Soru sorma tekniği:5N 1K
NE yapıyorsun bu fani ve yalan dünyada?
Günahlara bulaşmadan yaşa bu deryada.
Ebediyen kalamayacaksın ha bu rüyada.
Doğru, dürüst ol…Gönlün olmasın riyada.
NEREDE bulunursa insanlar mutlu olur?
Her canlı kendini değişik dünyada bulur.
Rızkı için helal dairede koşar,çalışır yorulur.
Bir bakarsın zaman gelir hayatın son bulur.
.............
...............
...............
KİM seni günahların olduğu, kötü yola çağırır?
Dört bir yanda kötülük, şeytan gel diye bağırır.
Bu yolda olanların çok çabuk saçı ve başı ağarır.
İyi yolda olanlara Mevla’m bol ihsanlar yağdırır.
Her gün yeni bir güne uyanırız.Güne günaydın,hayırlı sabahlar diyerek başlarız.Gün içinde evde,okulda,iş yerinde,çarşıda… bir çok sorularla karşılaşırız.Peki bu soruları oluştururken kullandığınız bir teknik var mı? Soru oluşturup soru sormak zor mu? Nasıl soru sorulur? Bakın burada,bu yazıda yine sorular var, cevaplanmayı bekliyor.
Soru hayatımızın ayrılmaz bir parçasıdır. Konuşmaya renk katan bir güzelliktir.İnsanları monotonluktan kurtaran zihnini harekete geçiren kelimeler dizinidir.Önemli olan bu kelimeleri doğru ve güzel bir şekilde dizmek, karşı tarafın anlayabileceği kısa öz anlaşılır sorular sorabilmektir.
Okullarda öğrencilerimize soru sorma şekillerini ve cevaplamayı kavratmak için 5 N 1K Yöntemini bir çok derste sıkça kullanırız.Özellikle de Temel eğitimin ilk kademesinde 1.2.3.4.sınıflarda bu soru sorma yöntemi sıkça kullanılmakta çocukların düzgün,anlaşılır bir Türkçe konuşmaları amaçlanmaktadır.Bu amaca ulaşmada bizlerin karşısına 5N 1K çıkmaktadır.Peki nedir bu 5N 1K?Bunu daha iyi anlamak için bir cümle üzerinde çalışalım.
‘’Öğrenciler okulda, hayatta başarılı olmak için; derslerine her gün planlı ve programlı çalışmalıdır’’cümlesini ele alalım.
NE-İnsanlar başarılı olmak için NE Yapmalıdır?
Planlı ve programlı çalışmalıdır.
NEREDE-İnsanlar başarılı olmak için NEREDE çalışmalıdır?
Okulda ve hayatta.
NASIL-İnsanlar başarılı olmak için NASIL çalışmalıdır?
Planlı ve programlı çalışmalıdır.
NİÇİN- İnsanlar Niçin çalışmalıdır?
Başarılı olmak için.
NE ZAMAN-İnsanlar başarılı olmak için NE ZAMAN çalışmalıdır?
Her gün.
KİM-Okulda hayatta başarılı olmak için KİM çalışmalıdır?
Öğrenciler.
Bu örnekten sonra günlük hayatta çok rahat şekilde kısa anlaşılır sorular sorabilir, böyle sorulara da cevap verebiliriz.Bu dünyadaki sorulara kolay cevap verebiliriz ama ahret alemindeki sorulara cevap verebilecek miyiz?Hayatımızı hem bu dünya hem de ahret alemi için ayarlamalı o şekilde yaşamalıyız.
Ne mutlu şu kişilere ki;Hiç ölmeyecekmiş gibi bu dünya için,yarın ölecekmiş gibi de ahret alemi için çalışarak yaşayanlara …
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-yazar
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.