda bağlıyken;Köpek nesnel olarak oradadır.(MODEL).
Model üzerinden Pavlov’un şartlı refleksini öne süreriz.(AKSİYOLOJİ) teorinin anlatım dili, teori ve kavramları ( GÖSTERGEBİLİM) dir. Teoriyi denememiz ise (Epistemoloji)dir.
Teorinin doğrulanarak denenme safhası (TEKNİK) tir.
1) Ard-art ’da imge kaldırılmıştır ve yoktur. İmgesel denenebilir, ampirik önermelerden oluşmuş bilimsel matematiksek imler vardır.
2)Özne, nesneyi değil. nesne nesneyi nesnel olarak teori ile kavram ile matematik imlerle anlatır.
3)Deney vardır Ard-art’ta. Bir teori veya kavramsal içerik denenerek doğrulanır veya yanlışlanır.
4)Sanat tarihinin temel kavramlarına atıflar yapar.
5) Post-modernizmin anlatımına bilimsel anlatı dili ile karşılık verir.
6)Mevlana’nın dediği gibi: ’Leğendeki ayın aksine ne gerek var. Ayın kendisi varken’
Söylemiyle beraber Ay’a seyirlik için bir teori gibi bir tema katıyoruz. Burada imgeyi ( sentetik apriori) kaldırarak yerine Kavramsallık’ izafe edilir yeni bir dil, yeni bir anlatı iktifa etmekte ki amacımız. Post-modernizm ile yaptığımız yarışmayı kazanmaktır.Sonuçta bir buluş için çaba yapılmaktadır.
A) Nesne olan köpek bir imge ,bir yüzey değildir. Köpek resim, heykel değildir.Köpek nesne olarak kendisidir.
B) Model olan köpek bir teorinin doğrulanması için denenerek deney yapılmaktadır.
C) Kavram ve imgelerden oluşan teori deney ile doğrulanır veya yanlışlanır. Bu bir gösteridir. Performanstır.
A: ard-art
B: "Çağdaş sanatı simgelesin."
A: "Kavramsal ve matematiksel bir gösterge kullanıyor."
B: "İmgesel gösterge kullanıyor."
A: "Zihinsel ve akli epistemi uyguluyor."
B: "Duyusal-duygusal epistemi uyguluyor."
A:" Kimyasal ise..."
B: " Simyasaldır..."
A: " Büyüsel bilinci oluşturmaz."
B: " Büyüseldir..."
A: " Anlaşılır olduğundan doğru veya yanlışlanırdır."
B: " Duyulanır olduğundan kavramsal değildir."
...........................................................
ard- sanat akımıyla getirmek istediğimiz:
sanatın sonudur.
Bu konuda bir çok düşünür
fikir öne sürmüştür.
Bu nasıl olabilir ancak imgeden arındırarak anlatımı sunmakla olabilir.
Bir sunumu bilimsel bir teoriyle birlikte sunarak o vakit ancak sanat sona ermiş olur.
Bilim sanatı ancak yerinden edebilir .
Bu ise en azından denemeye değer.Biz bu cesareti gösterilebilmelidir.
Sanatı bitirmek için bilimsel anlatımı kullanmak.
Yeni bir anlatımı deniyoruz.
Sanat ancak imgesiz bir anlatı yoluyla bitirilebilir.
Bu da bilimi sanatın yerine koymakla olur. Biz de bunu yapıyoruz.
Teorik anlatımlı yolu kullanarak sunum yaparak yeni sanat
yolu kurmuş oluyoruz.
Sanatın ancak bilimle aşılabileceğine kaani olduk.
Bilimsel anlatıların bizzat sanatsal anlatılar olduğuna inanılabilir.
Art- sanat teorimiz.
Mesnetleri ve atıfları bilimsel ve sanatsaldır.
"Duvardaki Resim:"
Bir ressam duvara resim yapmış. Öbür ressam da onun yaptığı duvarın karşısına cila atmış. Böylece birinci resim cilalı duvara yansımış.
Bütün iz teorileri bu minval üzeredir.Modern iz teorileri, eski iz teorileri gibi.
