Şiir Eleştiri ve Yorum Teknikleri
Arkadaşlar, artık şairlikte para yok. Malı yorumcu ve eleştirmenler götürüyor. O nedenle para kokusunu alıp yorumculuğa soyundum. (Hava biraz serin ama olsun. Sanat için soyunacağız.) Tabii henüz yeni bir yorumcuyuz, önce bizim sitede deneyeyim yorum gücümü. Olumlu eleştiriler alırsam; elveda şiir, hoş geldin eleştiri.
Tabii, ilk elden hemen hâlâ sağ şairleri eleştirecek kadar dangıl değilim. Hele biraz palazlanalım, onlara da kök söktüreceğim. Başlıyoruz...
’’Dün gece sohbetimiz yâr ile rindane idi,
Sagar idi ben idüm şem idi pervane idi’’
Nevî
(Dün gece görüşmemiz senli benli idi/ Kadeh vardı ben vardım mum vardı pervane vardı)
Daha ne olsun be Üstad. Gerçi yâr yokmuş ama görüşme de epey senli benli geçmiş hani. İlerleyen saatlerde ne olduğunu hiç sormayayım artık. Bu kadar senli benliliğin sonu malum.
’’ Ey peri dün gözümüzden yine pînhan oldun
Kangı bî-çarelerin derdine derman oldun’’
Nevî
(Adamın sevgilisi evden kaçmış dün anlayacağınız. Nerelerde sürttün dün gece demek istiyor)
İnşallah zaptiyeler bir han odasında basmamışlardır. Bu şiirin sonu kanla biter gibime geliyor. En iyisi arama Üstad. Yenisini bul bence.
’’Söylemez küsmüş bana cânâne söylen söyleşsin
Neyledüm ol yâr-i âli şane söylen söyleşsin’’
Bakî
(Sevgilisi küsmüş aramı bulun diyor)
Aaaa! Kusura bakma Baki Amca, yani büyük dedik, saygı gösterdik. Nerdeyse bize şeylik, neydi o? Hah! Aşk organizatörlüğü yaptıracaksın. Kendi işini kendin gör, asabımızı hoplatma yani.
’’Namu nişane kalmadı fasl-ı bahardan
Düşti çemende berg-i dıraht-i itibardan’’
Bakî
(İlkbahar mevsiminden bir iz, bir belirti kalmadı
Çimenlikte ağaçların yaprakları itibardn düştü’’
Takma kafanı yaprakların itibardan düşmesine. Başka bir şey itibardan düştüyse ona bir şey diyemem.
’’Ahde vefa eylemedün öylemi
Terk-i cefa eylemedün öyle mi’’
Ahmet Paşa
He! Eylememüş. Dövecek misin kızı?
’’Eyâ peri nicesin hoş mısın safaca mısın
Gel’e beri nicesin hoş mısın safaca mısın’’
Ahmet Paşa
Paşam o peri gelmeye gelir de sadece hatır mı soracaksın? Bana niyet biraz bozuk gibi geldi. Aman Paşam, bir rezalet çıkarma.
Aaaa! Bu eleştirmenlik bayağı yorucuymuş arkadaşlar. Şimdilik bu kadar şiir tahlili(!) yeter.
Şiirle kalın, pardon ağız alışkanlığı eleştiriyle kalın.
Makman(Muammer Akman)
YORUMLAR
Elestiri bazen siirlerden cok sey ögretir.
Gercek elestirmenleri takip etmekte fayda var, kösteklemeden ama..
Bir de elestiriyi hazmedemeyler var ki; aman ha uzak durun onlardan sair. Edebiyata küstürüler adami.
Kimileri fazla yagdan cok hoslanirlar, onlara bir harf yanlisi bile olsa söylemeyin, diyeceginize pisman olursunuz.
Elestiri cok ince bir istir, hele bir iki hafta deneyin sonra bu konuda anilarinizi paylasirsiniz bizimle.
genlede hep siir okurdum ama bu gün nedense icimden birazda yazi okumak geldi..
iyiki de gelmis,zevkle okudum bu yazinizi.
selamlarimla..
Oh ohh işi çözmüşsünüz şöhretin kapıları aralanır yakında bizi tanımazsınız gayrı ,sonra telif.melif gibi teferruatda yok
Merhumlarla başlamakla iyi etmişsiniz işi götürene kadar itiraz gelmez bütün açıkları nasıl ortaya çıkmış hımm meğerse işin perde arkası başkaymış gözümüz açıldı aman haa değerli gönül dostum vazgeçme bu işten bütün foyalarını ortaya dök.
Bizde kafa patlatıyorduk acaba ne demek istiyorlar diye yorumun gücü bizi bu sıkıntıdan çekecek, latife bir yana değerli gönül dostum şirindi yazı ,mütebessim okudum ona uygun yazdım
selamlarımla