- 749 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
KÜRESEL İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ NELER GETİRECEK?
’Görünen köy kılavuz istemez!’ veya ’Görünen dağın arkası yakındır’ diye iki tane güzel atasözümüz var.
Bu yıl hissedilir derecede sıcaklık değişimlerinin, alışılmamış sonuçlarını birlikte yaşadık gördük. Badem ve kayısı ağaçları bazı bölgelerde erken çiçek açtı ve erken meyveye durdular. Beklenmeyen bölgelerde beklenmedik ölçüde yağışlar oldu, bunun sonucu sel baskınları yaşandı.
Bundan böyle neler olabilir ve olabilecekler karşısında ne tür önlemler alınmalıdır ki uğranılacak zarar minimize edilebilsin?!
1) Asfalt yollar, Akdeniz İçanadolu, Güneydoğu bölgelerinde sıcak nedeniyle hızla eriyecek. Otobüslerin kayma, yoldan çıkma riski artacaktır.
2) Orman yangınları artacak, zamanında büyümeden söndürmek için yangın söndürme kuyularının sayısı arttırılmalı ve helikopter gibi havadan söndürme ekipmanlarının sayısı arttırılmalıdır. Buna yapılacak yatırım, yanacak ormanın maddi değerinden çok daha düşük olacağı kesindir. Böylece ormanları ve yanacak çok sayıda hayvanı da telef olmaktan kurtarmış olacağız.
3) Dünya çapında susuzluktan ölümler artacaktır. Pakistan ve Afganistan’ı ve Ortadoğuyu ateş altında tutan güçler, hızla dünyayı tahrip etmekte ve ekolojik sistem çökmektedir. Buradaki haksız ve kirli savaşlar derhal sona erdirilmelidir. Artan sıcaklığın baş müsebbiplerinin, savaş uçakların atmosfere bıraktığı karosen olduğunu unutmayalım!
4) Karaların bir kaç derece, suyun ise bir derece daha fazla ısınması Temmuz 2014 ortalarından itibaren, tektonik yer hareketlerinde olağanüstü büyük kırılmaları tetikleyecektir. Afrika kıtasının kuzeye hareketi artacaktır. Bundan dolayı Güney Anadolu ve Kuzey Anadolu fay hatlarında hareketlenme gözlemlenebilecektir.
5) Vücudunuzun tuz kaybına karşı dikkatli olmalısınız ve açık arazide çalışanların, artan sıcaklıklar karşısında kendilerini beyin kanamasına karşı mutlak surette çok dikkatli biçimde koruması gerekecektir.
6) Mutlak surette diğer canlılar için, içebilecekleri suyun temin edilmesi çok önemlidir. Bunun için balkonlarınıza kuşlar için içme suyu bırakmanız büyük doğaseverlik görevidir.
Benden bu kadar, daha güzel ve yaşanası bir dünya için herkes üstüne düşen görevi yapsın lütfen!...
Şaban AKTAŞ
25.06.2014
Foto: Ş. Aktaş