- 9913 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
HEMZEMİN GEÇİTLERDEKİ FACİALARIN GERÇEK NEDENİ/ İBRAHİM ERYİĞİT
Zaman zaman medyada izleriz veya tanık oluruz,filan ilde hemzemin geçitte tren arabaya çarptı,şu kadar ölü,şu kadar yaralı,maddi hasar da cabası.Bu tür haberleri izleyenler,araba sürücüsünün aptallığına şaşırırlar,’koca treni görmedi mi?’ şeklinde de soru sorarlar ölü ve yaralılar için üzülürken.Ve nedense hiçbir yetkili de çıkıp,bilimsel açıklama yapmaz nedense.Veya yapılan açıklamalar çok basittir.25 Nisan 2006 Radikal Gazetesinin haberini örnek olarak veriyorum burada:
Hemzemin geçit faciası: Beş ölü
Tarlada çalışan kadın işçileri taşıyan kamyonetin sürücüsü, hemzemin geçitte beklemeyip trenden önce geçmeye çalışınca faciaya neden oldu. Beş kadın öldü, 11 kişi ağır yaralı
İZMİR/ANKARA - Kasasında kadın işçileri taşıyan kamyonetin sürücüsü demiryolunu hemzemin geçitte karşılaştığı banliyö treninden önce geçebileceğini sanınca facia yaşandı. Trenin çarptığı kamyonetteki kadınlardan beşi yaşamını yitirdi, 11’i ağır yaralandı. TCDD 3. Bölge Müdürü Sebahattin Eriş, "Sürücüler, trenlerin durma hızını ayarlayamıyor" derken, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ise "Bu tip kazalar vatandaşların sabırsızlık gösterip, yola dalması sonucu gerçekleşiyor" diye konuştu.
İzmir’de Menemen Ovası’na gidecek kadın tarım işçilerini kamyonetinin kasasında taşıyan 50 yaşındaki Salih Tozduman, saat 07.40 sıralarında Koyuldere beldesindeki hemzemin geçide geldi. Aliağa-Çiğli seferini yapan banliyö treni de bu sırada geçide yaklaştı. Trenden önce geçeceğini düşünen Tozduman gaza bastı. Ancak tren kamyonetin kasasının sağ arka bölümüne çarptı. Kamyonet olduğu yerde dönerken, kasadaki işçiler çevreye savruldu. Baş makinist İbrahim Karaer ve yardımcısı Mevlüt Ekşi, treni kaza yerine 100 metre uzaklıkta durdurabildi. İşçilerden 25 yaşındaki Farika Karakaya, 45 yaşındaki Melike Kubay, 18 yaşındaki Güler Etik, 22 yaşındaki Funda Urcu, 42 yaşındaki Firdevs Yıldız olay yerinde hayatını kaybetti. Yaralanan 11 işçi ise Menemen ve İzmir’deki hastanelerde tedavi altına alındı. Kazadan yara almadan kurtulan kamyonetin sürücüsü Salih Tozduman gözaltına alındı.
TCDD 3. Bölge Müdürü Sebahattin Eriş, bölgede 2005 yılında 250 hemzemin geçidi kapattıklarını belirterek, "400 metrede bir geçit var. Yaptığımız çalışmalarla otomatik bariyer yerleştiriyoruz. Bugüne kadar 60 geçitte bu çalışmayı tamamladık. Demiryollarındaki durma mesafesi karayollarındakinden dört-beş kat fazla. Sürücüler, trenlerin durma hızını ayarlayamıyor. Bir de geçit üzerinde heyecandan aracı stop ettirenler oluyor" dedi.
