- 499 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Ganimet
Ganimet
Ganimet için tarihsel süreçte ne gibi savaşlar yapıldı, hepimize malum; hatta savaşların pek çoğunun çıkış nedeni ganimet! Perde önünde ırksal ya da ideolojik ya da dinsel gösterilen savaşların çoğunda da arka planında ganimet vardır!
Güncel Türkçe Sözlük; Ganimet: Üç karşılığı var!
1. isim Savaşta düşmandan zorla ele geçirilen mal!
2. Bir rastlantı sonucu ele geçen kazanç veya imkân!
3. Yağma sonrasında elde kalan mal, çalıntı!
(Ey Muhammed!) Sana ganimetler hakkında soruyorlar. De ki: "Ganimetler Allah’a ve Resûlüne aittir. O halde, eğer mü’minler iseniz Allah’a karşı gelmekten sakının, aranızı düzeltin, Allah ve Rasûlüne itaat edin." Enfal-1 Kaynak: kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#8:1
Ganimetin karşılıklarıyla bu ayetin içeriğini değerlendirdiğimizde şu üç soruyla karşılaşırız!
1- 1. Manadan, savaşta düşmandan zorla alınan; 2. Manadan, Bir rastlantı sonucu ele geçen kazanç veya imkân! 3. Manadan; Yağma sonrasında elde kalan mal, çalıntı! Bu üç şekilde ele geçen ganimete, (buna köle ve cariyeler dahil elbet) Allah ve resulü, ne ihtiyaç duyar, ya da ne yapacak?
2- "Ganimetler Allah’a ve Resûlüne aittir.” Resulün payı kendisine verilir de Allah’ın payı kime verilecek?
3- Günümüzdeki savaş esiri kapsamı bizzat cephede savaşanlar için geçerli olduğuna göre, hatta bizzat savaşmayanların malı, canından da savaşı kazananların sorumlu olduğu bir durum söz konusuyken. Eski zamanda eline kılıç bile almamış kadınların ve kız çocuklarının cariye olarak ganimete dahil edilmesi, erkeklerin köle edilmesi günümüzde geçerli olmaz!
Bakınız ben bu konuda sadece sözlük karşılığı ve ilgili ayeti tırnak içinde yazdım! Üç adet soru aklıma geldi onu irdeleyeceğim!
1. Soruya cevap; Allah tüm evrenin sahibi iken ganimeti ne yapsın, resul onun aracısı iken o dahi ganimeti ne etsin! Halkına dağıtacak veya devleti güçlendirmek için kullanılacak ise “Ganimetler halka dağıtılacak ya da devlet güçlendirilecek” denirdi! Direk Allah ve resul arasında pay edilmez idi! Ben bir çıkarım yaparsam; ganimet kavgası yaşanmasın diye böyle bir hüküm verilmiş olabilir!
2. Soruya cevap; buradaki resul payı kolayca kişiye verilir de Allah’ın payının Allah’a nerede ve nasıl verileceği çözümsüz! Bir çıkarım yaparsam; Allah’ın payı da mecburen resule verilir! Yani “Ganimetler Allah Resûlüne aittir.” yerine “Ganimetler Allah’a ve Resûlüne aittir.” denmiş ki halk arasında infial olmasın! Haset edenler çıkabilir, kıskananlar sorun çıkarabilir!
3. Soruya cevap; o zamanın hükmü öyleymiş ve işlemiş şimdi ise bu hüküm işlemiyor! İşletmek için savaş suçu işlemek gerekecektir. Bu sorudaki “Köle, cariye” konusu, günümüzde savaş suçuna giriyor!
Bakınız sadece sözlük manasından bile “Ganimetin” ne kadar sorunlu olduğu görülüyor. Bu sorun bilindiğinden, ayette bildirildiği şekilde; ganimet Allah ve resulüne verilmiş!
Bu konuda çok konuşmak gerekmez!
Ganimet derdine düşüp rezil olmak yerine helalinde kazanıp, onurluca yaşamak en güzeli.
Saygılarımla,
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.