EFLATUN:
Eflatunun "Gölge teorisi" aynı usulde teoridir. Arabi’den önce olmakla beraber aynı doğrultudadır. Eflatun gözlerini "gölgelerden" çekip arkasına dönüp nesnelere bakması yeni bir teori için yeterlidir. Biz şimdi bunu yapıyoruz. Nesneye doğrudan imgesiz ve kavramsal olarak bakıyoruz. Bu bilimsel bir konferansın izlenilmesi gibi birşey...
Sadece buna biz sanat diyerek "vurgu" yapıyoruz. Bu "Sanatın sonunu" getirmeye yetebilirmi?
Evet! Yetebilir! Sanatın sonunu zaten şu: olanlar hazırlamıştı:
Malewich’ in "Hiçciliği"
Duschamp’ ın "Sanatsız sanatı"
Tüm Contemporary art akımları,
Joseph Beuys, john Cage : Birincisinin kavramsal sanatı. İkincisinin nesnel performansı.
Ard- sanat: Sanatın bitiminde "Sanat" olarak neler getiriyor?
İmgeyi kaldırıyoruz.
İmge kalkınca bu bilimsel bir zihni etkinlik olmuyor mu?
Evet oluyor. Bunu Kavramsal sanat zaten yapmıştı.
"Conseptual art" kavramsal imgeyi sanatsal imge yerine zaten getirmişti.
Nesnel sunumla John Cage nesnel olanı imgeden tamamen arındırmak için kullanmıştı. Bu artık bilimsel bir içerik ve biçimle yapılacak olan yeni "sanattır."
O halde diyoruz ki: Mevlana’nın dediği gibi "Leğendeki Ay’ın" aksini seyretmeyip. Bizzat ay’ı seyredelim. Mevlana ve Contemporary Art ve sonrası böylece örtüşüyor.
Bunu biz cesaretle söylüyoruz: "Sanatın sonu "yukarıdaki mesnetler ve atıflar ışığında gelmiştir. Ard- sanat: Sanata yeni boyut getirebilir:
" Çaydanlığı ateşin üzerinde kaynattıktan sonra demliğin ağzını açıp buharın çıkış yoluna bir yüzey tutarak buharın burada damlacık olarak toplanmasını ve geriye doğru inmesini bir seyir olarak sunar." Bu "Yağmur" teorisini sanatsal olarak anlatmaktır ve aynı zamanda yukarıdaki dayanak ve atıfların ışığında yeni sanattır. Bilimsel içerik, bilimsel biçim olarak budur.
Çünki "Yabancılaşma" ve "Yanılgı" Ancak böyle aşılabilir.
02/12/2008 saat:23:30
Örnek Sunumlar:
1) Contemporary art ’ın sunumları performans, yüzey ve enstlasyon olarak icra edilir.
Ayrıca sunumlar "imgeli" ve yanılsamalıdır. Daha açık bir söyleyişle Contemporary art "sanat" anlatısını aşamamamıştır.
Duyusal zekanın ve estetik alımlamanın kapsamı altındadır.
Ard- sanat " imgesiz" ve duyusal zekanın dışında mantıksal zekanın kapsamında,alımlatır. Kavratır.
Yön sunumu ( performans):
Sunumcu: Güneşin doğuşunu , doğduğu yönden işaretleyerek. Hareket noktası olarak alır. Anlatının yapılacağı yeri saptayan sunucu; burada yere beyaz kireçle "Pusula" artısını çizmeğe koyulur... Güneş batıncada" batıyı "işaretler. Güneşin saat yönünde
hareketinden de kuzeyi, güneyi işaretler. Bu çalışmanın içerik ve biçimi tamamen kavramsal bir seyirliktir. Ard- sanat "çağdaş sanatı" bu şekilde aşmayı dener. Adeta bir" deney"sürecini sunum haline getirmiştir. Yeni bir anlatım için bu anlatımı öneriyor.
"imgesiz" ,"duyusal zekanın olmadığı" bir anlatımdır. Neden en azından bir anlatım çeşiti olarak kabul görmesin teorimiz!
03/12/2008 ,Yalçıner Yılmaz resim öğretmeni.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.