Yıldırım: Öncelik trenin
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ise kazayı değerlendirirken şöyle konuştu: "Bu tip kazalar, kontrolsüz geçişlerin usulsüz, habersiz açılması ya da kontrollü geçiş dahi olsa, vatandaşların sabırsızlık gösterip yola dalmasıyla oluyor. ’Tren, kamyona çarptı’ deniliyor. Halbuki, hemzemin geçitlerde ister kontrollü, ister kontrolsüz olsun öncelik trenindir. Vatandaşlar demiryollarındaki uygun geçide gitmek yerine, kendilerine yakın yerlerden geçmeye çalışıyor. Tekeri takılıyor, arabası stop ediyor." (Radikal, dha)
Yapılan açıklamalar görüldüğü gibi çok basit.Burada şunun altını önemle çizmek istiyorum.Bu açıklamaları sadece bu dönemdeki yetkililer değil,neredeyse tren ve tren yolu tarihindeki tüm yetkililer yapmıştır. Oysa durum çok farklıdır.Şöyle ki,trenler sonuçta demir ve çelik karışımından imal edildiklerinden,tekerleklerinin yine demir raylara sürtünmesinden dolayı yüksek dozda mıknatıslanma alanı oluşur. Bu magnetik alanın etkisi yaklaşık 2 km dir. Trenlerin kontrolsüz hemzemin geçitlere yaklaşırken düdük çalmaları boşa değildir o yüzden.Treni çok uzakta gören veya duyan motorlu taşıt sürücüleri,tren gelinceye kadar çoktan geçeceğini sanarak kontrolsüz hemzemin geçitten geçmeye çalışır.Ancak oluşan magnetik alan, taşıtların motorlarını durdurur.Motorlu taşıt sürücüsü, ha çalıştı,çalışacak derken motorun asla çalışamayacağını düşünemez,her seferinde umutla çevirir arabanın kontağını.. Yani, motorlu taşıtın motorunun stop etmesi heyecandan değil,oluşan çok kuvvetli magnetik alandan kaynaklanmaktadır . Aslında bu durumda uygulanacak yöntem çok kolaydır: Hemzemin geçide girmeden önce durup,trenin gelip gelmediğinden iyice emin olmak ve ondan sonra geçmek. Diyelim ki hemzemin geçitte araç durdu.Burada da yapılacak iki şey var:1)Araçta yeterli sayıda ve kuvvette insan varsa araçtan inip, aracı iterek geçitten uzaklaştırmak. 2) Az sayıda insan varsa araçtan hızlıca inip, tren yolundan ayrılıp,trenin araca nasıl çarptığını izlemek! Ancak bu felaket tamamen karayolu aracının sürücüsünün suçudur,bunun için TCDD’yi suçlamak insafsızlıktır. Sonuçta meydana gelen kaza tren kazası olmayıp,aslında trafik kazasıdır. Asıl ölüm ve yaralanma olayı karayolu aracında olmasına rağmen,ne hikmetse tren kazası olarak görülür ve, meydana gelen ölüm ve yaralanmalar istatistiklerde demiryollarına mal edilir. Medyada bu tarz kazalar, tren kazası olarak verildiğinden,insanların trenden soğutulması sağlanmaktadır.Oysa trenle yolculuk yapmak,kara taşıtlarıyla yolculuk yapmaktan daha güvenlidir. Dahası,trende yolculuk yapan insan her anlamda özgürdür,kara taşıtıyla yolculuk yapan insana göre.
Başka bir gazete haberi de şöyle:
Türkiye’de birbiri ardına yaşanan hemzemin geçit kazaları yüzlerce can aldı.
Devlet Demiryolları verilerine göre son on yılda 300 kişi hemzemin geçitlerde hayatını kaybetti.
Yetkililere göre hemzemin geçitlerdeki kazaların sebebi sürücülerin dikkatsiz ve sabırsız davranmaları. Çünkü sürücüler çoğu zaman yaklaşan treni görmelerine rağmen geçebileceklerini düşünerek hareket ediyor ve sonucunda maddi hasarlı kazaların yanı sıra ölümlü kazalar da meydana gelebiliyor.
Tren kazalarında her yıl onlarca kişi ölüyor
5 Mayıs 2004’te Balıkesir’den İzmir yönüne giden Mavi Tren, Manisa’nın Akhisar ilçesinde hemzemin geçitte servis aracına çarptı; kazada 5 kişi hayatını kaybetti, 2 kişi yaralandı.
25 Temmuz 2004’te Aydın’da, İzmir-Denizli seferini yapan yolcu treninin hemzemin geçitte bir minibüse çarpması sonucu beşi çocuk 15 kişi öldü, dört kişi yaralandı.
15 Şubat 2006’da Karabük-Çankırı seferi yapan 23857 sefer sayılı yük treni, Çankırı’nın Kurşunlu ilçesi Çavundur beldesi hemzemin geçidinde otomobile çarptı; kazada 3 kişi hayatını kaybetti.
23 Kasım 2005’te Mersin’in Tarsus ilçesinde, yolcu treninin hemzemin geçitte, narenciye hasadı yapmak için bahçeye götürülen tarım işçilerinin bulunduğu kamyonete çarpması sonucu 10 kişi öldü, 17 kişi yaralandı.
16 Nisan 2004’te Ankara’nın Polatlı ilçesine bağlı Temelli beldesinde trenin hemzemin geçitte öğrenci servisine çarpması sonucu meydana gelen kazada 7 kişi öldü, 8 kişi yaralandı. (Zaman/25.04.2006)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.