Ekonomik Egemenlik İlkesi - I.BÖLÜM/3.
İZMİR İKTİSAT KONGRESİNİN, Ekonomik Egemenliğimizin tanınması karşısında direnen İttifak Devletlerinin bu direncini kırmak için, tam da Lozan görüşmelerine ara verildiği döneme denk getirilerek Atatürk’ün talimatıyla düzenlendiğini yazmıştım.
Konumuz açısından İzmir İktisat Kongresinin detaylarına girmesek de olur. Vurgulamamız gereken şey, KONGRE İLE TÜRK MİLLETİNİ KAPİTİLASYONLAR, DÜYUNU UMUMİYE VE İMTİYAZLI ŞİRKETLER İLE BOYUNDURUK İÇİNDE TUTMAYA ÇALIŞAN LARA, "EKONOMİK EGEMENLİKTEN ASLA VAZGEÇMEYECEĞİMİZ," haykırılmıştır.
Bu günkü durum mu?... Size Osmanlı devletinin "bugünkü" durumunu sorsam, eminim ki, hiçbir şey üretemeyen, süreki dış alıma muhtaç olan, bunun için ise sürekli borçlanan Osmanlı İmparatorluğunun tam 16 (onaltı) çocuk doğurarak parçalandığını söyleyeceksinizdir.
Tarih tekerrürden ibarettir, diyen zat-ı muhterem ne kadar da doğru söylemiş! Türkiye’nin bu günkü durumu ile Osmanlı’nın son günlerindeki durumu arasında bir fark yok gibi...Türkiye ’nin karnı o kadar büyük değil tabii, bir batında 16 çocuk birden doğuramaz; o sadece bir Kürdistan’ı doğucak gibi görünüyor...
ONDAN SONRA;
Bu gün yazacaklarım bu kadardı. Kısa sürdü. Yazıyı çok da kısa tutmamak adına, merak edenlere, İktisat Kongresi niçin bir başka şehirde değil de, illaki İzmir’de düzenlenmiştir, diye sorayım. Bilmiyorsanız ve merak ediyorsanız işte cevabı:
İzmir, Yunan işgali esnasında en uzun süren işgali ve zulmü yaşamıştır. Tabii ki, en uzun ve şiddetli direnişi de İzmir göstermiştir. (Burada hemen İzmir’e Gavur İzmir adını takanları öpelim) İzmir, Kurtuluş Savaşında Türk Kahramanlığının simgeleştiği bir şehir olmuştur. İşte sorunun cevabı budur..".
İzmir’in uzun süren Yunan işgalinden bahsettik ya; işgalden kurtuluşta bir yunan subayının cebinden çıkan not defterinde bakın neler yazıyordu: "... Ben Türk adına ele geçirilenleri öldürmeyi bir uygarlık borcu sayıyorum. Türklere merhamet etmek, onları hasretini çektikleri cennete göndermektir." (Taşkıran C. 2006,sayfa 10-11)
"İZMİR, Yunanın Rum Sındığı savaşıyla yenilip, yakıp yıkarak terk etmek zorunda kaldığı şehirdir." ATATÜRK (27 OCAK 1923’DE İzmir Hükümet Konağında halka hitaben söylemiştir.)
YORUMLAR
Kemnur
glenay
Hepsi Amerikanın emrine amade..
Bir umut ışığı bekliyoruz,
yeni doğan günlerden ama, yok..
Ülkeyi sadece Yunan işgal etmedi ki.
Bunun doğu cephesi var, güneyi var, kuzeyi var.
Antep'e gazi, Urfa'ya şanlı, Maraş'a kahraman sıfatı takılmış.
İzmir'e neden bir şey verilmemiş?
Bir yanlışlık olmasın bu en fazla direnen şehir tanımlamasında?
Gavur İzmir tanımlaması neden doğmuştur?
Bazı rivayetler şüphesiz bizim de kulağımıza geldi ama,
tam manası ile bilgi sahibi olmadan, bu konuda ahkam kesmek istemiyoruz.
Ekonomik meseleler ve sancılı doğum olayına gelince.
O günün şartlarında, kimse engelleyememiş bir batında 16 çocuk doğmasını.
Kim isterdi ülke bölünsün, parçalansın diye?
Bu gün mü?
Yine kimse istemiyor.
Engellemek mi?
Göreceğiz.
Bölünme olacaksa da,
kolay olmayacak diye düşünenlerdenim.
Kansız olmayacak.
Sonuçta bu ülke kanla kuruldu.
Kemnur
Kemnur
Bir tutam hayat
rahmetli anneannem kullanırdı.
Kötü niyetle değil tabiki.
İzmirin kurtuluşu meselesini,
yakın tarihe olan ilgim nedeni ile çokça incelemişimdir.
Yunanın İzmire çıkışından, denize dökülüşüne kadar.
Çok karmaşık bir dönem.
Daha doğrusu,
birileri tarafından karışık hale getirilen bir dönem.
Çok çeşitli kaynakları okuyarak meseleye yaklaştığınızda,
olayın,
okullarda öğrendiklerimizden çok farklı olduğunu fark edebiliyorsunuz.
Bir Çerkez Ethem meselesivar mesela.
Hep yazarım ya,
Topal Osman var.
Ali Şükrü Bey var.
Kazım Karabekir var.
Çok karışıklıklar var.
Yumam askerlerinin, kışın soğuğundan korunabilmek için, ekmek çuvallarına el koyduğunu,
çuval bulunamadığı için de,
ekmek transferi yapmakta güçlükler çekildiğini biliyor muydunuz?
Lojistik desteğin, neredeyse sıfıra düştüğü bir ordu.
İngilizlerden unutulmayacak bir kazık yiyen Yunan devleti.
Çok şey var yazacak, çok şey.
Ve hak ettikleri dersi veren Atatürk ve Türk milleti.
İlhan Kemal
Güzel ve gerekli bir yazı dizisi. Saygılarımla.