- 874 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Mahmut Hasgül ile "Tokat'tan Mısralar-3" Antolojisi üzerine söyleşimiz...
Tokat’tan Mısralar-3 Antolojisi Editörü Mahmut Hasgül” Şair Zihnini Zenginleştirmeli Kendini Geliştirmelidir”
SORU-Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız ? Hangi okullarda okudunuz bugüne kadar?
MAHMUT HASGÜL- 1972 Sulusaray doğumluyum. İlkokulu ve ortaokul birinci sınıfı Sulusaray’da, ortaokulun devamını Amasya’nın Suluova ilçesinde, Liseyi Amasya Lisesinde okudum. Üniversite 2 yıl Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, ardından Gazi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümlerinde okudum.
Öğretmenlik görevime 1996 yılında Ankara’da başladım. Ardından Tokat’a geldim ve Bedestenlioğlu ilköğretim okulunda çalıştım. Askerlik görevimden sonra da Gazi Osman Paşa Lisesine atandım. 2002 yılından beri bu okulda görev yapmaktayım. Bir ara Tokat İl Milli Eğitim Müdürlüğü Basın Danışmanlığı görevini yürüttüm.
2001 yılında ilk kitabım olan ÜÇ NOKTA’yı yayımladım. Ardından KÜMBET Dergisi yönetiminde görev aldım ve 2006 yılında Tokat Şairler ve Yazarlar Derneği kurucuları arasında yer aldım. Tokat’tan Mısralar1, Tokat’tan Mısralar 2 ve Tokat’tan Mısralar 3 adlı antolojilerin editörlüklerini yaptım.
Gazi Osman Paşa Lisesi adına KUT isimli dergiyi çıkardım. Ardından ALMANAK adlı derginin dört yıl boyunca editörlüğünü yaptım.
Yine Yavuz Selim Engelliler Okulu Adına hazırlanan “Anlat Beni” isimli hikâye kitabının, eski Vali Yardımcılarından çok değerli Şükrü Çakır’ın “Kendini Anlatmak” isimli şiir kitaplarının editörlüğünü yaptım.
Ulusal ve yerel dergilerde ve gazetelerde makalelerim, köşe yazılarım yayımlandı.
Ülkemizin birçok vilayetinde düzenlenen şiir programlarında ilimizi temsil ettim.
Yurt dışında çeşitli konferanslar verdim.
SORU- Yazarlar ve şairler derneği yönetiminde aktifsiniz . Dernek ne zaman kuruldu? Bugüne kadar neler yaptı?
MAHMUT HASGÜL- 2006 yılında Muhsin Demirci, Hasan Akar, Remzi Zengin, A. Turan Erdoğan gibi değerli isimlerle başladığımız yolculukta 60 üye ile bu alanda Türkiye’nin en güçlü ekiplerinden birini kurduk. Her yıl Yeşilırmak Şiir şölenleriyle Türkiye çapında ve uluslararası alanda ses getiren etkinliklere imza attık.
Özellikle KÜMBET Dergisini içerik ve baskı kalitesi olarak yerellikten ulusallığa taşıdık. Her sayısı bir kitap hacmiyle çıkan dergimiz Kültür Bakanlığı tarafından 81 ilin kütüphanesine gönderilmektedir. Sürekliliği ile de ülkemizin en uzun soluklu dergileri arasına giren KÜMBET, edebiyat ve kültür camiasında haklı bir saygınlığa kavuşmuştur. Son olarak hakemli dergi hüviyeti de kazanan dergimiz akademik camia tarafından da referans gösterilir hale gelmiştir.
TOŞAYAD Kültür yayınları her yıl Tokat’ı ve ülkemizin kültür dünyasına yeni eserler kazandırmaktadır.
İlimizi ulusal ve uluslararası etkinliklerde temsil eden TOŞAYAD üyeleri ülke çapında tanınan büyük başarılar kazanmışlardır.
Televizyon programları, gazete yazıları, sosyal ve kültürel etkinlikler, roman yarışmaları, şiir yarışmaları, panel, konferans, sunu etkinlikleri düzenlenmesinde ilimizin en üretken sivil toplum örgütüdür.
SORU- Tokat’tan mısralar bu sene üçüncü defa çıkarılmıştır. İlk ne zaman yapılmıştı ve nasıl ilgi görmüştü?
MAHMUT HASGÜL- TOKAT’TAN MISRALAR ilk kitabı 2006 yılında derneğimizin ilk basılı materyali olarak yayımlandı. Ardından iki yıl sonra Tokat’tan Mısralar 2 isimli antolojiyi hazırladık. Son olarak da bu sene Tokat’tan Mısralar 3 isimli antolojiyi yayımladık.
Kapak çalışmasını İstanbul’da ikâmet eden hemşehrimiz Sayın Sevan Çamlıca yaptı. Grafik Tasarımını Leyla UZUN KIZILKAYA yaptı. Editörlüğünü de Hasan AKAR ile birlikte yaptık.
Toplam 26 Tokatlı şairin özgeçmişi ve şiirlerine yer verilen kitap 166 sayfa olarak ve 1000 adet olarak basıldı.
Kitapta şu şairler yer aldı: Ahmet Divriklioğlu, Ali Rıza Arı, Bekir Yeğnidemir, Burhan Kurddan, Celaleddin Çınar, Dilek Yeğnidemir, Halil Konyalı, Hamdi Ertürk, Hasan Akar, Hasan Taşdelen, İbrahim Kılınç, Mahmut Hasgül, Mehmet Tüter, Metin Falay, Muhsin Demirci, Mustafa Coşkun, Nesrin Tüccar, Nihat Aymak, Remzi Zengin, Saffet Çakar, Sündüs Akça, Süreyya Kaya, Şerare Kıvrak, Turan Yalçın, Yunus Yılmaz ve Zeynep Özügenç.
