Pansuman Tedbir
Son dönemlerde pek işitmez olsak da bir zamanların sıkça söylenen sözcüğüydü pansuman tedbir. Yetmişlere seksenlere,doksanlara damgasını vuran bir sözcüktü. Kime ait derseniz Merhum Erbakan’a..
Niçin söylendiği hususu ise ekonomiyle alakalı.
Hükümet kötü gidişe dur mu demek istedi,gaz mı kesti,hafif fren mi yaptı,bazı cılız tedbirler mi aldı,kimi uygulamaları devreye mi soktu; hemen halka döner demecini patlatırdı Muhterem Hocamız:
Bunlar çözüm değil; yaraya merhem olmaz,meseleyi kökten halletmez der; alınan kararları, getirilen uygulamaları pansuman tedbir olarak yorumlar,eleştirisini bu espirili sözle dile getirirdi.
Nedense bir anda aklıma geldi ve zihnime takıldı Hocamız’ın bu iki kelimelik sözü ve bunu bir yazı konusu yapayım dedim.
Eğer patenti Hocam’a ait ve ilk söyleyen kişi kendisiyse cidden olağanüstü. Kim düşünebilir kimin aklına gelebilir.
Her şeyi bu iki sözcüğe sığdırmak.
İşi tam nirengi noktasından yakalayıp odağa oturtmak..
Tam bir ustalık ve üstatlık işi.
Hoş tatlı ve espirili bir üslupla tam yerinden vuruyorsunuz. Gedik açıyor hasar veriyorsunuz. Kalıcı etki yapıyorsunuz.
Böylelikle arkayı zayıflatıp boşa çıkartıyorsunuz.
İnce ve zarif bir muhalefet dili geliştiriyorsunuz.
…………………
Pansuman tedbir aslında bir siyaset dili olmakla birlikte hemen her alanda kullanılabilecek bir söz. Kesin çözüm getiremediğiniz, kökten halledemediğiniz her meselede söylenebilecek bir söz.
Neşteri atıp öze inememişseniz,akıntıyı kesemez yarayı iyileştiremezsiniz. Kanama devam eder ve her dönem sizi rahatsız eder.
O sebeple işin odağına inmek,sorunu kökten çözmek gerekir.
………………….
Benzer ama farklı bir dil..
Bir başka siyaset büyüğümüz Rahmetli Özal’dan..
Pansuman tedbir yerine palyatif tedbir derdi.
Aynı yola çıkan iki ayrı söz grubu..
Ne kadar da ince ve narin. Birisi pansuman,diğeri palyatif.
Biri tam anlaşılır ve size özgü bir dille, diğeri anlamak için sözlük karıştırmanız gereken başka bir dille..
……………………
Çok mu eskiye gittik yoksa.Özlemiş miyiz o dili. Espirili ve etkili dili..
Nasıl da üretilmiş, anlamak zor.
Düşünerek tasarlanarak mı?
İnceden inceye hesaplanarak mı?
Yoksa akla geldiği, ağızdan çıktığı anda mı?
Hangi yolla.
Gerçekten hangi yolla..
………………..
Dönemleri yakın iki siyaset ve devlet büyüğümüzden ders niteliğinde iki farklı üslup..
Mukayese edin, Pansuman ve palyatif ..
Biri eski dilde, diğeri yabancı dilde..
…………………
Ne kadar da etkileyici,özgün ve kalıcı..
Ağızlarına sağlık..
Her ikisinin de..
Kemal GÜL
18.03.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.