SORU- Bu antolojiler Tokat şiir sever ve şairlere neler katacak?
MAHMUT HASGÜL- Tokat Evliya Çelebi’nin deyimiyle şairler yatağıdır. Tarihten bugüne bir çok şairin yetişmesinde katkısı olan bu güzel şehrin tek dezavantajı yazılı kültürün yaygın olmayışıdır. Yaşanan ve üretilen güzelliklerin anlatılması, yazıya geçirilmesi ilimizin belki en büyük eksikliğidir. Bu manada Tokat Şairler ve Yazarlar Derneği ilimizin yazılı hafızasını oluşturmak için elinden geldiğince gücü yettiğince çalışmaktadır. Bu çalışmalarda zaman zaman belediye ve valilik gibi kuruluşlardan destek alsa da daha ziyade kendi öz kaynaklarıyla bir mücadele vermektedir. Derneğimizi ve üyelerimiz yakından tanıyanlar bu halisane niyetleri ve ortaya çıkan değerli ürünleri takdir etmektedir.
Tokat’tan Mısralar serisi ilimizin şiir hafızasını oluşturmak adına hazırlanmaktadır. Sayın Valimiz Cevdet Can’ın da talimatları doğrultusunda geçmişten günümüze ilimizin yetiştirdiği bütün değerli şairlerin kapsayan bir büyük antoloji hazırlamak için de çalışmalara başlamış bulunuyoruz. Bu eser de tamamlanırsa Türk İslam Medeniyetinin başladığı günden itibaren bütün Tokat tarihi taranmış ve şairlere ait bilgiler ve ürünler gün yüzüne çıkarılmış, derlenmiş olacaktır.
SORU- Tokat ta bir çok şair var ama gelişim açısından ne aşamada sizce şairler gelişmek için neler yapmalılar?
MAHMUT HASGÜL- Tokat kültürel derinliği olan bir şehirdir. Ve şairlerin kültürel DNA’sı yerel kültür unsurlarıyla örülür. Eğer yerel kültür derinliği yoksa o şehirden büyük şairler çıkamaz. Bu manada Tokat’lı şairler ve şair adayları şanslı sayılır. Ardından eğitim ve kişisel gelişim gelir. Her şair adayı yazma aşkından çok okuma aşkına sahip olmalıdır. Çocukluk yazarın banka kasasıdır der bir yazar. O kasa yeterince dolmazsa yazar üretimde sıkıntı çeker. Şair için de bu böyledir. Şair daima zihnini zenginleştirmeli, kendini geliştirmelidir. Üretim bir bardaktan taşanlarla olur. Bardak dolmazsa ya da bardağa su akmazsa üretim gerçekleşemez. Onun için birikim sahibi olmak şairlik için ön koşuldur.
Peşinden ritim ve armoni yeteneği gelir. Bu da Allah vergisi bir yeteneğin dışında güzel örneklerden beslenmekle olur. Türk şiirini besleyen temel kaynaklar olan Halk edebiyatı, Divan edebiyatı, Tasavvuf edebiyatı, Batı edebiyatı, Dünya edebiyatları ve günümüz Türk edebiyatıdır. Bunlara ya da bunlardan en az bir –ikisine hakim olmadan şiir üretmek ve kalıcı olmak mümkün değildir.
Özellikle Dede korkut Hikayelerindeki manzumelerde görülen ritim ve ahenk unsurlarının çok iyi özümsenmesi gerektiği kanaatindeyim. Yunus Emre, Karacoğlan, Aşık Veysel, Necip Fazıl Kısakürek, Nazım Hikmet, Attila İlhan, Abdurrahim Karakoç, Cemal Safi, Cahit Külebi gibi kendini ispatlamış, şiir tekniği olarak örnek teşkil edecek şairler muhakkak iyi özümsenmelidir.
Divan edebiyatında görülen ve usta çırak ilişkisiyle şair yetiştirme yöntemi olan Nazire geleneği de uygulanabilir. Yani bilinen bir şiiri taklit ederek benzer şiirler yazmak üzere şiir tekniği geliştirilebilir.
İlerleyen zamanlarda Tokat Şairler ve Yazarlar Derneği olarak il genelinde Yazarlık ve Şairlik kursları da düzenlemeyi planlamaktayız. Bunun dışında okullarımızı gezerek öğrencilerimizin teşvik edilmesine, yetiştirilmesine yardımcı olmaktayız.
SORU-. Teşekkür ederiz röportaj için. Son olarak neler söylemek istersiniz?
MAHMUT HASGÜL Asıl ben teşekkür ederim. Bizler bu şehrin çocukları bu şehrin sevdalılarıyız. Hiçbir başka planımız, beklentimiz olmaksızın Tokat’ın kültürüne katkıda bulunmak için gönüllü olarak ve fedakârane çalışmalar yapıyoruz. Şehirler sevdalılarıyla büyür. Bu şehrin de sevdalılara ihtiyacı vardır. Kapımız her sanatsevere, kültür sevdalısına açıktır. KÜMBET Dergisi ülkemizin diğer şehirlerinde gördüğü ilgi ve saygıyı Tokatlılardan da görmeyi ümit etmektedir. İnşallah daha güzel çalışmalara halkımızın desteği ile imza atacağız. Tokat’ı Tokatlılar güzelleştirecektir. Bu inançla çalışmak ve üretmek zorundayız. Tokat Şairler ve Yazarlar Derneği ailesi olarak size ve değerli okurlarınıza teşekkür ediyorum.
Mahmut HASGÜL
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.